Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 15 feb 2023, 22:13

Anders Ason skrev:Körde själv i min ungdom (anställd på ortens lastbilscentral) en Volvo från 1943...

En helt annan fråga på det... Hade den bilen någon belysning bakåt? Funderade över det igår kväll då jag var ute på grusvägarna hemmavid och skulle backa in på en sidoväg för att vända hemåt. När det är kväll och mörkt ser man ju absolut inget bakåt. Tycker det oftare saknas än det finns arbetsbelysning bakåt på dessa gamla bilar när man ser gamla bilder. Var det det att man oftast var två pga handlastning?
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 15 feb 2023, 22:46

Stenhuggarn skrev:
Anders Ason skrev:Körde själv i min ungdom (anställd på ortens lastbilscentral) en Volvo från 1943...

En helt annan fråga på det... Hade den bilen någon belysning bakåt? Funderade över det igår kväll då jag var ute på grusvägarna hemmavid och skulle backa in på en sidoväg för att vända hemåt. När det är kväll och mörkt ser man ju absolut inget bakåt. Tycker det oftare saknas än det finns arbetsbelysning bakåt på dessa gamla bilar när man ser gamla bilder. Var det det att man oftast var två pga handlastning?


    Nej, man började jobbet när det ljusnade och slutade när det började mörkna. Svaga glödlampor och oasymmetriskt halvjjus var det och 70 km/tim var en hiskeligt hög hastighet.Fartvinden kändes ofta genom hålen i torpedgolvet där kopplings- och bromspedalen gick ut. Fram till 1955 räckte men en liten röd baklampa och ofta satt den till höger bakifrån på lastbilar och ofta i mitten på personbilar. Ett svagt gulvitt ljus nådde även nummerskylten.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 16 feb 2023, 08:21

Ok, ja det förklarar ju det hela. Tack Anders.

Men eftersom jag är månskensstenhuggare får jag nog montera arbetsbelysningen som följde med hytten vad det lider. Den hytten kom ju från en långnos eller trubbnos-bärgare (minns inte exakt) så de var väl tvungna att jobba även i mörker.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 16 feb 2023, 09:54

Stenhuggarn skrev:Ok, ja det förklarar ju det hela. Tack Anders.

Men eftersom jag är månskensstenhuggare får jag nog montera arbetsbelysningen som följde med hytten vad det lider. Den hytten kom ju från en långnos eller trubbnos-bärgare (minns inte exakt) så de var väl tvungna att jobba även i mörker.


    Det är ju helt OK att montera tidsenlig hjälpbelysning, vilket förekom.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 17 feb 2023, 08:31

Ja, kommer ju inte undan rent praktiskt. Eftersom jag grejar om kvällarna mycket.

Men som man ser på denna bilden finns det ju inte mycket plats för den. Den måste upp högt för att göra nytta. Så där kommer man ju inte vilja ha den normalt.
Bild

Så tänker en rödlackad stång som man sticker ner i ett fäste under ramnivå. En sprint bara för att ta bort eller sätta dit samt någon enkel kontakt.

Man kunde ju sätta den på framstammen också men eftersom det är trevägstipp så blir nog eldragningen ful och svår att gömma. Träflakramen är ju ett konstverk som det är nu... :D

Skulle någon ha ett glas till en sådanhära lampa liggandes så är jag intresserad! :mrgreen: Plant glas.
Bild
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 17 feb 2023, 12:09

Rekommenderar en höjbar stång som kan glida i ett fäste monterat i vänster hytthörn, detta som lastlampa.
Som backljus fanns nog de som monterade en extra lampa baktill, särskilt efter det att lagen krävde två bakljus och man kostade på extra fästen med symmetriskt utseende där nummerskylten var inkapslad i den ena konsolen. För den andra konsolen blev det en naturlig plats för en backljuslampa.
De runda backspeglarna hade hade nog försvunnit en bit in under 40-talet och ersatts av rektangulära.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 17 feb 2023, 13:51

Höj och sänkbara lastningsljus var vanliga förr men tror jag enbart sett att de var svarta? Har nog inte sett något på ett tippflak.

Plant glas fixar en glasmästare enkelt. De skär till den hyfsat rund och slipar sedan till den och det var billigt när jag gjorde det senast. Inte lönt att mixtra själv,
Fusklagning av reflektorn? Slipa och limma ALU folie.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 17 feb 2023, 23:58

Har en hoper lampor som ligger, dock ingen me handtag, men om du vill så kan du komma & få en...
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 18 feb 2023, 22:43

Tänker att i de fall jag behöver ha lampan där så får den funka som både arbets- och back-lampa. Vill i alla fall inte sätta något på hytten och alla fästen skall vara osynliga då lampan inte är där. Så får klura lite på det.

Har varit på jakt efter konvexa speglar till backspeglarna ett bra tag. Som vanligt är det alltid konstigt med sådana här grejer. Den billigaste lösningen jag hittat var att beställa ifrån USA. Så gjorde det för ett tag sedan och i fredags kom de. Vilken fantastik skillnad det blev. Har sett rundnosar som tidigare haft runda speglar men helt plötsligt har de rektangulära istället. Förstår ju varför men det ser inte rätt ut. I alla fall inte på en åtvidabergshytt. Så konvexa får vara avsteg från original nog. Så nöjd i alla fall.

Noxcania skrev:Har en hoper lampor som ligger, dock ingen me handtag, men om du vill så kan du komma & få en...

Tackar för det! Mycket snällt men jag vill ju köra med grejerna som satt på den så långt det går. Glas borde ju gå att hitta eller tillverka som Anders föreslog.

Stormen tog en av björkarna hemmavid så lastbilen fick göra lite nytta med de sysslorna på förmiddagen. Resterande tid gick till att tillverka den nya plåten till förarsidans fotsteg. Trots alla mina förberedelser så var det riktigt svårt att få till det bra. Men efter att ha gjort en offer-plåt där jag gjorde lite lärdomar så blev plåt nummer två till belåtelse. Nu ska bara den gamla skäras ur och fotsteget riktas lite innan insvetsning.
20230218_152144.jpg
20230218_152144.jpg (311.03 KiB) Visad 2182 gånger
Senast redigerad av Stenhuggarn 20 feb 2023, 08:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Ove » 19 feb 2023, 10:18

Våran scania från 50 var det runda backspeglar se bilder
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 19 feb 2023, 19:26

Om du mäter diametern på glaset så ska jag se om nå't av mitt passar.
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 19 feb 2023, 21:59

Ove skrev:Våran scania från 50 var det runda backspeglar se bilder

OK, du har rätt ser jag efter att ha kollat bilden, Scania hade väl ett stort lager som de måste göra slut på :lol:
Då får jag ändra min ursprungliga text till följande: De runda backspeglarna hade hade nog försvunnit en bit in under 50-talet och ersatts av rektangulära.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 20 feb 2023, 08:23

Skar bort det upprostade innandömet från fotsteget. Samt riktade "ramen" som blev kvar av detsamma. Den var rejält intryckt på sina stället. Sitter ju lite utsatt. En stubbe eller sten kan ju snabbt ställa till med grejer.

Fixade till plåten som skall sitta bakom också. Här på förarsidan har jag originalplåten så det var bara att rikta samt svetsa igen några rosthål. Så nu är den också klar. Nåja, den ska blästras lite på några ställen bara.

Så veckans kvällar går till att svetsa in den nya plåten i fotsteget.

Glömde ta bilder igår insåg jag. :D

Noxcania skrev:Om du mäter diametern på glaset så ska jag se om nå't av mitt passar.

Japp, skall kolla upp det!

1M16-A136460.jpg
1M16-A136460.jpg (293.43 KiB) Visad 2129 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 20 feb 2023, 09:35

Apropå runda speglar. Har själv vid ett tillfälle fått tillskuret ett konvext runt spegelglas. Vet inte om det går fortfarande?

- Det är sådana bilar som på bilden som filmmakarna har svårt att hitta när de vill ha autentisk rekvisita. Det som då står till buds är i regel superblanka tvåkomponentslackade fordon utan några som helst skavanker. Men... verkligheten var ganska snart som på bilden för en lastbil som var ett rent yrkes och nyttofordon. Härlig bild som väcker barndomsminnen. De häftigaste lastbilarna, enligt min mening, var annars "vägens skepp" som till viss del fanns kvar. Boggibil där stödaxeln vevades upp och låstes av ett tandat hjul, en hög mast bakom hytten med spännbara stag till kofångaren (känner inte till något fall där en ko har blivit påkörd) och den långa bommen med en timmersax fäst baktill. Ett outplånligt avtryck hos en liten parvel och ursäkta utvidgning ... blev lite nostalgisk. Den här tråden är helt fantastisk!

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 20 feb 2023, 19:28

Håller me Anders; blank lack ser sällan rätt ut, jag & Sonja brukar måla våra bilar me en blandning av 50% halvblank & 50% blank lack, ser lagom begagnat ut utan att de ser illa ut. Sonja's Cirtoen DS trodde alla att den hade original lack i fint skick.
Sonja's.JPG
Sonja's.JPG (222.08 KiB) Visad 2105 gånger
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster