Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 18 apr 2023, 08:28

Stenhuggarn skrev:Då förstod du inte andemeningen med mitt skratt, för den frasen är inte applicerbar. Det var för att jag inte kunde få ihop i huvudet hur det kunde fungera.

Kändes löjligt petig när jag nu läser den. Ifall jag kan bjuda på det bästa skrattet så borde jag ju göra det. Det förlänger ju livet har jag hört. Ibland är man inte på topp...
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 18 apr 2023, 13:33

Stenhuggarn skrev:
Stenhuggarn skrev:Då förstod du inte andemeningen med mitt skratt, för den frasen är inte applicerbar. Det var för att jag inte kunde få ihop i huvudet hur det kunde fungera.

Kändes löjligt petig när jag nu läser den. Ifall jag kan bjuda på det bästa skrattet så borde jag ju göra det. Det förlänger ju livet har jag hört. Ibland är man inte på topp...


    Glöm det nu. Det viktiga är att man blir euforisk över din bil, så otroligt imponerande. Den absolut bästa tråden vi har haft och jag blev femte medlemmen mån 02 apr 2007, 18:15.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 18 apr 2023, 17:40

Håller me; KLART bästa tråden!!!
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 19 apr 2023, 10:36

Ja, det är sjukt vad tiden går. 16 år sedan nu då sedan du blev medlem.

Kristoffers tråd är ju den mest imponerande i mina ögon. Som jag förstått så är väl både bil och trailer i stort sett klara. Har sett att den legat till försäljning men hoppas inte det blivit så. Det kommer han ånga när tiden fått gå lite i så fall. Fantastisk historia med hans far och hur han sedan tog sig igenom alla svårigheter en efter en.

Tackar för stödet! :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 27 apr 2023, 07:38

Igår damp det ner ett paket ifrån Kjell i Österbotten. Ett par körriktningsvisare.

Så ivrig som man är så blev det byggande av passande fäste. Fick ihop en, nästan, fungerande version när jag tog kväll. I min konstruktions-iver hade jag ju dock glömt hyttens lutning inåt. Så måste korta av det nedre fästet en aning eller alternativt luta det lite mera utåt. I övrigt tror jag det borde funka och även se rätt tidsenligt ut. Kabeldragningen görs då i det övre fästet mot hytten som är ett rör.

Har inte fått svar från lack-företaget angående att ljusa upp Volvo ramgrå 15% så behöver ta tag i det.

20230426_192712.jpg
20230426_192712.jpg (309.46 KiB) Visad 3052 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 27 apr 2023, 20:32

Fint som fasen!
(efter att ha tänkt på't så tog jag mej før en liknande grejj igår (fast åff tåppick, jodå så stavas de visst! nu...) nämligen att sätta luderkanon på Josephine & hennes tak e ju'nte heller platt, lite lustigt att de blev just nu, men så blev jag ju då åxå tvungen att kirra ett vinklat, eller va man'u ska kalla de, mellanlägg så lampan satt hyfsat lodrätt)
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 28 apr 2023, 13:14

Lite åff tåppick är standard i denna tråden. Så bilder vill vi naturligtvis se... Vilka namn saker hade förr i tiden. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 29 apr 2023, 22:59

Nä de blir ingen bild på henne, hon e ju ingen lastbil... :oops:
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav S-V L44 » 01 maj 2023, 12:29

Det var riktigt snygga fästen som du har tillverkat för de tidsenliga körriktningsvisarna.
Vi brukade kalla dessa körriktningsvisare rätt och slätt för "pilar", men det var kanske ett lokalt sydligt uttryck.
Ibland ser man benämningen "semaforer". Ett uttryck som jag förknippar med signaler som nyttjades vid järnvägar, sjöfart, etc..
Dessa körriktningsvisare var ju jättevanliga förr, men fasades ut under början/mitten av 1950-talet till förmån för lite olika varianter på blinkers, som även de förändrats en hel del genom åren.

Mina körriktningsvisare sitter infällda i den Jämtlandstillverkade hytten. En placering som är relativt sett lite ovanligare.

20221218_135331.jpg
20221218_135331.jpg (196.43 KiB) Visad 2940 gånger

På Nya Zeeland verkar detta enkla system ha varit vanligt då relativt många lastbilar som står på Bill Richardsons Truck Museum i Invercargil långt ner på sydön har sådana. Ett museum som för övrigt är bland de allra bästa lastbilsmuseer som jag har besökt. Jag vet inte om det här arrangemanget någonsin förekommit i andra delar av världen. Det skall noteras att den mekaniska handen endast satt på fordonens högersida. Det råder ju fortfarande vänstertrafik i landet, och då med ratten på höger sida i bilarna.

Ford 01 TF V8 - 1940 - H2981 - Nya Zeeland.JPG
Ford 01 TF V8 - 1940 - H2981 - Nya Zeeland.JPG (366.3 KiB) Visad 2940 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 02 maj 2023, 07:26

Oj, infällda på en lastbilshytt har jag nog aldrig sett. Det ser riktigt elegant ut.

Lösningen på den Nya Zeeländska bilen var ju klart häftig! :mrgreen: Den gillade jag.

Kan tänka att man inte sa körriktningsvisare om dem då det begav sig. Tar ju en evighet att säga. :lol:

Noxcania skrev:N...hon e ju ingen lastbil...

Tror inte forumet tappar sin prägel om en och annan personbil passerar revy... :D

Igår fick jag äntligen tid över för montering av pilarna. Var lite struligt för jag ville inte ha dem allt för nära dörren så jag kom delvis mot trästommen och delvis i ren plåt. Men de sitter nu med genomgående bult och en tunn gummipackning mot hyttplåten så att inte eventuella vibrationer gör att den i framtiden äter sig ner till plåten. Svårt att veta ibland vad man behöver göra och inte.

20230501_181636.jpg
20230501_181636.jpg (233.76 KiB) Visad 2916 gånger

20230501_182041.jpg
20230501_182041.jpg (722.69 KiB) Visad 2916 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav S-V L44 » 02 maj 2023, 11:12

Ett briljant resultat så långt, nu när bilen utåt sett ser nästan färdig ut. Det måste du ha en riktigt, riktigt stor eloge för.
Nu återstår väl bara arbetet att pyssla med alla detaljer för att inreda hytten.
Ett arbete som vi hittills inte har sett så många rapporter kring, mer än vissa valda delar.
Jag ser med spänning fram emot kommande rapporter.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 02 maj 2023, 21:09

Nu väntar vi bara på fransarna och plyschen! :mrgreen:

Snyggt med pilarna som vi sade förr och som numera är en ren dekoration. Säkerligen känner du till att de inte godkänns vid en besiktning, vilket jag antar att du ska göra?
Dina bakljus är OK men reflexer måste till och de bör (läs måste) förstås vara runda. Bilen måste även ha både parkeringsljus fram och blinkers. Om inte strålkastarna har p-ljus måste det bli separata sådana. Helst byta insatser till sådana som har p-ljus.

När man ser på de fina bilderna och harmonin på bilen så ser extra ljuspunkter svårplacerade ut och ordna det så att det stör intrycket så lite som möjligt.
Blinkers ska dessutom ses både framifrån och helst lite åt sidan.Det finns godkända (E-märkta) miniblinkers avsedda för MC att tillgå men i dom sitter det LED. Möjligen går det att stå ut med det då de lyser så sällan? Den minst iögonfallande placeringen när de inte är i funktion och som fyller kraven kan vara på stötfångarens över- eller undersida i närheten av pejlarstängerna. Något att fundera på. Det är nog inget krav på vita reflexer fram men de förekom i regel. Av säkerhetsskäl bör de finnas.


blinkers.jpg
blinkers.jpg (120.49 KiB) Visad 2894 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 03 maj 2023, 15:43

S-V L44 skrev:Ett briljant resultat så långt, nu när bilen utåt sett ser nästan färdig ut. Det måste du ha en riktigt, riktigt stor eloge för.

Jag och rundnosen bugar och bockar för de fina och snälla orden. Tack, det värmer!

Ja, nu är det mesta arbetet som kvarstår på hyttens insida. Inget arbete är gjort där mera än vinterns arbete med sätena. Ryggstödet på passagerarsidan är väl näst i tur vad gäller det.

Men har lite kvar på utsidan. Den gamla reg-plåten skall renoveras upp och monteras under trafikbilsskylten. Så får göra om det fästet lite.
Sedan är det vindrutetorkarna som skall tillbaka. Har två fungerande boschmotorer så det är bara pysslet med att få dit dem samt hitta minst en passande torkararm.

Anders Ason skrev:Säkerligen känner du till att de inte godkänns vid en besiktning, vilket jag antar att du ska göra?

Visste inte säkert men hade mina misstankar eftersom nästan ingen idag vet vad de är för något. :D Jo, reg-besiktning är ju målet helt klart.

Anders Ason skrev:Om inte strålkastarna har p-ljus måste det bli separata sådana. Helst byta insatser till sådana som har p-ljus.

Jo, det finns parkeringsljus i insatserna.

Anders Ason skrev:Blinkers ska dessutom ses både framifrån och helst lite åt sidan.Det finns godkända (E-märkta) miniblinkers avsedda för MC att tillgå men i dom sitter det LED. Möjligen går det att stå ut med det då de lyser så sällan? Den minst iögonfallande placeringen när de inte är i funktion och som fyller kraven kan vara på stötfångarens över- eller undersida i närheten av pejlarstängerna. Något att fundera på. Det är nog inget krav på vita reflexer fram men de förekom i regel. Av säkerhetsskäl bör de finnas.

Ja, reflexer fram och bak skall ju dit. De runda röda reflexerna bak tänkte jag sätta på stänklapparna. Vita fram får det ju bli också ja. Små ledblinkers skulle man nog kunna leva med eftersom de ändå är malplacerade oavsett. Man får väl se vad man hittar. Tackar för tipsen.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 03 maj 2023, 20:33

Besiktningen blir inget problem, bara det lyser och blinkar och bjud på lite show, sätt dit en liten brytare så att båda pilarna kan fällas ut samtidigt med ett litet tidrelä så de viftar upp och ner. Dåtidens varningsblinkers :-) Det... har de aldrig sett förut (och inte jag heller), men... var bara gravallvarlig själv. Succé!
. . .
Nä, all personal, även från kontoret om de har något numera, kommer att bli helt hänförda när de ser din bil. Det fotas och du kommer att få mängder av frågor och ryggdunkningar. Bjud in Volvo reprensen-tanten å ta även med Volvo-gubben! Så blir det tårta och fika efter besiktningen och du och bilen hamnar i tidningarna.
Kanske några Foumdeltagare dyker upp?

Har varit lite körigt i dag så hjärnan fick lite ledigt i kväll (vissa tror att den alltid är det), därav inlägget. :mrgreen:
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 03 maj 2023, 20:42

Eftersom jag själv är lagd åt det humoristiska hållet så vet jag hur det är vissa dagar. Det bara flödar ur en. :mrgreen:

Ja, "varningsblinkersen" hade ju varit klart kul. Frågan är om det lurat någon... Men spektakulärt onekligen! :lol:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster