Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 20 maj 2019, 06:53

Noxcania skrev:Bilden finns under "presentationer" men åxå i & me "fiknykenhetiskt" intresse åxå hær:
vacra front.jpg

Ja, just det. Den har jag ju sett. Den blir ju väldigt unik och samtidigt svår-definerad med den fronten. Tycker det blev riktigt bra i alla fall. Jag får nästan lite fransk känsla av bilen. Vet inte varför. :D

Anders Ason skrev:Stenhuggarn, lite OT men...du som gillar bilder, en snutt när vi fixade till vägen hemma:
https://www.youtube.com/watch?v=HqR6kfyQVhc
och när grannen byggde sitt nya mjölkstall:
https://www.youtube.com/watch?v=Ap1M8AI0TnY&t=4s

Ah, ja där syns ju ett klart intresse för fotografering. :D Fina bilder. Byggen är alltid intressanta att se över tiden. Bra sätt att få liv i bilderna också. Tack!
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 20 maj 2019, 11:33

Stenhuggarn skrev:Jo, det viktigaste är ju att täppa igen hålet. ...som pojken sa till flickan... :roll:

Men hade ju varit trevligt att komma så nära original som möjligt redan från början om något vet om det var en träskiva eller plåtbit. Jag gissar ju trä men har ingen aning. :D

Jag hade din fråga med mig till Trucks in Dalarna i helgen. De två "rundnosar" jag kollade hytterna invändigt på hade vanliga veckade gummidamasker vars fotändar var instoppade under de räfflade gummimatorna som täckte hela golven.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 20 maj 2019, 13:24

Åh, det var ju hemskt snällt. Tack! :D

Eftersom där låg gummimattor så antar jag att du inte kunde se vad som fanns där den blåa ramen i bilden är..?
image5.jpg
image5.jpg (343.91 KiB) Visad 11325 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 20 maj 2019, 20:23

Helt rätt, det kunde jag ju inte se och än värre tvinga ägarna som inte ens närvarade när jag öppnade dörrarna, att lyfta på gummimattorna. :lol:
Jag kan tänka mig att där har funnits en original Volvo täckplåt, men även också att allt efter torpeden är hyttillverkarens ansvar.
Jag rapporterar frågan som fortfarande "öppen" för mitt inre.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav S-V L44 » 20 maj 2019, 22:56

Så här ser det ut på hyttgolvet i en av mina (nästan samtida) Scanior.
Plåtarna benämns durkplåt i reservdelskatalogen, och var original Scaniadelar.
Sedan kan det säkert variera lite grand i utförande beroende på antalet spakar för tillsatsväxellåda, tipp, etc..

Scania-Vabis L12 - 1947 - Hyttinteriör - Durkplåt.JPG
Scania-Vabis L12 - 1947 - Hyttinteriör - Durkplåt.JPG (339.95 KiB) Visad 11293 gånger

Det bör säkert vara något liknande arrangemang även för Volvo.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav S-V L44 » 21 maj 2019, 09:52

Jag kikade bland de bilder jag har av mina bilar, och hittade denna bild som visar hyttgolvet i en 1952-års Rundnos av modell L249 med dieselmotor.
Jag vet inte om det såg likadant ut på de tidigare Rundnosmodellerna.

Volvo L249 V - 1952 - Hyttgolv.JPG
Volvo L249 V - 1952 - Hyttgolv.JPG (314.65 KiB) Visad 11274 gånger

Som synes är det ganska stora skillnader jämfört med Scanians relativt plana hyttgolv.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 21 maj 2019, 10:22

Det var ju lite kul inredning i den sista hytten där. :shock:

Tack för bra bilder Kjell!

Det som gjort mig fundersam hela tiden är att den är helt borta. Hade det varit en plåt så borde den ju varit kvar även om den var lite rostig. Likaså så är det lite för hög "kant" som en eventuell plåt ska vila på även om den antagligen hade en fläns. Sedan finns det inte heller någon anledning för den att vara något annat än platt. Det finns egentligen inget som är i vägen mer än att det krävs ett hål för växelspaken & parkeringsbromsen. I mitt fall då även de två spakarna till tippen.

Gjorde nu en bild-sökning på åtvidabergshytt. Hitta då denna bilden som jag ju sett förrut men glömt bort. Tror nog den berättar sanningen för oss då även min hytt är av samma tillverkare. :D

9dc1e40c5f17f391_org.jpg
9dc1e40c5f17f391_org.jpg (297.88 KiB) Visad 11272 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 21 maj 2019, 10:41

Kanske du får ett bättre fäste för damaskerna om du väljer en plåt? Plåten kan förses med trädistanser utmed kanterna för att nå rätt höjd.
Bilden på den "nygjorda" hytten får man nog ta med lite reservation.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 21 maj 2019, 10:56

Jo, så är det ju naturligtvis. Men har man lagt ner ett sådan arbete så borde det nog vara väldigt nära original i utförandet. Men säker kan man ju aldrig vara, det stämmer ju... :(

Ja, det finns ju flera fördelar med plåt helt klart. Speciellt när det kommer till genomföringar för spakarna.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 23 maj 2019, 07:07

Igår fick jag dit strålkastarna. Blev renovering av de gamla originalen. Blev både billigt och bra. Renoveringen av reflektor och sarg ser jag dock inte som en permanent lösning. Får ha ögonen efter ny reflektor och kanske även sarg. Alternativt lämna in den på kromning. För nu är både reflektor och sarg fusk kromade med "Fusk krom". Men nu är det i alla fall ingen panik med det. :D Men det ligger epoxy-primer under så rost-mässigt ska det inte vara några problem.

Elektriskt är de ännu inte inkopplade dock. Har aldrig kört ett fordon med fotavbländare. :D

Funderar över ljusbilden dock. Reflektorn är ju helt symetrisk och tänkte då köpa symetriska glödlampor på 45/40W, så jag funderar över glasen. Någon som kan säga om det går att se på glasen om dom ger en asymetrisk ljusbild? Annars måste jag väl kunna se det när jag fått allt elektriskt på plats.

image1 (28).jpeg
image1 (28).jpeg (272.28 KiB) Visad 11200 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 23 maj 2019, 07:46

"Elektriskt är de ännu inte inkopplade dock. Har aldrig kört ett fordon med fotavbländare. :D

"Funderar över ljusbilden dock. Reflektorn är ju helt symetrisk och tänkte då köpa symetriska glödlampor på 45/40W, så jag funderar över glasen. Någon som kan säga om det går att se på glasen om dom ger en asymetrisk ljusbild? Annars måste jag väl kunna se det när jag fått allt elektriskt på plats. "

Fotavbländare var vanligt under många år och Vikingen år 1955 hade det som standard.
Men... det hade även en av de bästa bilar jag haft, en Dodge van av den fullstora modellen med V8 årsmodell 1985 som jag hade i hela 12 år.

När det gäller symmetriskt lyse eller inte är det enkelt. Om glasets mönster är symmetriskt så är ljusbilden symmetrisk. Om glaset har ett kilformat mönster horisontellt mot ena sidan är det asymmetriskt ljus. Glödlampornas sockel är också olika, det ska inte gå att sätta i fel lampa. När högertrafiken infördes fanns det ogenomskinliga självhäftande kilar att sätta på glaset över den delen som gjorde ljusbilden symmetriskt för att inte mötande skulle bli bländade. Asymmetriskt ljus, d v s med en smal ljuslob som sträckte sig längre fram efter vägkanten, kom långt efter att din bil tillverkades och det är tillåtet att köra med symmetriskt ljus.
Man köper väl inga symmetriska glödlampor var som helst numera? Men det går nog att få tag på. Kanske någon här har i lådorna?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5613
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 23 maj 2019, 07:56

Tack Anders!

Här är en bild där man ser glasen skapligt bra.
Bild
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 23 maj 2019, 08:14

Stenhuggarn skrev:Tack Anders!

Här är en bild där man ser glasen skapligt bra.
Bild


    Symmetriskt halvljus.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5613
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 23 maj 2019, 08:24

Kanon, tack Anders!

Var det jag hoppades på för som jag förstår det så är det godkänt med symetrisk ljusbild på så pass gamla bilar. Nästa år är den 75 år. :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav S-V L44 » 23 maj 2019, 08:48

Det är riktigt som Anders Ason skriver.
Klisterlappen som täcker den asymmetriska kilen på lyktglaset behövdes också när man skulle köra i t.ex. Storbritannien med ett fordon som kom från ett högertrafikland. Men jag undrar om detta gäller än idag?
Omvänt hur många engelska och irländska fordon har motsvarande klisterlapp när man kör här eller på den Europeiska kontinenten?
Jag har faktiskt inte reflekterat över detta förrän nu.

Jag satt och kollade igenom det stora antal bilder jag har på bl.a. fordon som deltagit i Pärlrallyt som avverkades under flertalet år i nordvästra Skåne.
Uppskattningsvis var det ett ytterst fåtal fordon som var utrustade med asymmetriska strålkastare.
Här är i alla fall en bild på en asymmetrisk strålkastare som satt på en av mina bilar.
Du ser tydligt kilen till höger på glaset.

DSCN1700 - Asymmetrisk Strålkastare.JPG
DSCN1700 - Asymmetrisk Strålkastare.JPG (586.24 KiB) Visad 11181 gånger

Regler som gäller vid besiktningen beroende på fordonets årsmodell (undantaget flyttgodsimporterat fordon).

Fordon av årsmodell fr.o.m. 1967 måste ha asymmetriska halvljus (för högertrafik). Fr.o.m. 1984 måste man också ha E-märkta strålkastare.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster