Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 15 nov 2021, 11:27

Stenhuggarn skrev:...
Hur gick det med Åtvid-arkiven Anders? Har du hört något mera om vad som fanns där nere i gömmorna? Man blev ju nyfiken... :mrgreen:


    Helt tyst, ska se om jag hittar numret och slå en signal./A
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav S-V L44 » 16 nov 2021, 12:17

Först måste jag poängtera att bilen är oerhört fint iordningställd så här långt.

Stenhuggarn skrev :
.....Rundnosarna har ju sällan någon "lull-lull" på sig när man tittar på gamla bilder......

Här är faktiskt ett mycket sällsynt undantag från Brugsen (motsvarande Kooperativa Förbundet) i Danmark.
Jag har aldrig sett något liknande i Sverige. Bilen ser egentligen inte ut som någon Rundnos, men "järn-symbolen" finns ju där i fronten fastän märket kommer lite i skymundan vid sidan av allt annat glitter.

Volvo LV Rundnos - Brugsens Lastvogn ca 1950 - arkiv.dk.JPG
Volvo LV Rundnos - Brugsens Lastvogn ca 1950 - arkiv.dk.JPG (88.63 KiB) Visad 6180 gånger

Just kring slutet av 1940-talet och början av 1950-talet verkar det även i Sverige ha förekommit att man i enstaka fall fallit för frestelsen att utsmycka lastbilar med extra krom lite här och var.
Det finns ett fåtal andra bilder som visar fler liknande exempel avseende Sc-V, men dessa två av 1949-års modell med helförkromad kylargrill kommer från Malmö brandkår.

Scania-Vabis L23 (Bensin) - 1949 - M17880 (FDJ810) - Ch # 80823 - Stegbil - Malmö Brandkår.JPG
Scania-Vabis L23 (Bensin) - 1949 - M17880 (FDJ810) - Ch # 80823 - Stegbil - Malmö Brandkår.JPG (105.07 KiB) Visad 6180 gånger

Scania-Vabis L22 (Bensin) - 1949 - M18547 (senare GCJ577) - Ch # 8022 - Tankbil - Malmö Brandkår.JPG
Scania-Vabis L22 (Bensin) - 1949 - M18547 (senare GCJ577) - Ch # 8022 - Tankbil - Malmö Brandkår.JPG (870.12 KiB) Visad 6180 gånger

Jag vill ju inte påstå att någondera av "utsmyckningarna" varken på Volvo eller Scania är speciellt vackra, men smaken är ju olika.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 16 nov 2021, 13:26

Tack Kjell! ...och jag får allt hålla med dig vad gäller utsmyckningarna. :D

Sedan får jag tacka för dessa trevliga redogörelser med härliga bilder som uppbackning. Dina inlägg är alltid uppskattade!
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 16 nov 2021, 21:33

Här är arbetsbelysningen som följde med bilen. Det bär mig emot lite att borra hål och montera den där. Men den känns som den är gjord för hytten eftersom bottenplattan är krökt efter hyttens profil. Så känns nästan serietillverkad. Tillval till Åtvidabergshytten möjligen?

Den behövs ju också. Ja, vi får se vad det blir av det.

image0 (3).jpeg
image0 (3).jpeg (354.19 KiB) Visad 6160 gånger

image1 (3).jpeg
image1 (3).jpeg (207.19 KiB) Visad 6160 gånger

image2 (1).jpeg
image2 (1).jpeg (330.92 KiB) Visad 6160 gånger

image3.jpeg
image3.jpeg (341.51 KiB) Visad 6160 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 16 nov 2021, 22:11

Borra på ba'! Du har ju visat att du kan kapa & svetsa så borra vettya!
Noxcania
 
Inlägg: 1301
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 17 nov 2021, 11:58

:D Mest rädd att förstöra hennes mjuka former! :mrgreen:

Men har insett att jag behöver få flaket på plats innan jag tar beslut om ifall och vart arbetsbelysningen skall sitta.

Så kör nog på med eldragning till körriktningsvisare, bakljus samt instrument- & inner-belysning, parallellt med att jag grejar vidare med sätestillverkningen.

Därefter blir det flaket och sedan färdigställer jag hytten på insidan samt eventuell arbetsbelysning.

Tror det blir ett bra arbetsflöde.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 18 nov 2021, 09:54

Stenhuggarn skrev:Här är arbetsbelysningen som följde med bilen. Det bär mig emot lite att borra hål och montera den där. Men den känns som den är gjord för hytten eftersom bottenplattan är krökt efter hyttens profil. Så känns nästan serietillverkad. Tillval till Åtvidabergshytten möjligen?

Den behövs ju också. Ja, vi får se vad det blir av det.


    Ett alternativ kan vara inte borra i hytten utan tillverka ett fäste som använder bultarna på bakrutegallret?
    Förm. går det att göra snyggare än på bilden, En diskret kabelgenomföring placerad så obemärkt som möjligt kanske hytten tål :-)
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav S-V L44 » 19 nov 2021, 01:21

Angående Stenhuggarns funderingar kring arbetslampa/backljus, i relation till att det skall bli "historiskt korrekt", så kan jag nämna följande:

Du har indikerat att årsmodellen på din Rundnos är 1945.
Jag har kikat på ett tämligen stort antal bilder i mitt arkiv avseende autentiska, samtida bilder från 1940-talet både gällande Volvo Rundnos, Spetsnos och Långnos med Åtvidabergshytt, men även Scania-Vabis, som tillhandahöll Åtvidabergshytt åren 1944-1947.
Extrabelysningarna utgörs till övervägande del av s.k. sökarljus, antingen takmonterade, inklusive på taket strax över framrutan, eller monterade på, vad vi idag kallar A-stolpen.
Ofta förekommer det också, speciellt på fordon som användes för virkestransporter och i vårt lands norra delar, ett enda stort, vi kan kalla det fjärrstrålkastare, men detta var placerat direkt i fronten, sällan på hytten (taket).
Bärgningsfordon utmärker sig genom att ha arbetsbelysning i högre utsträckning, men då är det oftast placerat direkt på bärgningsaggregatet, och sällan direkt på hytten. Om jag inte missminner mig så hade din Rundnos ett förflutet som bärgare.
Här är ett undantag som jag hittade på Roger Larssons trevliga hemsida http://www.tow.se
Jag har beskurit bilden lite för att visa lampans placering på hytten.

Volvo LV290 D - 1940 - 007-s5176 (Beskuren) - Tow.se (Gert Ekström).JPG
Volvo LV290 D - 1940 - 007-s5176 (Beskuren) - Tow.se (Gert Ekström).JPG (66.09 KiB) Visad 6032 gånger

Fästet överensstämmer inte med ditt, och jag tror inte heller att det fanns något "originalfäste" tillhandahållet av tillverkaren för Åtvidabergshytten, men jag kan ha fel.

Jag minns inte när det var, men de handmanövrerade sökarljusen förbjöds av myndigheterna. Jag tror att förbudet kom under sent 1950-tal, kanske tidigt 1960-tal. Sökarljusen ersattes då av fast monterade extraljus och arbetsbelysningar över lastutrymmet som inte kunde manövreras direkt från förarplatsen.

Den här bilden visar en Scania-Vabis L12från 1946, också den försedd med en Åtvidabergshytt, men arbetsbelysningen är med stor säkerhet från ett senare datum.
Ursäkta men jag minns inte var jag fann denna bild och kan därmed inte tala om vem som egentligen äger bilden.

Scania-Vabis L12 - 1946 - RRR919 (X1036) - Söderhamn 59.JPG
Scania-Vabis L12 - 1946 - RRR919 (X1036) - Söderhamn 59.JPG (341.78 KiB) Visad 6032 gånger

Man kan också se att det finns andra "moderniteter" på bilen såsom positionsljus på hyttaket, orange sidomarkeringsljus, rektangulära backspeglar (som jag tror kom runt 1948-49, cirka), dubbla vindrutetorkare samt radioantenn.
Triangeln på taket kan vara äkta förutsatt att bilen var en släpvagnsdragare, men utan tillkopplad släpvagn borde skylten vara nedfälld.
Det är värt att poängtera att övervägande delen av de Åtvidabergshytter som satt på Scania-Vabis hade en vulst på dörrsidan, vilket aldrig förekom på Volvos hytter. Kanske någon kan förklara varför?

En liknande konstruktion/placering av arbetsbelysning kan man också se på bilderna 5, 6 och 45 i denna tråd viewtopic.php?f=38&t=11451

Jag tror att konstruktionen, som tillät viss höjdreglering, var ett tillval på Be-Ge-hytter. (Min far hade också denna typ av arbetsbelysning på sin 1964-års IH Loadstar utrustad med Be-Ge-hytt. Jag minns inte om arbetsbelysningen var placerad på hytten eller i direkt kombination med hyttstegen.)

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Ove » 19 nov 2021, 11:15

Har haft en lika bil lampor på hytten fans inte då ,triangeln på taket kom senare kring 1949 skulle jag tro ingen svensk triangel fans som gick att fälla ned. Däremot i andra länder,Sverige j
hade ingen lag att man skulle ha triangel.
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 22 nov 2021, 10:17

Triangeln på L12:an anser jag mindre passande om det ska vara tidsenligt, de små lamporna är passande men förekom nog bara på fjärrbilar av större modell. Om bilen användes med släpvagn senare än dess 'födelsedatum' kanske triangeln ändå kan vara acceptabel.
Eftersom den svenska triangeln inte var fällbar var det praxis att den i vart fall skulle vara släckt när man inte körde med tillkopplad släpvagn. Som Ove skrev ovan fanns det inga lagbestämmelser om triangeln.

Fin renovering!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Malte. E » 22 nov 2021, 21:53

Ljus.
Kan inte motstå frestelsen att hoppa in i resonemanget om diverse ljuskällor på 1940- och 1950- talsfordon.
Medan sökarlyktan ännu var tillåten så användes den ibland som arbetsbelysning. Sökarlyktan ar ofta placerad
i A-stolpen, som Kjell N. berättar. Men ibland placerad mitt uppe på taket. Ibland på rundningen mellan tak
och A-stolpe.
I sistnämnda fall var den tydligen perfekt att använda som lampa för att lysa upp sidoplogen på plogbilar.
Denna satt förr alltid på vänster sida. Givetvis.
Det verkar högst troligt att den höj- sänkbara arbetslampan var ett tillbehör till BeGe-hytter.
Intressant och roligt att se L12:an med Åtvidabergshytt. Nostalgiskt med ett annat ord. Men stänkskärmarna
är nog klart yngre än bilen. Eller vad säger Kjell N ?
Tippbilar av den här årgången och typen brukade vara betydligt mer spartanska. Några extra ljuspunkter
brukade sällan finnas. Bortsett givetvis från en och annan sökarlykta. Men, det finns som så ofta ett MEN.
Just denna bil hade, om jag inte tar fel, tidigare gått med en slags Järbotrailer eller liknande? Då är ju
"lanternor" och triangel delvis förklarliga. Kanske Ove har någon åsikt om det ?
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

S-V L44

Inläggav S-V L44 » 24 nov 2021, 01:28

Intressanta kommentarer från individer som var med när det begav sig på 1940-talet, och jag viker mig för gjorda anmärkningar.
Eftersom jag är född 1950 börjar därmed mina tidigaste riktiga lastbilsminnen först 4-5 år senare, så jag stack nog ut hakan lite.....
Generellt sett vill jag nog påstå att det, till skillnad från t.ex. en personbil, inte finns något strikt "originalutförande" när det gäller lastbilar.
Däremot fanns det naturligtvis tidstypiska utföranden styrt av vad som var tillgängligt på marknaden vid berörd tidsepok.
Utbudet bestämdes givetvis främst av enskilda transportbehov, men också av aktuell lagstiftning. Till syvende och sist hade även storleken på fordonsägarens plånbok ett visst inflytande.
Med mitt senaste inlägg försökte jag koncentrera mig på att kommentera utrustningen kring Åtvidabergshytten, men som t.ex. Malte E påpekade så är t.ex. bakskärmarna också något som förändrades över tid.
Om man betraktar bilder i arkiven fanns det uppenbart mer eller mindre effektiva bakskärmar att tillgå, dock oftast av en tämligen enkel plåtkonstruktion.
Det var heller inte ovanligt att bara ha hängande, mer eller mindre "fladdrande" stänkskydd av kraftig gummiduk bakom bakhjulen.
I många fall t.o.m. saknades stänkskydd baktill helt och hållet. Det var ju inte helt lagligt, men lite mer problemfritt att ha det så, och man slapp tänka på att hänga upp gummiduken så att dessa inte slets av vid backningsmanövrar i samband med anläggningskörning, skogstransporter, etc..
Det är nog frestande för många renoverare av gamla fordon att förse sina fordon med allehanda prylar och utrustning som kanske inte är riktigt tidstypiska idag, men å andra sidan utgjorde ju lastbilen en arbetsplats/ett arbetsredskap och därmed kunde ju det initiala utförandet genomgå en del förändringar över tid som gagnade ägaren/chauffören eller anpassades till ändrad lagstiftning jämfört med den tidpunkt då bilen var ny. Genomgripande förändringar kunde ju pågå ända tills bilen hade tjänat ut, vid den tiden oftast 10-20 år senare.
Jag vill nog också påstå att det, till skillnad från t.ex. en personbil, inte finns något strikt originalutförande när det gäller lastbilar.
Naturligtvis är det ju inte fel att ha en ambition att försöka efterlikna sitt veteranfordon så som det (kanske) såg ut när den en gång levererades från, inte fabrik - för då skulle det i princip bara vara ett mer eller mindre naket chassi, utan från påbyggaren/återförsäljaren samt därefter första ägaren.

Här är ett exempel på ett fint tidsdokument från 1946 som åskådliggör en Volvo Rundnos (LV140) med Åtvidabergshytt och takplacerad sökare (och dessutom ovanligt fina/relativt sett moderna stänkskydd på semitrailern).

Volvo LV140 - 1946 - Gävleutställningen - Digitalt Museum XLM.CL012352.JPG
Volvo LV140 - 1946 - Gävleutställningen - Digitalt Museum XLM.CL012352.JPG (244.29 KiB) Visad 5828 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Drängen » 24 nov 2021, 08:52

Till viss del styrdes också utseendet på bilarna av vad dom användes till. Bristen på skärmar kunde nog, åtminstone här uppe, ha att göra med flitigt användande av snökedjor t.ex. Och de flesta såg nog bilen mest som ett redskap för att kunna göra jobbet.
Drängen
 
Inlägg: 574
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav 30Fredrik » 24 nov 2021, 10:11

Stenhuggaren! För Guds skull, sätt inte dit en sökarlyckta på din fina Volvo som man har gjort på Volvon på fotot, skulle förstöra hela din skapelse! Montera dit arbetslampan med ett eget fäste på gallret till bakrutan, då får du ju skenet från lampan mot arbetsplatsen, alltså flaket!! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Malte. E » 24 nov 2021, 15:24

Om L12:an igen.
(Fast egentligen hör detta mer hemma under Scania-historik). Replik till Kjell N.:
Tyvärr hade jag uttryckt mig oklart, vad jag egentligen åsyftade var framskärmarna.
Du förstår vad jag menar bara genom att kasta en blick på dem.

En annan intressant sak var din kommentar om vad jag kallar "Bulber" på dörrarna.
Ytterligare en detalj på Scaniavarianten: Stora vinkelpressade plåtar bakom sido-
rutorna, dessa fungerade som fästen för körriktningsvisarna. Fanns veterligen
endast på Scaniahytterna. Beställning från chassitillverkaren ?
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron