Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 28 jan 2022, 22:46

Om motorns vridmoment e starkt (gratis kraft till skillnad från hästkrafter) så kan du gå upp i storlek diagonalt / ytterdiameter, de pysslar jag ofta med & har åkt soppasnåla(!) jänkare.
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 29 jan 2022, 00:54

Kör 8.25 nu och det går ju utmärkt. Men tror nog allt vrid kommer behövas om man slänger på ett block därbak. Min prio ligger ju på korta transporter med så mycket kraft de 90 hästarna kan ge. Lite det som fått mig till att vilja hålla mig till 7.50.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav S-V L44 » 29 jan 2022, 13:04

Läs gärna den intressanta tråden om Hjul och Däck viewforum.php?f=1

Jag har nyss kompletterat tråden med ett digitalt utdrag från STRO:s Databok som bl.a. berör de däckbestyckningar (7.50x20 resp 8.25x20) som du överväger.
Uppgifterna finns på sidan 29 i dokumentet.
Notera att antalet vävlager (PR - Ply Rating) påverkar inte bara belastningen, men även rullomkretsen.

Därför tror jag att de två alternativa leverantörers däck som du angett verkar lite "klena" (6 PL fram och 8 PL bak), men jag kan ha tolkat saker och ting fel.
Annars är här ett annat förslag med däck för större belastning (14 PL).
https://maskindack.se/lastbil/diagonal/ ... -falgband/

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 29 jan 2022, 23:12

Stort tack för info och förslag. Tar till mig och funderar vidare. Föreslaget däck verkar onekligen vettigt. Tack!
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 01 feb 2022, 09:33

Ja, underskattade nog det där med ply rating. Tänkte att min bil är ju liten med låg totalvikt så behöver inte tänka mycket på det. Men behöver nog upp kring 10 i alla fall så de föreslagna på 14 är nog ingen dum idé. Skulle velat haft grövre mönster på drivhjulen bara. Men den gode Magirus föreslog kedjor och på så vis löses ju det problemet. Kedjor har jag velat ha till den hela tiden också för det passar väl in på dessa äldre bilar. De är nästan hälften traktor och hälften lastbil på något vis. :D :D

Brukar vara igång mycket på vintern med stenhuggerihobbyn så den kommer ju behövas även under perioder med sämre väglag. Dock residerar pärlan ju i Blekinge nu så efter dess långa levene under otaliga stränga norrlandsvintrar så kommer det väl mest kännas som midsommarväder för den... :mrgreen:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 01 feb 2022, 09:56

Jag hade nog övervägt användning av 8.25x20 efter att ha undersökt om det inte bryter mot vad som var vanligt för tiden. De flesta fabriksspecifikationer har långt fram i tiden varit undermåliga för att hålla försäljningspriset nere, medan många förutseende åkare valt större däckstorlek mot pristillägg. För en 'firmabil' behövdes inte samma förutseende, de utsattes inte för samma överlaster. 8).
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 01 feb 2022, 11:14

Ja, har funderat mycket över 8.25 som både Noxcania, Magirus och nu du föreslagit. Kör ju 8.25 nu och det som får mig att tänka original 7.5 är två saker. Gillar att använda original men praktiska grejer är onekligen viktigast och det som får mig att vilja välja 7.5 i det avseendet är att när jag går från 3:an till 4:ans växel får jag gå upp rätt högt i varv först för att inte det ska bli segt när fyran går i. Då kör jag tomme också. Kanske är så att den lilla skillnaden i diameter inte har någon praktisk betydelse men det är i alla fall denna punkten som får mig att luta mot 7.5.

Tror annars att 8.25 ser bättre ut på den. Det är ju gott om plats inne i framskärmarna även med 8.25. Att få upp toppfarten någon aning skadar ju inte heller. Hahaha! :D Men å andra sidan, livet går fort nog som det gör...
Senast redigerad av Stenhuggarn 01 feb 2022, 16:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Kent Ho » 01 feb 2022, 15:40

Jag tror att enda anledningen att gå upp till större dimensioner är om man vill ha högre hjul.
När det gäller hållbarhet brukar jag alltid kanske lite överdrivet säga att ett fyrlagers däck idag är tåligare än ett med många fler lager på 50-talet.
Då däcken var sämre förr gick man i regel alltid upp någon dimension för att de skulle hålla bättre.
Då jag själv är en originalfanatiker skulle jag välja en originaldimension och tittar du i instruktionsboken fanns det nog några att välja på.
Min svärfar sa att när han fick en körning till Helsingfors drygt 45 mil enkel resa på 40- 0ch 50-talet så var alltid två punkteringar inberäknade men idag får man väl ändå säga att det är relativt ovanligt med punkteringar även om de sker ibland.
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Kent Ho
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 maj 2010, 19:00
Ort: Tavelsjö

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 01 feb 2022, 22:39

Instruktionsboken från 1945 anger 7.5-20" runtom vid dubbelmontage som enda angivna dimension för den konfigurationen. Så därför jag haft det som utgångsdimension samt då tidigare angivna anledningar.

Ja, kan tänka att det hänt en del på däcktillverkningsområdet sedan 40-talet. :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav 30Fredrik » 02 feb 2022, 09:58

Som ett litet inlägg till det du skrev om att det hänt en del på däckfronten sen 40talet, kan jag lägga till att så sent som på början av 70talet då långt ifrån alla lastbilsdäck var slanglösa, åtminstone på det Åkeriet (Broberg& Söner, Eskilstuna) jag körde hos, så var det mer vanligt än ovanligt att vi hade med oss 2-3 reservhjul på bil+släp eller 2 axliga trailers när vi gav oss iväg på en Norrlandssväng på en 200mil! Vi hemkomsten var det bara att byta ut alla trasiga hjul i reservhjulshållarna mot friska hjul för nästa sväng uppöver! I det här fallet pratar jag om 11,00-20 däck med låsringar! På senare år innan jag blev pensionist så hörde det ju till ovanligheterna att man fick punkteringar, så det har skett en otrolig utveckling på lastbilsdäckfronten! MVH 30 Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 02 feb 2022, 22:45

Ja, det är ju rätt stor skillnad då på bara de sista 50 åren. :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 03 feb 2022, 20:51

Ett hantverk som försvinner

Denna är kanske lite off-topic för forumet men inte för tråden. :D Men får du en stund över någon gång så är den väl värd en titt. En riktig favorit för egen del. Hahaha!

Glöm inte dra på ljudet för rallar- och borrar-visorna går inte av för hackor. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 03 feb 2022, 21:19

Ägde tidigare en sådan bergborrmaskin som i filmen fram till sensommaren förra året. Har en gammal men något moderna bilmaskin kvar. Den på bilden är borrmaskinen (roterande).
20210116_113639 (Small).jpg
20210116_113639 (Small).jpg (232.25 KiB) Visad 5042 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 03 feb 2022, 22:18

Vacker film, härliga bilder! Men inga skyddsglasögon! Måste ha skett en hel del skador.

Min enda kontakt med stenbranschen är en transport med 22 ton marmor som lastades i Carrara Italien. Det var imponerande att se hur tre centimeter tjocka skivor sågades ur från ett block på ca 1,5x1,5x1,5 m. Om jag minns rätt så var det parallella sågblad så alla skivor sågades fram samtidigt. Mottagaren var en stenfirma i Katrineholm. Affären var uppgjord med 'Kullgrens Enka AB' som mellanhand.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 04 feb 2022, 08:26

Anders Ason skrev:Ägde tidigare en sådan bergborrmaskin som i filmen fram till sensommaren förra året. Har en gammal men något moderna bilmaskin kvar. Den på bilden.

Ja, den var fin och väl patinerad även den. Då får vi hoppas den äldre kom till nytta någon annanstans. :D

Per Thomson skrev:Vacker film, härliga bilder! Men inga skyddsglasögon! Måste ha skett en hel del skador.

Ja, det är härliga miljöer. :D De hade ofta någon i laget, rätt ofta yngre med god syn, som plockade ut stenflisorna ur ögat när olyckan varit framme. Dock var ju stålflisorna från mejslarnas skägg lite mera förödande. Sådana flisor gick ibland så djupt in under huden att de blev kvar livet ut. Så om en sådan träffade ögat var det värre.

Per Thomson skrev:Min enda kontakt med stenbranschen är en transport med 22 ton marmor som lastades i Carrara Italien. Det var imponerande att se hur tre centimeter tjocka skivor sågades ur från ett block på ca 1,5x1,5x1,5 m. Om jag minns rätt så var det parallella sågblad så alla skivor sågades fram samtidigt. Mottagaren var en stenfirma i Katrineholm. Affären var uppgjord med 'Kullgrens Enka AB' som mellanhand.

Ja, ramsågning har ju använts länge även i stenbranschen. Kullgrens Enka var ju stora på sin tid. Även om de hade huvudverksamheten i Bohuslän så fanns de ju lite varstans. Även nere i Blekinge får jag för mig, men Inte säker där. Trodde inte de fanns kvar så länge som på 60-70 talet som jag gissar detta var.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster