Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 24 nov 2021, 22:20

Klart de ska sitta arbetslampa på hytten som pekar bakåt om de behøvs!
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Ove » 26 nov 2021, 12:02

Helt klart arr skärmarna är nyare.triangeln fanS ej ej 1946
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 26 nov 2021, 12:58

Ja, det där med "bulberna" på hytter som sitter på Scanior är ju intressant. Det undrar man ju hur det kommer sig. :?:

LV290:an Kjell visar har faktiskt väldigt lika fästen för arbetsbelysningen som det jag har. Sätter jag mitt på högersidan så sitter det i stort sett identiskt med det som LV290:an har på högersidan. Fästet följer hyttens form där väldigt bra och armen pekar rakt bakåt. Så tror nog det suttit där. Men eftersom det är tipp så bygger den ut för mycket för att sitta där nu. Annars tycker jag om placeringen.

Nä, "30 Fredrik", du har helt rätt. Någon sökarlykta på taket skall det inte bli på den. :mrgreen:

Mycket trevliga och intressanta inlägg här på sista tiden. Kul & intressant läsning. :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 26 nov 2021, 18:27

Om man utgår från på vilken sida man jobbade om man stannat på en väg på den tiden som va føre -67 så... Ingen ville la stå ute i vägen & rikta lampan ens på tiden innan varselkläder va uppfunna..?
Ja funkar mitt huve!
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 28 dec 2021, 01:26

Har hittat en mindre såg som håller på att såga till virket till flaket och under tiden som jag väntar på det så plockar jag isär det gamla. Monterade själva ramen på bilen för att se så att allt stämde innan jag plockade isär den helt. Kommer ju använda den som mall sedan.

Dock går det lite trögare i kylan. Under helgerna är det ju mycket annat också. :D

image1.jpeg
image1.jpeg (624.97 KiB) Visad 4836 gånger

image2.jpeg
image2.jpeg (336.93 KiB) Visad 4836 gånger

image3.jpeg
image3.jpeg (522.16 KiB) Visad 4836 gånger

image5.jpeg
image5.jpeg (643.44 KiB) Visad 4836 gånger

image6.jpeg
image6.jpeg (607.11 KiB) Visad 4836 gånger

image0.jpeg
image0.jpeg (543.73 KiB) Visad 4836 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Kjell T » 28 dec 2021, 11:50

Intressant konstruktion på flakramen i trä. Minns att lastbilarna förr ofta hade i huvudsak träflak, men minns inte hur detaljerna var gjorda. Min far gjorde ett träflak hemma i uthuset till sin nyinköpta bil när jag var 3 1/2 år gammal. Hydraulisk tipp tillverkad av Joupers i Nykarleby var det enligt vad han berättade. Bilen hade han inte länge av någon anledning utan återgick till att köra buss.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 30 dec 2021, 09:29

Instämmer med Kjell T. Fina bilder på detaljerna. Plattjärnen som tippkolvarna trycker emot visar att de inte har dimensionerats efter överlast 8) .
Konsolerna för tre-vägstipp antar jag är svetsade och kanske öppna undertill, kan det stämma?
Virket ser friskt ut.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 31 dec 2021, 12:23

Kjell T skrev:Intressant konstruktion på flakramen i trä. Minns att lastbilarna förr ofta hade i huvudsak träflak, men minns inte hur detaljerna var gjorda. Min far gjorde ett träflak hemma i uthuset till sin nyinköpta bil när jag var 3 1/2 år gammal. Hydraulisk tipp tillverkad av Joupers i Nykarleby var det enligt vad han berättade. Bilen hade han inte länge av någon anledning utan återgick till att köra buss.

Ja, ser fram emot att få bygga ett också. Ska bli ett intressant jobb.

Per Thomson skrev:Instämmer med Kjell T. Fina bilder på detaljerna. Plattjärnen som tippkolvarna trycker emot visar att de inte har dimensionerats efter överlast 8) .
Konsolerna för tre-vägstipp antar jag är svetsade och kanske öppna undertill, kan det stämma?
Virket ser friskt ut.

Ja, det stämmer precis det Per. Exakt så är de gjorda.

Ja, 80% av ramen är frisk i virket. Men det är några ställen som gör att den måste bytas. Både fram- och bak-änden är helt uppröten samt på ett par ställen där vattnet runnit ner via hålen för vagnsbultarna. Annars hade den kunnat återanvänts. Byggd av bra virke.

Vad gäller tippkolvarnas fäste så är också den ena skålen som kolvens kula vilar i sprucken. Samt hela det fästet upptryckt högre än det andra. Så även om det inte dimensionerats för överlast så har det fått utstå det. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Kjell T » 31 dec 2021, 13:56

Har du några funderingar på att förbättra rötskyddet när du bygger nytt flak? Vore det idé att doppa skruvarna i tjära eller roslagsmahogny??
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 31 dec 2021, 14:14

Ja, jag är inne på att stryka allt virke med roslagsmahogny. Har varit sugen på att få blanda ihop det länge och har på många ställen hört hur effektivt det är. Väl beprövat också. Så planen såhär långt är att stryka allt virke (inklusive lämmar) med roslagsmahogny och lacka alla järn med Volvo ramgrå som jag använt på ramen.

Tar gärna emot protester och avvikande åsikter på det... Hahaha! :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav christianmoller » 01 jan 2022, 09:44

Stenhuggarn skrev:Ja, jag är inne på att stryka allt virke med roslagsmahogny. Har varit sugen på att få blanda ihop det länge och har på många ställen hört hur effektivt det är. Väl beprövat också. Så planen såhär långt är att stryka allt virke (inklusive lämmar) med roslagsmahogny och lacka alla järn med Volvo ramgrå som jag använt på ramen.

Tar gärna emot protester och avvikande åsikter på det... Hahaha! :D

Har gjort så på Forden och jag tycker det blev bra.
Har strukit säkert 7-8 gånger hittills och det blir ganska stryktåligt och så luktar det gott :lol:
Bild kommer om en stund :D
God fortsättning!
Edit:Trodde jag hade bilder från när jag gjorde det men icke, det fick bli ett par nytagna mindre bra pga. ljuset......
Ytan blir "rustik" och ser använd ut men det passar bra tycker jag på bilar som används litegrann med jämna mellanrum.
Bilagor
IMG_20220101_100032.jpg
IMG_20220101_100032.jpg (369.82 KiB) Visad 4656 gånger
IMG_20220101_100047.jpg
IMG_20220101_100047.jpg (405.58 KiB) Visad 4656 gånger
Användarvisningsbild
christianmoller
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 15 nov 2020, 10:41
Ort: kungälv

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 01 jan 2022, 13:52

Tack detsamma! :D

Japp, när jag ser dina bilder så blir jag ännu säkrare på att det är rätt val. Det ser skitfint ut det du gjort där och det är den ytan jag vill ha också. Mitt flak är ju plåtklätt eftersom det är tipp men ramen och lämmarna kommer ju bli väl synliga och då passar den ytan perfekt.

vill inte göra lämmarna röda heller som resten av bilen för jag tycker den röda färgen blir "för mycket" på större ytor. Är jättenöjd med mitt färgval men märker att t.ex. valet att ha svarta skärmar för att minska ner på det röda var ett riktigt bra val. Tack vare forumet! :mrgreen:

Så tusen tack för att du tog dig tid att ta några bilder på ditt flak. Du satte nog spiken i kistan för mitt val också tack vara det. :D

Det att du har svarta järn får mig att börja fundera på om inte jag ska sno det också. :mrgreen: Med tanke på att jag har svarta skärmar samt att fotstegen skall bli svarta när de kommer dit så passar det ju in. Får väl se lite men det ser snyggt ut i alla fall.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav christianmoller » 01 jan 2022, 17:05

På min bil är allt utom hytten svart, fälgar, ram, flaklina, lämmarna är penslade svarta.........För mycket svart i min smak, det blir väldigt mörkt så när lämmarna blir nya så blir det roslagsmahogny på trät och förmodligen hyttens färg på flaklina och järn men vet inte än tiden får utvisa.
Användarvisningsbild
christianmoller
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 15 nov 2020, 10:41
Ort: kungälv

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 01 jan 2022, 17:06

Stenhuggarn skrev:...

vill inte göra lämmarna röda heller som resten av bilen för jag tycker den röda färgen blir "för mycket" på större ytor. Är jättenöjd med mitt färgval men märker att t.ex. valet att ha svarta skärmar för att minska ner på det röda var ett riktigt bra val. Tack vare forumet! :mrgreen:
...
Det att du har svarta järn får mig att börja fundera på om inte jag ska sno det också. :mrgreen: Med tanke på att jag har svarta skärmar samt att fotstegen skall bli svarta när de kommer dit så passar det ju in. Får väl se lite men det ser snyggt ut i alla fall.


    Med röda lämmar kommer brandbilsstuket in igen, tror jag.

    Högst sannolikt levererades tidiga flakbeslag förr svarlackerade för att senare vara grundlackade. Sedan var det nog vanligt att de lackades över med samma färg som flaket. På den bil min far hämtade ut ny 1955 var de grå som bilen vilket då nog ansågs som modernt.

    Men... rent estetiskt kommer nog bilens synintryck att bli mera i balans mot fronten (skärmarna är ju ganska dominanta) om flakbeslagen är svarta.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 02 jan 2022, 08:09

christianmoller skrev:På min bil är allt utom hytten svart, fälgar, ram, flaklina, lämmarna är penslade svarta.........För mycket svart i min smak, det blir väldigt mörkt så när lämmarna blir nya så blir det roslagsmahogny på trät och förmodligen hyttens färg på flaklina och järn men vet inte än tiden får utvisa.

För mycket svart gör ju att allt flyter ihop, det vill man ju sällan. Mina fälgar och ram ska vara Volvo ramgråa så i mitt fall är det nog mest rätt att låta den färgen hålla sig därnere.
Ja, insidan på dina lämmar såg ju riktigt fina ut med roslagsmahogny på träet och svarta järn. Så är det inte på utsidan då förstår jag. Lite synd. :D

Anders Ason skrev:Med röda lämmar kommer brandbilsstuket in igen, tror jag.

Ja, känner också det. :mrgreen:

Anders Ason skrev:Men... rent estetiskt kommer nog bilens synintryck att bli mera i balans mot fronten (skärmarna är ju ganska dominanta) om flakbeslagen är svarta.

Ja, det är nog fel att lyfta upp det ramgråa ovanför ramnivå. Det hänger nog inte ihop då. Blir två skilda enheter flak och kaross. Så jo, att fortsätta med skärmarnas svarta färg på flakets järn är nog det mest rätta för att det ska matcha. Ser ju snyggt ut mot roslagsmahognyn också.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster