Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 23 mar 2018, 21:56

Jobbade på EsselteSvanstrøms på Høtorget 83-85 & de fanns då ark me siffror & bokstæver som man gnuggade, men om de finns idag vetifasen, men de e ju enkelt å bara måla bakgrunden & se'n gnugga på nuffrorna...
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 24 mar 2018, 00:11

Noxcania skrev:...& de fanns då ark me siffror & bokstæver som man gnuggade

Ja, just det. Dom kommer jag ihåg. Har inte sett sådana på minst trettio år dock. Minns inte vilka material de fäste på. Löser inte linjer osv iofs. Men att måla linjer är ju enklare än siffror också. :lol:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav magirus » 24 mar 2018, 00:24

Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 26 mar 2018, 08:22

Ha, de var ju inte ovanliga idag heller ser jag! :lol: Tusen tack magirus! :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 26 mar 2018, 09:14

I går kväll skuttade den gamla FC motorn igång efter en törnrosasömn på 15-20 år. Föregicks av intensivt arbete hela helgen.

Den gick dock bara på tomgång, så fort man gav lite gas så ville den dö. Men det är en massa detaljer att räta ut innan det är dags att kolla vidare på det.

* Bränsleröret mellan pump och förgasare läckte i bägge ändar. Detta tyckte jag var lustigt med tanke på att det alltid suttit där. Men det ska ju alltid jävlas naturligtvis. :roll:
* Mitt luftfilter tillverkat av en oljeindränkt polersvamp var hel klart för tät. Måste uppfinna något annat.
* Läckte vid anslutningen av vatten-temp-givaren. Denna gjorde heller inget utslag. Hade testat att värma upp den och då gjorde den utslag men får kolla på den igen.
* Kunde inte dra stiften mer än hjälpligt med fast nyckel för den behövde en lång 22 hylsa och jag hade som störst 21. Men har flera 21:or så ska nog smida om en till en 22:a. Blir billigast om inte annat. :lol:

Så den har nu i alla fall ett enkelt elsystem och nya tändkablar. Ny olja och rengjord oljesil. Den gamla tändspolen och fördelaren funkade ju tydligen också. Även startmotorn funkade bra även om det tog en stund innan solenoiden var 100% tillbaka i race:et. Lika så var jag nära att skruva ner bensinpumpen i tron att nog membranet var kass men efter att jag lossat den från blocket och grejat lite med armen fram och tillbaka så vips började den pumpa och fungerade sedan riktigt bra. Så måste säga att det var förvånande att så mycket trots allt funkade! :D Kylaren var tät också!

Den kom upp i ca 1 kilos oljetryck. Enligt den gamla handboken ska man ha 2 kilos tryck vid 45 km/h på trean eller hur det var. Så ligger nog lite lågt. Men får kolla om det i bästa fall är mätarfel eller om det är så att den är lite sliten helt enkelt. Var tvungen att löda en skarv eftersom blockets anslutning inte var för samma rördimension som mätaren hade. Men det ska ju inte ha någon inverkan eftersom det är ju inget flöde, bara tryck i det röret.

Så det är lite att fixa med tills den spinner som katt. :D

Återigen tog jag inte många bilder pga intensivt arbete. Tjejen skickade en glidning också om att jag nog spenderat lite för mycket tid på den där lastbilen så får väl dra ner lite på det även om det kliar i fingrarna att få ordning på alla problem. :D :D

image1 (5).jpeg
image1 (5).jpeg (176.19 KiB) Visad 15049 gånger

image2 (2).jpeg
image2 (2).jpeg (187.01 KiB) Visad 15049 gånger

IMG_1680.JPG
IMG_1680.JPG (252.15 KiB) Visad 15049 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Malte. E » 27 mar 2018, 16:01

Fråga, Har du undersökt NPTF-gänga?
Den är konisk och användes på bilar.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 27 mar 2018, 20:06

Ja, vill minnas att jag kollade upp den också. Gjorde det i vilket fall som igen och den har 14 i stigning på 1/2” så det var inte den heller. Men stort tack för tipset! :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 28 mar 2018, 22:23

https://youtu.be/5M77Duy8J8I

Det börjar likna något. :D Nu är jag nog klar vilken dag som... :roll: :lol:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 29 mar 2018, 08:33

Stenhuggarn skrev:https://youtu.be/5M77Duy8J8I

Det börjar likna något. :D Nu är jag nog klar vilken dag som... :roll: :lol:


    Som du skrivit, oljetrycket borde vara högre. Stoppa dit en separat OK mätare på uttaget och kolla.
    Snygg motor!
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 29 mar 2018, 09:00

Anders Ason skrev:
    Som du skrivit, oljetrycket borde vara högre. Stoppa dit en separat OK mätare på uttaget och kolla.
    Snygg motor!


Enligt den gamla handboken skall oljetrycket vara 2 kilo vid körning på högsta växeln i 45 km/h så det är nog trots allt bara något halvkilo det rör sig om i så fall. Nu ligger den på typ 1.6 kilo vid lätt gas. Skall dock försöka få dit någon annan mätare vid tillfälle.

Tack! :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Kjell T » 29 mar 2018, 11:41

Vad använder du för olja i motorn? I gamla motorer som saknar katalysator är motorolja med zinktillsats att föredra. Torde inte inverka på oljetrycket, men på slitaget.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 29 mar 2018, 13:26

Kör med mineralolja 20w-50 och ZDDP nivån ligger kring 1000 ppm så det borde väl vara bra hoppas jag. Oljor är en jäkla djungel tycker jag. :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 29 mar 2018, 22:13

US oljor har långa fiber-"trådar" & arabiska kortare, som s.a.s. binder filmen.
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 02 apr 2018, 22:44

Efter en påskhelg med en hel del ätande men som tur är även mekande så går Volvon riktigt bra.

Kring två kilos oljetryck och en vattentemp som ligger vid märket på mätaren och även tankmätaren är i fungerande skick. Kan tycka att kylartempens rekommenderade nivå är i lägsta laget. Men eftersom temperaturen lägger sig nära nog precis på den rekommenderade linjen så får man ju antar att termostaten som sitter i är så pass gammal att den är anpassad för spritbaserad kylarvätska. Det måste ju även det rekommenderade märket vara på en så här gammal bil får man väl anta?

När väl oljenivåer var kontrollerade och i vissa fall påfyllda så bar det iväg på en liten tur i solskenet. :D

A102EB26-6880-4FB6-84DA-B32375F9C394.jpeg
A102EB26-6880-4FB6-84DA-B32375F9C394.jpeg (122.12 KiB) Visad 14789 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav herrstina- » 02 apr 2018, 22:53

Du har nog rätt med vattentempen. I min Långnos satt det en termostat på 65 grader, efter mycket bök hittade jag en ny i USA som öppnar vid drygt 80 grader så det finns lösning...

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster