Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 14 mar 2022, 08:08

Tack! Ja, varje liiitet steg i rätt riktning är förbaskat trevligt! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 14 mar 2022, 21:10

Lyckades hinna lägga på den svarta färgen redan i kväll. Kastade mig över nedslipning av primern samt rengöring så fort jag kom hem. Fick därför ihop det precis innan mörkret föll. Man behöver inte pannlampan i samma utsträckning nu om kvällarna. :D

Nu är det då dags för roslagsmahogny... Spännande! :mrgreen:

image3 (3).jpeg
image3 (3).jpeg (275.04 KiB) Visad 4628 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 27 mar 2022, 21:04

Har jobbat på för fullt både kvällar och helger. All tid som inte behövts till annat har jag kört på. Men ändå är det bara flakramen jag (nästan) fått färdig. Hahaha, det är sjukt hur mycket tid pärlan slukar. Så är mycket nöjd med arbetsinsatsen sista veckorna men man skulle ju velat hunnit mera. Som vanligt.

Var väl två veckor sedan jag strök på roslagsmahognyn men det luktar fortfarande så gott när man kommer nära den. Så nöjd med hur det blev.

Håller på med framstammens järn nu. De var lite krökta så fick rikta dem på städet. Ska försöka blästra och lacka dem färdiga i veckan så jag kan ge mig på det spontade. Är nästan sugen på att inte lägga på flakbotten-plåten. Ha den med träbotten. Men jag lägger nog antagligen på plåten.

Dags att blanda en ny sats med roslagsmahogny också... :D

image0 (9).jpeg
image0 (9).jpeg (391.68 KiB) Visad 4491 gånger

image2 (8).jpeg
image2 (8).jpeg (374.02 KiB) Visad 4491 gånger

image6 (2).jpeg
image6 (2).jpeg (604.44 KiB) Visad 4491 gånger

image4 (2).jpeg
image4 (2).jpeg (369.81 KiB) Visad 4491 gånger

image8.jpeg
image8.jpeg (593.55 KiB) Visad 4491 gånger

image12 (1).jpeg
image12 (1).jpeg (578.14 KiB) Visad 4491 gånger

image10.jpeg
image10.jpeg (572.22 KiB) Visad 4491 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 29 mar 2022, 17:46

Oj, oj, oj, imponerande :!:

Men såg något annat i bakgrunden på näst sista bilden, den måste du presentera :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 30 mar 2022, 09:09

Tackar! :D

Det är en Tractomotive TL-12D ifrån slutet av 50-talet. 1959 blev de uppköpta av Allis-Chalmers. Så de är föregångarna till deras TL serie med baklastare. Liten och stark men den behöver motor-renovering.

Har fått en bra start på veckan också. Blästring ena kvällen och lackning den andra. Så nu är det dags att börja lägga på det spontade. Dock hade jag ju tänkt nita virket till framstam och lämmar. Gjorde lite tester för något år sedan men behöver nog testa lite till med det. Hade en tanke om att tillverka en nithammare för att hinna med medans niten är varm. Ja, får väl greja lite med det. Se om jag kan få fatt i Bosse också. :D

image0 (10).jpeg
image0 (10).jpeg (296.52 KiB) Visad 4420 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 30 mar 2022, 21:49

Hann bli mörkt innan jag fått dit järnen så bilden blev ju inget vidare bra. Men ändå. :D

Nu är det då dags att gå över till snickeri ett tag. Det är lättare att hålla ångan uppe när man grejar med grova saker och det händer lite hela tiden. När man pillar med plåtarbete och spackling märks ju inte timmarna man lägger ner så värst mycket. :mrgreen:

image1 (4).jpeg
image1 (4).jpeg (415.24 KiB) Visad 4394 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 02 apr 2022, 22:38

Ja, någon form av jäkla milstolpe måste det väl ändå vara. Första gången på mycket länge denna bilen har flak. :D

Massa kvar naturligtvis.

Nu faller det lite på att det är så jäkla kallt om nätterna. Kan inte stryka på någon roslagsmahogny förrän det blir varmare om nätterna. Men jag får väl hålla mig sysselsatt med tillverkning av nithammare och annat.

Tanken läcker lite också. En av de första grejerna jag fixade med efter att motorn var på plats i ramen var ju att täta tanken. Den var upprostad på sina ställen. Men verkar som att den vikta kanten läcker i ena hörnet. Ska därför montera väck och tömma tanken i morgon och se om jag kan löda den eller något. Drygt att behöva ge sig på något man trodde var fixat. Men det är som det är...

image0 (11).jpeg
image0 (11).jpeg (643.14 KiB) Visad 4334 gånger

image2 (9).jpeg
image2 (9).jpeg (640.6 KiB) Visad 4334 gånger

image4 (3).jpeg
image4 (3).jpeg (416.06 KiB) Visad 4334 gånger

image6 (4).jpeg
image6 (4).jpeg (491.74 KiB) Visad 4334 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav 30Fredrik » 03 apr 2022, 08:09

Ja nu är du ju på upploppet riktigt! Kommer att bli snyggt! Kommer du att tillverka lämmar åxå+ baklucka? En annan sak som jag gillar att du använder bra verktyg, känner igen det som ligger på flaket, min farsa var snickare så jag har alla hans gamla verktyg kvar som användes i byggsvängen samt hans verktygslåda i trä naturligtvis, den är full av verktyg liknande dina!! Kan känna doften av Roslagsmahognyn när flaket blir klart!! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 04 apr 2022, 07:02

Tackar, ja det doftar så gott om ramen som jag ju hann stryka medans det var lite mera värme.

Roligt att höra om din fars verktyg. Det är samma sak här fast i mitt fall är det farfars. Han var timmerman på varvet här i Karlskrona. Så de värdesätter jag högt.

Jo, det ska bli lämmar också. Gjorde nästan bort mig då jag sågade upp till flaket. Höll nära nog på att såga upp de få långa bitar jag hade. De skulle ju vara till lämmarna! :shock: Men i sista sekunden insåg jag vad jag höll på att göra. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 04 apr 2022, 07:21

Hela dagen igår gick till tätning av tanken.

När jag fått bort den så såg jag ju att det var ena hörnet av den vikta kanten som läckte. Men det fanns några ställen på undersidan där det fanns spår av små läckage. Markerade upp alla ställen så jag inte skulle missa något. Vill ju ha den hundra tät. Men den har varit med om del, hahaha. Gjorde ju en hel del lagning på den första gången. En tredje gången gillt vill jag helst slippa. Men borde väl inte skiva det för då... :mrgreen:

Två omgångar med hett vatten och diskmedel så var alla spår av bensin borta. Fast man kan ändå få höra en lätt puff då man försiktigt sticker ner gasolbrännaren i tanken. :D Men hetvatten och diskmedel funkar bra.

Min första tanke var att hårdlöda kanten men insåg när det började rinna ut lödtenn ur skarven att nä, det blir för mycket värme. Så fick övergå till mjuklödning istället. Var ju helt tydligt så de gjort då de begav sig.

Efter att jag fixat alla ställen (och även några extra ställen som såg osäkra ut) så fyllde jag den med vatten och trycksatte den lite lätt med kompressorn.

Så nu har jag en tät tank i alla fall. Men den är en av tre saker jag lackade med en-komponents färg. Beställde två sprayflaskor med Vovlvo ramgrå då i början för att se om den kunde passa till ramen. Blev nöjd med den nyansen och använde då dessa till tanken, dess skyddsplåt samt batteriluckan. I kombination med Hagmans grundfärg då. Men bara det att färgen inte tål bensin gör ju att den är idiotisk på en bensintank. :D :D Samt det håller inte måttet med enkomponentsfärg på ett sådant utsatt ställe som där. Fanns små punkter med begynnande rost på sina ställen. Så slipade ner tanken och det andra så skall lägga på epoxigrund och lack nu i veckan så det håller sig snyggt. Det är retfullt det där, ifall man gör massa jobb och får det fint så efter bara några år börjar rosten krypa igen. Man skall verkligen tänka flera varv när man ska välja det man skall skydda sitt arbete med. Kan bli helt ogjort efter ett par år ifall man väljer fel... :(
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Kjell T » 04 apr 2022, 10:41

Hoppas verkligen att jag någon gång får se denna fantastiskt fint renoverade bil i verkligheten!
Reparation av läckande bränsletankar kan vara svåra att fixa. Eastwood, kanske någon annan också, har ett medel för tätning av tankar. Skall man svetsa eller löda kan en lösning vara blåsa in tryckluft under arbetets gång, då blir bränsle-luftblandningen inte antändbar och medför inga risker för reparatören.
Senast redigerad av Kjell T 04 apr 2022, 15:13, redigerad totalt 1 gång.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Ove » 04 apr 2022, 11:15

Jag behandlade tanken invändigt med en slags tvåkomponent plast ,och det har gått bra
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav ankarback » 04 apr 2022, 11:29

Det där blir riktigt snyggt! Jag håller ju på med gamla båtar och linolja eller roslagsmahogny går utmärkt att stryka på även vid minusgrader bara vätskan är varm. Funkar med vattenbad eller liknande så blir det lättflytande. Sen får man räkna med att det tar (väldigt) mycket längre tid innan det torkar än det gör när det är lite varmare. Gissar på 2-3 veckor innan det härdat helt i den här temperaturen.

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 04 apr 2022, 13:29

Kjell T skrev:Skall man svetsa eller löda kan en lösning vara blåsa in tryckluft under arbetets gång, då blir bränsle-luftblandningen inte antändbar och medför inga risker för reparatören.

Ja, blåste lite med tryckluften också. Fördelen med din lösning där är ju att man slipper blanda in vatten. Men jag tog dock den säkra vägen. Hahaha, man börjar bli gammal... :mrgreen:

Ove skrev:Jag behandlade tanken invändigt med en slags tvåkomponent plast ,och det har gått bra

Ja, såg att det fanns lite sådana grejer på marknaden. Men tänkte att eftersom jag hade tenn hemma så vore det ju billigaste om jag fick ihop det med det. Får väl vänta någon vecka med bränsle i tanken innan jag kan säga om det lyckades eller ej. :D

ankarback skrev:Det där blir riktigt snyggt! Jag håller ju på med gamla båtar och linolja eller roslagsmahogny går utmärkt att stryka på även vid minusgrader bara vätskan är varm. Funkar med vattenbad eller liknande så blir det lättflytande. Sen får man räkna med att det tar (väldigt) mycket längre tid innan det torkar än det gör när det är lite varmare. Gissar på 2-3 veckor innan det härdat helt i den här temperaturen.

Tack! Får även tacka för den informationen om strykning vid minusgrader, Johan! Det tar jag till mig. Då ska jag allt ge mig på flaket så fort jag är färdig med lackning av tanken mm. Det gör inget om det tar tid vid torkning. Får väl låta regnområdet som just blåst in passera först bara. Ser dock ut att hålla på större delen av veckan. Hahaha, naturligtvis... :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 04 apr 2022, 19:20

Regnområdet? Ser att du bor i sydøsthørnet av vårt avlånga land, hos oss e de kuling hela da'n + regn... Blekinges ballaste lastbil! 8)
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster