Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 02 jan 2023, 13:29

Stenhuggarn skrev:Funderade över ifall det kanske är så att jag måste söka dispens för att ha lemlåsen på utsidan när det blir dags för reg-besiktning? Att de inte får sitta på utsidan så menar jag?

De har ju alltid, sedan flaket tillverkades, suttit så och jag ville ju inte ändra på det nu. Men den försvann ju ur registret 62 eller 63 vill jag minnas. Många goa regler måste ju tillkommit sedan dess. Kanske var regelvidrigt redan då..? :mrgreen:


    Sannolikt kommer inte någon att ha några synpunkter så nämn inget om det och de kommer att bli helt stumma av beundran när de ser din bil. Gissar att deras tolerans då är mycket stor. Å andra sidan gäller de krav som gällde när bilen var ny utom för just belysning och reflex.
    Angående de bakre som blir en ren vanprydnad på din bil. Fäst dom på en enkel stålram med gångjärn med friktion på undersidan av flaket. Vid fotografering och hemma, ha dom uppfällda och fäll ut om du ska ut på vägen. (gör likadant med sidomarkeringsljusen) Det finns nog ingenting om hur sådant de ska vara fastsatta.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 02 jan 2023, 19:44

Tycker din sätefixande e imponerande! (framsoffan i min -56 Chrysler e inge bra; slitet tyg såklart men dessutom torkade skumgummibitar som smiter ut men jag e så feg & lat (+ att jag vill använda'n) att jag istället letar annan soffa. Man borde kirrat en inrednings-fixar-kompis før länge se'n...)
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 09 jan 2023, 11:07

Anders Ason skrev:
    Sannolikt kommer inte någon att ha några synpunkter så nämn inget om det

Ja, man kanske inte ska göra det svårare än så. :)

Noxcania skrev:Tycker din sätefixande e imponerande!

Tack! Jo, man har definitivt fått respekt för tapetseraryrket! :mrgreen: :shock:

Fick hem överdraget till passagerarsätet från morsan igår så nu skall det spikas fast sedan är det så gott som klart.

Har då "bara" ryggstödet till passagerarsidan kvar. Men saknar några fjädrar till det. Men det gör egentligen inget för att den översta raden fjädrar i ryggstödet på förarsidan är kortare för att tunna ut ryggstödet upptill. Så måste ju göra likadant på passagerarsidan. Så behöver hitta och beställa lite kortare fjädrar denna gången. Beställde 50 fjädrar i förra beställningen men det saknas nu bara sex - sju stycken. Så tar en paus med sätena nu tills jag har alla grejer hemma,

Började kolla över fotstegen igår. De är rejält upprostade. Kommer behöva fixa nya profiler samt mycket plåtbyten. Så blir en utmaning. Men har lärt mig gilla plåtslageribitarna med tennspackling osv. Så ser fram emot det samtidigt som jag vet att det blir drygt. :D

20230106_122156.jpg
20230106_122156.jpg (557.35 KiB) Visad 3164 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 09 jan 2023, 12:49

Så in i Norden fint! :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 09 jan 2023, 19:14

Jäkla trevlig vinkel den e fotat i! Så "mycket" snø hade vi i førrgår...
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 10 jan 2023, 16:05

Tackar! :D

Nu har jag fått dit passagerarsätet lite grovt i alla fall. Skall göras lite mera anpassning samt bottenramarna skall ju målas osv. Men får ju vara nöjd. Den andra bilden är av en Åtvidabergshytt ifrån en LV 103 som såldes för några år sedan. Den var i ett fantastiskt originalskick. I alla fall med största sannolikhet originalskick. För annars har den renoverats mycket tidigt i sitt liv. Helt hundra kan man ju inte vara. Har märkt att Åtvidabergshytterna kan skilja sig en hel del mellan årgångarna. Speciellt vad gäller taket men även annat. Just denna hytten är dock på pricken som min. Därför har jag använt den som mall i min renovering. Kommer även följa den vad gäller målningen av insidans väggar och lister mm. Oavsett, sätena är rätt lika var det jag ville komma till... :mrgreen:

20230110_145327.jpg
20230110_145327.jpg (224.95 KiB) Visad 3115 gånger

extrabilder11937861_large.jpg
extrabilder11937861_large.jpg (421.78 KiB) Visad 3115 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 10 jan 2023, 18:36

Intressant jämförelse och mycket nära. Bra förlaga för färgsättning av interiören.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 11 jan 2023, 11:28

Ja, tacksam för att auktionsfirmorna tar mycket bilder på sina objekt. Har sparat alla bilder från den auktionen. :mrgreen:

Fortsatt att se över passagerarsidans fotsteg. Kom fram till att det bästa är nog att kapa bort all plåt innanför den yttre ramen och sedan tillverka nytt. Hittade en vettig teknik att göra förstärkningskanalerna i plåten här: Hammer Forming a Beaded Panel with Basic Tools!. Lite samma teknik som jag gjorde vissa av plåtarna till hytten på så är jag bara noggrann så ska det nog bli bra.

Så nu har jag en plan i alla fall.

20230110_185346.jpg
20230110_185346.jpg (253.33 KiB) Visad 3093 gånger

20230110_185229.jpg
20230110_185229.jpg (255.4 KiB) Visad 3093 gånger

20230110_185316.jpg
20230110_185316.jpg (298.57 KiB) Visad 3093 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 11 jan 2023, 12:55

Intressant metod :)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav S-V L44 » 14 jan 2023, 17:20

Lite sen kommentar från min sida kanske, men beträffande lämlåsens placering på din fina Rundnos, vilket har kommenterats tidigare i tråden.
Även jag tycker att det främre lämlåsets placering är lite udda och kunde inte dra mig till minnes att ha sett något liknande "in the real life".

Men nu har jag själv råkat införskaffa en ny, gammal, bil, vilken också har, i mitt tycke, udda placerade lämlås. Flaket är nytillverkat för något år sedan, och lämlåsen på sidlämmarna är dessutom inte tidstypiska. Detta stör mig en aning. Lämlåsen på baklämmen är helt OK, då stora variationer på utförande förkom. I alla fall det främre låset bakom framstammen borde ha valts annorlunda för att stämma med bilens ålder, 1946. Jag tror att dessa "snäpplås" kom framemot slutet av 1950-talet.
Som synes på bilden är inte heller bakljus och stänkskydd (i alla fall gummit) tidstypiska.
Men nu är det som det är. Det jag kan rätta till, skall jag försöka göra så småningom.

Scania-Vabis F12 - 1946 - BRC407 - Ch # 75515 - 05 (Reviderad).JPG
Scania-Vabis F12 - 1946 - BRC407 - Ch # 75515 - 05 (Reviderad).JPG (334.41 KiB) Visad 3002 gånger

Jag har suttit och gått igenom många fotografier på äldre lastbilar, och det visar sig att lämlås fastsatta på sidlämmen och inte på framstammen faktiskt förekom då och då, men var ändå ganska ovanligt.
Min bil lät jag registreringsbesiktiga för ett par månader sedan eftersom den blivit ombyggd från brandbil. Under sina första år 1946-1953 var den faktiskt tippbil.
Besiktningsmannen som jag anlitade hade f.ö. inga kommentarer alls, så nu återstår bara en del småfix med elsystemet, viss hyttinteriör och slutlig kontrollbesiktning innan den kan komma ut i trafiken.
Man vill ju försöka göra bilen så bra som möjligt innan kontrollbesiktningen eftersom den blir befriad från obligatorisk och regelbunden besiktning framöver. Det är egenkontroll som kommer att gälla.

Om besiktningsmän (och/eller polisman vid en eventuell flygande kontroll) har synpunkter på lämlåsens placering ur säkerhetssynpunkt, så får man ändå ha en s.k. Plan B.
Man vill ju ogärna ändra något i onödan som redan finns, men kanske en ribba utmed hela sidlämmen skulle blidka gnälliga individer eller paragrafryttare. Jag vet faktiskt inte vad dessa ribbor kallas, men man såg dem ytterst sällan i de sydligare delarna av landet. Däremot var de vanliga norrut, och i Norge och Finland, samt på fordon med militär bakgrund. Syftet var att bilar som möttes på trånga, smala vägar inte skulle haka i varandra och orsaka mer eller mindre rejäla olyckor utan flaken skulle glida mot varann utmed sidorna så gott det gick.
Utförande skulle kanske kunna göras som något i stil med detta?

Flak - Scania-Vabis L51 - D7860 - Norge.JPG
Flak - Scania-Vabis L51 - D7860 - Norge.JPG (243.97 KiB) Visad 3002 gånger

Rött ser visserligen helt fel ut, men man kan ju behålla samma färg som sidlämmen i övrigt och dessutom göra ribban smäcker i övrigt.

Nästa exempel är en norsk Rundnos från 1946 med en ribba som kanske är lite väl grov och platt, men ändå ser helt OK ut.

Volvo LV122 E - 1946 - 4693347_orig - Eknes Norge.JPG
Volvo LV122 E - 1946 - 4693347_orig - Eknes Norge.JPG (456.23 KiB) Visad 3002 gånger

F.ö. finns det en trevlig historik kring Rundnosen på bilden i följande länk.
http://www.ekneinfo.com/en-spesiell-lastebil.html

// Kjell N
Senast redigerad av S-V L44 15 jan 2023, 02:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 14 jan 2023, 18:39

Det fungerade bättre med låsen på framstammen när det oftare tippades grus i sidled. Satt de på lämmen var de utsatta för högt tryck och var svåröppnade - jag vet.

Det finns nog betydligt viktigare saker att ha koll på ur trafiksäkerhetssynpunkt än flaklåsen. Sannolikt kan de sitta hur som helst utan att någon har några som helst synpunkter. Förr var det inga petimeterregler utan sunt förnuft som gällde.
Det absolut viktigaste: Bilen går att stanna, den står kvar på p-bromsen i en backe, det lyser och blinkar som det ska och reflexer ska vara på plats, trots att det är görfult (östskötts uttryck) baktill på äldre bilar (ett modernt påfund som borde ges automatisk dispens, äldre än 50 år, då de inte går i yrkestrafik.)

Så det så!


ps Blir mer och mer betuttad av rundnosar.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 14 jan 2023, 19:16

Listen utmed sidan kallades avbärarlist. Den skulle hindra att vid trånga passager något 'hakade i' och därvid minskades risken för stora skador. Trånga passager kan ju t ex vara möten på smala vägar, bergväggar på Norgevägar eller trånga garage och verkstadsportar. Det här ekipaget, se bilden, var nytt 1961, 235 cm fordonsbredd gällde då, här syns avbärarlistens placering vid högre lämmar. Senare under sextiotalet utvecklades låsen så att de inte konsumerade någon 'bredd' samtidigt som fordonsbredden ökades till 250 cm. Detta medförde att man kunde lasta två lastpallar i bredd, 2x120 cm eller tre i bredd om de var på 'längs', 3x80 cm. Låsen fälldes in i lämmen och senare kom än bättre uppfinningar som Kinnegrip låset som har låsmekanismen i höjd med flakets kantlina. Med dagens tillåtna bredd 255 cm kan en ISO container rymmas mellan lämmarna (244 cm).

75kumla.JPG
På väg till Kumla med 20 ton kartongpapper från Fors i Södra Dalarna en tidig morgon. Tryckeriet i Kumla tryckte bl a Surfkartonger (tvättmedelsmärke populärt då).
75kumla.JPG (343.63 KiB) Visad 2997 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 17 jan 2023, 08:47

En sådan avbärarlist har ju även denna rundnos. Ser ut att vara orenoverad också. Dålig filmkvalité bara.

Tackar för alla intressanta inlägg om lämlås. Jag begriper bara inte varför de satte dem som de gjorde. Bak kan det ju varit pga att den haft spridarläm men fram fanns det ju ingen anledning mer än att vara konsekvent i så fall.

F12:an ser mycket fin ut. Det går inte att bli annat än glad när man ser bilder på 30- och 40-tals lastbilar. :mrgreen: Den modellen har inget namn? Menar som senare 50-tals modeller typ Drabant och Regent?

Har jobbat på med fotsteget på passagerarsidan. Bestämde mig efter mycket om och men att göra ett helt nytt fotsteg. Så gjorde en träform som jag slog plåten runt. Det blev faktiskt rätt bra även om det hade krävts lite tennspackling på någon kant. Men när jag sedan skulle gör förhöjningarna i plåten så insåg jag att jag nog borde gjort dem först. För det blev inte mycket plats i kanterna att klampa runt för träformen jag byggt att skapa dessa förhöjningar med. Efter test i går kväll så visade det sig vara så också. Den klampade ytan blev för smal så det gav efter lite så det blev inte så distinkta upphöjningar som original. Tror inte jag kan rädda den nu utan det får bli till att börja om på nytt. Skall börja med upphöjningarna denna gången. :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 17 jan 2023, 09:53

En viktig detalj, vet inte om den nämnts tidigare, är speciellt för tippflak att gångjärnshylsorna för lämmstagen som sitter på kantlinan ska vara bakom stagen. Viktigt därför att massor som tippas ger en skjutande kraft mot lämmen. Lämmen ska vid påsättning föras bakåt för att gångjärnspinnarna ska komma in i kanthylsorna. Kan även ha betydelse för fasta flak, vid kontakt med mötande bil ska lämmen ej kunna skjutas av från flaket.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 17 jan 2023, 10:31

Den biten är i alla fall rätt även på min. :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster