Scania L80 1971

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Scania L80 1971

Inläggav ankarback » 11 jun 2017, 20:06

Tänkte att jag startar en ny tråd här i garaget och lägger upp lite bilder och info vartefter bilen blir fixad med.

Nu när jag haft bilen ett par veckor så börjar jag få koll på vad som behöver göras framöver. Här är en liten lista. Inte i någon speciell ordning.

Nya bakdäck, ska fixa samma dimension vä/hö och skaffa däck med bättre mönster.
Kranen behöver diverse nya slangar och packningar, den läcker som ett såll men fungerar faktiskt helt ok ändå.
Slipa av rosten på ramen och balkarna till flaket och måla dessa. Vad jag kan se är det bara ytrost men gör man inget så blir det ju värre, dessutom blir det snyggt med lite färg.
Ska byta olja i motor, växellåda och bakaxel.
Ny inredning i hytten, den gamla är slut.
Bättra på färgen. Nu är bilen penselmålad och det är ju inte så snyggt, dessutom är det lite tunnt här och var. Måste bara klura ut vad det är för färg den är målad med.

Började idag med att smörja upp diverse knappar, vajrar och reglage. Gissar att det inte var gjort på minst 10år.
Knappen för hög/låg splitt gick riktigt trögt så jag plockade isär växelspaksknoppen och gjorde rent och smörjde upp den igen. Nu blev den riktigt bra :)
Om någon har ett nytt lock till knoppen får ni gärna höra av er, det fattas på den här.

DSC_0631.jpg
DSC_0631.jpg (210.8 KiB) Visad 27388 gånger


DSC_0632.jpg
DSC_0632.jpg (154.26 KiB) Visad 27388 gånger


DSC_0633.jpg
DSC_0633.jpg (142.1 KiB) Visad 27388 gånger


Fortsättning följer...
Senast redigerad av ankarback 12 jun 2017, 09:19, redigerad totalt 1 gång.
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Scania L80 1971

Inläggav Per Thomson » 11 jun 2017, 22:35

Jag misstänker att det är dubbelram på din bil, på dessa finns alltid spaltrost mellan flänsarna. Det första du bör göra är att med en lägga banka på ramen så att allt flänsrost lossnar. Blås ren med tryckluft. Först därefter kan du börja tänka på ytbehandling.

Kul att du rapporterar framskridande! :D
Knep med att få en bättre fungerande växelknapp är ett bra exempel på sådant som är välkommet hår i garaget.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania L80 1971

Inläggav ankarback » 12 jun 2017, 09:19

Per Thomson skrev:Jag misstänker att det är dubbelram på din bil, på dessa finns alltid spaltrost mellan flänsarna. Det första du bör göra är att med en lägga banka på ramen så att allt flänsrost lossnar. Blås ren med tryckluft. Först därefter kan du börja tänka på ytbehandling.

Kul att du rapporterar framskridande! :D
Knep med att få en bättre fungerande växelknapp är ett bra exempel på sådant som är välkommet hår i garaget.


Tackar för tipset om ramen, ska kolla på det. Har faktiskt inte tänkt på om det är dubbelram eller inte.
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Scania L80 1971

Inläggav Bo Norvinge » 12 jun 2017, 19:23

L80 ska vara befriad från dubbelramen.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Scania L80 1971

Inläggav ankarback » 12 jun 2017, 20:21

Bo Norvinge skrev:L80 ska vara befriad från dubbelramen.


Är inte helt säker på vad som menas med dubbelram men nu när jag kollade så är det dubbelt upptill och nertill (horisontellt) men enkelt på sidan (vertikalt).
Dock så är ramen riktigt bra. Det var en sak jag kollade innan jag köpte bilen.

Upptäckte däremot en ny punkt på listan idag och det är att jag behöver svetsa ett nytt hyttgolv. Det gamla består mest av järnoxid och luft.
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Scania L80 1971

Inläggav Per Thomson » 14 jun 2017, 19:17

Då kan det istället handla om flänsförstärkning med plattjärn, se till att banka (slägga) bort eventuell spaltrost där. Påbyggarna lade till flänsförstärkning efter anmodan från Scania beroende på typ av påbyggnad.
Jag har sett exempel på lackerad spaltrost. Ibland kan denna rost ge intryck av ett centimetertjockt inlägg av ett plattjärn. Om yttre plattjärnsförstärkning skett är det inga större problem att avlägsna denna förstärkning vilket bör göras om rostangreppen är för betydande för att kunna bankas bort.

Med dubbelram menas dubbla profilbalkar, dvs en mindre balk innehållen i den yttre.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania L80 1971

Inläggav herrstina- » 14 jun 2017, 20:31

I sammanhanget kan det vara intressant att veta att en stålbalk expanderar upp till sju gånger sin egen volym innan den är helt genomrostad. Det innebär att en 10 mm profil blir 80 mm. Det kanske förklarar vilken enorm kraft som finns i den här processen.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Scania L80 1971

Inläggav ankarback » 15 jun 2017, 10:34

Kollade ordentligt på ramen igår. Den verkar vara förstärkt upptill och nertill med ca 1cm tjocka plattjärn, det är alltså inte dubbelram. Förstärkningen är lika lång som flakpåbyggnaden så den har alltså något med den att göra precis som Per skriver. Ramen är faktiskt i riktigt bra skick men jag ska ändå banka på den innan jag målar den för säkerhets skull. Flakpåbyggnadens balkar har däremot rejält mycket ytrost som måste slipas bort innan målning.
Först ska jag ta itu med det obefintliga hyttgolvet.
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Scania L80 1971

Inläggav 30Fredrik » 15 jun 2017, 16:28

Har gjort samma upptäckt som du beträffande rostiga golv! Här ett par tips! Se till att få väck allt som är monterat på golvet t,ex. stol+passagerarsäte, gummimattor om det finns nåt kvar, dom brukar vara ruttna+ eventuella isoleringsmattor. När du ändå har allt väck, ta en titt på nedre delen av hytten, skulle bli förvånad om det inte finns rost även där, när man ser hur ditt golv ser ut!! Förmodligen får du åxå byta alla bärande balkar i hyttgolvet, kan ersättas med fyrkantsprofiler i samma dimision. Sliprondell+ munskydd+skyddsglasögon+ hörseskydd och ett glatt humör, så fixar du golvet på ett par helger!! Skicka lite foton på ditt svetsarbete under gång, kan bli intressant! Lycka till! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Scania L80 1971

Inläggav ankarback » 15 jun 2017, 17:01

Nedre delen av hytten verkar ok vad jag sett men har inte kollat så noga ännu. Golvet känns stabilt så balkarna är nog inte helt slut men måste så klart slipas och målas. Att ta ut allting har jag lärt mig sen tidigare. Saker och ting har en förmåga att ta eld annars när man svetsar :D
Lägger upp lite bilder på lagandet sen när jag sätter igång.
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Scania L80 1971

Inläggav Per Thomson » 16 jun 2017, 19:16

Det låter som om du är rätt på det och vi ser fram mot bilder.
När det gäller hyttreparationen kan du med fördel lägga upp en särskild ny tråd under hyttverkstad om du vill, dock inget krav.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania L80 1971

Inläggav ankarback » 18 jun 2017, 16:36

Per Thomson skrev:Det låter som om du är rätt på det och vi ser fram mot bilder.
När det gäller hyttreparationen kan du med fördel lägga upp en särskild ny tråd under hyttverkstad om du vill, dock inget krav.


Javisst, det kan jag göra. Har inte tänkt på att det finns en sån sektion. Får se när det blir av. Håller på och pluggar för trafiktillstånd och renoverar en gammal båt också förutom jobbet :D
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Scania L80 1971

Inläggav ankarback » 21 jun 2017, 21:12

Satte igång med "att göralistan" idag och bytte olja i motorn. Började med att jag inte fick loss oljepluggen. Hjälpte inte ens med mutterknackare så till slut tog jag ett 1,5m långt rör som förlängare och då lossnade hela muttern i oljetråget. Får skaffa en ny mutter och plugg till nästa oljebyte för dessa går inte att dela på.

Fick efter lite mek loss locket på cyklonfiltret och fick ur insatsen. Sen visade det sig att locket på den också satt stenhårt fast. Ska ju inte alls dras åt hårt men någon tidigare ägare är visst inte läskunnig. Fick till slut isär det hela med en gummiklubba.
Satt ca 1cm gegga på insidan så det var nog ett tag sen bilen servades.
DSC_0644[1].jpg
DSC_0644[1].jpg (242.1 KiB) Visad 27030 gånger


Efter lite rengöring såg den ut så här:
DSC_0645[1].jpg
DSC_0645[1].jpg (247.2 KiB) Visad 27030 gånger


Efter påfyllning av olja och byte av turbofiltret så var dagens bilmek till ända. Blev en liten provtur senare också.

Nästa "att göra" grej är byte av olja i växellådan. Hoppas på att synkringarna piggnar till efter det. Nu går det bäst om man dubbeltrampar när man växlar ner.

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Scania L80 1971

Inläggav ankarback » 27 jun 2017, 18:56

Idag blev det byte av växellådsoljan. Inga problem med påfyllningsskruvarna den här gången men det var lite klurigt att få i olja igen utan en pump. Blev en slang på kannan och påfyllning från distans :)

Fixade klart en annan liten detalj också som jag mekat med ett tag. Då växelspaksknoppen saknar "locket" i mitten fick jag för mig att göra ett eget.
Använde en spillbit mahogny som blivit över när jag renoverar min gamla båt och lånade pappas svarv.

Först svarvade jag till biten så den blev rund och sågade av den runda delen.
DSC_0636[1].jpg
DSC_0636[1].jpg (182.98 KiB) Visad 26920 gånger


Sen svarvades biten av till mindre dimension, vändes och sågades av igen.
DSC_0637[1].jpg
DSC_0637[1].jpg (181.84 KiB) Visad 26920 gånger


Sen tog jag en rasp och formade till den som en knopp.
DSC_0638[1].jpg
DSC_0638[1].jpg (188.58 KiB) Visad 26920 gånger


Knoppen fick lite olja och lack blandat för en lagom matt finnish
DSC_0647[1].jpg
DSC_0647[1].jpg (106.6 KiB) Visad 26920 gånger


Klart! Blev riktigt bra och det blev mycket bättre att hålla i växelspaken utan dom vassa kanterna i hålet.
DSC_0650[1].jpg
DSC_0650[1].jpg (228.18 KiB) Visad 26920 gånger


Om någon vill göra något liknande så är inre måttet 32,8mm och yttre 36mm.

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Scania L80 1971

Inläggav herrstina- » 28 jun 2017, 07:31

Elegant lösning av knoppen, och du är nog ganska ensam om att ha mahogny på växelspaken.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Nästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster