Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Kjell T » 05 feb 2024, 16:20

Här bild på ett drag som suttit på en S-V L51 som varit registrerad i Sverige. Jag monterade det nu på min lunningsvinsch för att kunna koppla i en vagn vid behov.
I Finland var det länge krav på att alla lastbilar skulle vara försedd med SA-dragkrok. (SA är förkortning för Suomen Armeja = Finlands Arme’)

IMG_2343.jpeg
IMG_2343.jpeg (383.98 KiB) Visad 1368 gånger
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 05 feb 2024, 21:45

Lite att välja på (eller kopiera?). Upp till 5 ton eller mer borde gå bra inomgårds. Utanför avsedd för bogsering eller båtttrailers (I det här fallet - inga plastbåtar :-) Skrolla ner. :
https://www.google.com/imgres?imgurl=ht ... gCegQIARA6
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5617
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 06 feb 2024, 08:21

Vill ju inte hänga upp mig på det här med dragkrok... :mrgreen:

...men jo, det känns ju som att en avfjädrad krok är det som suttit där med tanke på hur det såg ut på baksidan av dragbalken. Så om något kommer dit så är det ju exakt det jag kommer montera.

Skulle man hitta något att basera bygget på så vore det ju kanon men hitta något som passar direkt tror jag inte mycket på. Det känns mycket som ett byasmeds-bygge. Troligtvis med vissa standardkomponenter. Även om allt ihop mycket väl kan ha byggts av en skicklig smed också.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 927
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 06 feb 2024, 11:17

Hålen för dragkrokar är numer standardiserade. Avfjädrade dragkrokar förekom nog endast inom det militära. VBG200 draget som kom under 50 talet hade ingen fjädring. Det var det vanligaste draget inom tunga transporter under ett par decennier. Under 60 talet utvecklade VBG ett gummilagrat drag, VBG700, men det fick inte användas för kärror då belastningen från kärrans drag kunde medföra en otillåten snedbelastning på draget. Senare togs en variant fram som hindrade gummibussningen från att bli snedbelastad och kunde därför tillåtas även för kärror.
Ett mekaniskt avfjädrat drag anser jag inte passar på en civil bil.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7385
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 06 feb 2024, 11:34

Jo, förstår hur du menar.

Men på 40-talet var det nog inga klara standarder kan jag tänka.

Om du tittar på hur det är gjort på baksidan av dragbalken på de bilder jag bifogat tidigare, kan det rimligen varit något annat än en avfjädrad krok som suttit där med tanke på konstruktionen? Varför göra det så annars? Jag vill gärna ha hjälp med att klura ut vad som satt ursprungligen på min bil. Det har ju alltid funnits detaljer på fordon som inte var det normalt förekommande. Misstänker att det varit så här vad gäller draget. Att det varit lite special.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 927
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Drängen » 06 feb 2024, 14:25

Kan tänka mig nån form av ryckutjämnare kanske? Möjligen en kort spiralfjäder eller liknande.
Drängen
 
Inlägg: 582
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 07 feb 2024, 08:01

Ja, känns ju som det borde varit något sådant.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 927
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 07 feb 2024, 19:06

Även militärkrokar utan fjädring kunde ha en genomgående axel med vanligtvis trapetsgäng och stumt fasthållen med en kronmutter mot balkens insida. Sedan förekom det ett flertal tyska kopplingar, alla med liknande typ av montering. Inte alls omöjligt att militären införde en standard liknande den som fanns på kontinenten vid den här tidpunkten.
Idag fungerar kopplingsmontering på samma sätt, dock med betydligt grövre genomgående axel.
Den armekrok som satt på min Scania var av mer sentida utförande. Axeln hade exakt samma diameter som på den VBG som nu är monterad. Ursprungligen hade bilen haft en Simson koppling men förre ägaren hyrde ut bilen åt försvaret under de stora manövrerna i Norrland under 90 talet och fick då mer i dygnsersättning om bilen hade armekrok.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7385
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 10 feb 2024, 13:58

Nu är bakljusen inkopplade igen. Så en viktigt punkt fixad. När jag var klar och skulle testa så hade jag förväxlat två kablar så fick klippa upp och löda om och härja. :D Är man dum blir det lite extra jobb. Kallt om händerna att pyssla med sådant om mörka kvällar under denna tiden på året.

Kopplade in de främre blinkerserna (stavning? :mrgreen: ) rent elektriskt idag. De har bara varit på plats mekaniskt hittills. Funkade bra men hade bara 5W lampor hemma. Antar att det ska vara 21W på dem..? Som man har på bilen?

Kollade så att min tänkta idé om att sätta positionsljusen under fotstegen skulle funka med den där 2 meters regeln som Drängen nämnde. Det gjorde det. Så kommer köra på det. Testade runt lite och det kändes som den absolut bästa kompromissen. Eftersom de inte ska vara där alls egentligen. Har ju sett minst en annan, nu rullande, rundnos med dem där så...

Men, är det någon som vet om jag får använda fixlighten som är på bilden som positionsljus? Det lurar ju rätt många att de alltid har suttit där om de ser lite gamla ut. :D Eller måste det vara reflex osv i dem? Kanske går att få det till att glida igenom ändå annars...

Skall ta tag i handskfacket. Har tidigare tänkt göra nytt, men det gamla är ju så charmigt och går ju skapligt att rädda. Så kommer lappa ihop det. Skall beställa lite av det där materialet som Anders sa att det var. Jag har dock redan glömt vad det hette. :mrgreen:

Har röda reflexer bakåt, men jag behövde vita framåt också va? De stora rektangulära reflexerna bakåt har jag också. Dock ej monterade ännu. Tänkte montera dem på baklämmen. Vill jag att den ska se mera tidsenlig vid någon fotografering eller så, så kan jag ju köra utan bakläm tänker jag.

image0 (10).jpeg
image0 (10).jpeg (234.24 KiB) Visad 814 gånger

image1 (5).jpeg
image1 (5).jpeg (482.36 KiB) Visad 814 gånger

image2 (3).jpeg
image2 (3).jpeg (368.78 KiB) Visad 814 gånger

image3 (3).jpeg
image3 (3).jpeg (149.66 KiB) Visad 814 gånger

image0 (11).jpeg
image0 (11).jpeg (339.4 KiB) Visad 814 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 927
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 11 feb 2024, 10:42

[quote="Stenhuggarn"]...
Kopplade in de främre blinkerserna (stavning? :mrgreen: ) OK!

5W lampor till belysning och och 21 till broms och blinkers

Rekommenderar att inte använda Fixlight som inte fanns då - "stilbrott".
Det finns nog alternativ.
Det finns inga krav på reflex fram (fortfarande!) men sattes på ändå. Är bra om du gör det. Runda stör inte.
Samma märklighet med bakljus. Lagen om två bakljus kom 1955 men de allra flesta kom med det långt tidigare.
(som med EUs idioti med slakta bakljus)

Pegamoid? eller lackad papp? Båda går att få tag i. https://sv.wikipedia.org/wiki/Konstl%C3%A4der

Blev nog mycket känt material genom Spånkorgen, DKW 1939.
Karossen på Drabant är nog det modernaste exemplet. Överlever någon en krock i en sådan?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5617
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 11 feb 2024, 11:07

Tack Anders!

Det var nog pegamoid vi kom fram till sist vi diskuterade det. Vet att det var ett konstigt ord. :D

Fanns inte fixlight på 50-talet heller? Menar att eftersom ingen (i princip) rundnos hade blinkande körriktningsvisare under 40-talet så måste det ju ha eftermonterats. Då borde det väl skett under 50-talet tänker jag?

Där sitter den på plats. Var mulet och mörkt idag. Så dålig bild. Men man ser den under fotsteget med god vilja. :D

Hahaha, nä tydligen inte. Den är censurerad. Blev det så otidsenligt..? Får ta det via datorn senare.
image0.jpeg
image0.jpeg (383.98 KiB) Visad 753 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 927
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Drängen » 11 feb 2024, 14:06

Enligt Wikipedia började Fixlight användas på olika tyngre fordon från 1950. Googla på Volvo Rundnos och se på bilderna hur andra har gjort. Tydligen fick man efter 1954 färdas på tyska vägar med Fixlights "hoppande" blinkers. En regel som Bosch tydligen låg bakom :roll:
Drängen
 
Inlägg: 582
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 11 feb 2024, 18:32

Det fanns även enkla Fixlights, dvs icke hoppande utan bara blinkande. 1957 levererades vår Viking med enkla Fixlights istället för körriktningsvisare. De hade gummiarmar som gjorde att de nådde utanför fordonsbredden och kunde därför synas från bakomvarande fordon om de inte kom för nära.
De tidiga hoppande Fixlights hade ett motordon som styrde blinkningen. Det fanns ingen risk att man glömde stänga av blinkningen, ljudet från motorn var nästan bedövande.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7385
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 11 feb 2024, 18:40

Om positionsljusen inte har godkänd reflex måste särskilda reflexer med EC godkännande monteras. EC numret är präglat på glaset eller reflexen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7385
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 11 feb 2024, 21:31

Ja, det låter ju rimligt. Hur jag än vänder mig har jag röven bakåt… :D Både otidsenliga fixlights och reflexer kanske är sämre än otidsenliga positionsljus med reflexer. Får nog tänka om lite. Undrar om man kan hitta dem som runda..? Det passar ju bättre än rektangulära i alla fall.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 927
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster