Scania L80 1971

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Scania L80 1971

Inläggav Per Thomson » 22 mar 2018, 22:11

Kanske du skulle göra rent centrifugalfiltret först också! :mrgreen:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania L80 1971

Inläggav ankarback » 23 mar 2018, 11:16

Lastbilen har bara gått typ 20mil sen jag servade den så filtret är just rengjort.

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Scania L80 1971

Inläggav Per Thomson » 23 mar 2018, 21:58

Bra! :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania L80 1971

Inläggav ankarback » 20 maj 2018, 15:46

Har hållit på lite och försökt få fart på högra stödbenet till HIAB 650-kranen på min bil. Problemet har varit att benet åker ner så fort det är tryck på oavsett om spaken står i neutral eller neråt, dessutom rinner det bokstavligen hydraulolja ur det när det manövreras.
Såg vid demontering av spaken att oringarna på manöverventilen var slut så jag köpte en packningssats hos HIAB för att få slut på läckandet och få ventilen att fungera som jag vill.

Dock gick inte stödbenet att få isär, kolven satt fast och vägrade komma ut. Till slut så körde jag ner hela stödbenet till HIABs verkstad i Södertälje för att få hjälp att få isär det. Tyvärr visade det sig att kolvröret är böjt inuti stödbenet så det går inte att fixa. Stödbenet är bara skrot enligt verkstan. Dom var tvungna att beställa hem ett större verktyg för att få ut kolven... Så nu måste jag leta fram ett annat stödben om jag vill köra kran. Den är riktigt läskig att köra utan stödbenen även utan last så jag tänker inte försöka lyfta något.
Det positiva i det hela är att när jag frågade vad kalaset skulle kosta blev svaret att lite gott fikabröd skulle ju sitta fint.
Måste man ju säga var riktigt sjysst av verkstan. :D

Så här ser stödbenen ut ifall någon har ett liggande.
_5200001.jpg
_5200001.jpg (227.37 KiB) Visad 14958 gånger
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Scania L80 1971

Inläggav herrstina- » 20 maj 2018, 17:38

Det finns firmor som kan tillverka nya kolvstänger om du inte hittar ett begagnat ben, det brukar inte vara okristligt dyrt heller. Hittar du ingen på närmre håll så finns den här. Jag har anlitat dom en hel del genom åren, både till bruks och veteranbilar.

http://www.trifa.se/

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Scania L80 1971

Inläggav ankarback » 20 maj 2018, 17:55

Tackar för tipset. Som jag förstod det av verkstan så är det röret som kolvstången går i som blivit böjt. Har antagligen hänt när kolven åkt ut för långt så bilen stått snett.

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Scania L80 1971

Inläggav herrstina- » 21 maj 2018, 15:27

Det verkar skumt om själva cylindern skulle blivit böjd, där ska rätt mycket till... Men i sak spelar det ingen roll, dom gör nya cylindrar också, eller kompletta kolvar.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Scania L80 1971

Inläggav ankarback » 21 maj 2018, 17:43

Ja, visst verkar det skumt. Men felet på den var ju att den inte gick att stänga av så till slut stod bilen jättesnett upphissad vilket antagligen skadat stödbenet.
Får kolla med trifa om jag inte hittar något annat. Just nu letar jag någon typ av pluggar att täta rören med.

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Scania L80 1971

Inläggav herrstina- » 21 maj 2018, 21:06

Jag är fortfarande övertygad om att det är kolvstången som är krokig, cylindern tål nog 25 gånger så mycket som stången innan den blir krokig...

Pluggar har alla som pysslar med hydraulik, annars kan du ta ett rör i rätt dimension och platta till ena änden i ett skruvstycke och sedan slaglödda, så har du en plugg.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Scania L80 1971

Inläggav ankarback » 06 jun 2020, 16:35

Länge sen jag skrev något i den här tråden. Jag har satt igång att snygga till ramen på lastbilen. Började att fixa med flakramen då den är sämst. Av någon anledning är det lagt ett bandjärn mellan bilens ram och flakramen vid monteringen. Detta har upphört i bakre delen av flakramen och rostat så att det tryckt isär ramarna på insidan och böjt upp flakramen.
DSC_0816.jpg
DSC_0816.jpg (394.61 KiB) Visad 10196 gånger

DSC_0817.jpg
DSC_0817.jpg (600.13 KiB) Visad 10196 gånger


Rosten var ganska lätt att få bort. Knackade bort det mesta med en liten slägga och en huggmejsel. Det sista satt fast så det fick bli inköp av en tryckluftsdriven mejselhammare på Biltema. Funkade förvånansvärt bra med tanke på att den kostade 259kr. :lol: Blev en rejäl hög när allt var bortknackat.
DSC_0819.jpg
DSC_0819.jpg (732.09 KiB) Visad 10196 gånger


Nu måste jag bara bli lite kreativ och komma på något sätt att böja tillbaka ramen. Dessutom är det nu ett mellanrumm på ca 1,5-2cm mellan ramarna där bandjärnet suttit och tryckt isär dom.
DSC_0814.jpg
DSC_0814.jpg (659.4 KiB) Visad 10196 gånger


/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Scania L80 1971

Inläggav Per Thomson » 07 jun 2020, 17:45

Egentligen skulle du behöva montera av tippramen och avlägsna plattjärnet på bilramen, eventuellt lägga på ett nytt plattjärn. Om man inte lägger på ett nytt plattjärn måste man sänka tippramen mot bilramen så att glipan mellan ramarna försvinner. En fusklösning vore att avlägsna plattjärnet utan att montera av tippramen, sedan lägga in ett grövre plattjärn som fyller ut glipan mellan ramarna.
Består bilramen av dubbla profiler? Är det inte så har du tur för på sådana brukar det vara mycket spaltrost mellan flänsarna.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania L80 1971

Inläggav ankarback » 07 jun 2020, 18:21

Per Thomson skrev:Egentligen skulle du behöva montera av tippramen och avlägsna plattjärnet på bilramen, eventuellt lägga på ett nytt plattjärn. Om man inte lägger på ett nytt plattjärn måste man sänka tippramen mot bilramen så att glipan mellan ramarna försvinner. En fusklösning vore att avlägsna plattjärnet utan att montera av tippramen, sedan lägga in ett grövre plattjärn som fyller ut glipan mellan ramarna.
Består bilramen av dubbla profiler? Är det inte så har du tur för på sådana brukar det vara mycket spaltrost mellan flänsarna.


Ja, men jag funderar på fuskvarianten. :) Har ingen möjlighet att få av flaket. Vet inte hur mycket belastning det är på tippramen? Flaket stöder ju bara framtill och baktill. Sen lastar bara bilen 5,8 ton och jag lastar aldrig mer än 5 ton dom få gånger jag använder flaket, oftast mindre. Belastningen när man tippar borde vara uppåt och inte ner mot bilramen eller tänker jag fel?
Blir svårt att sänka ramen. Verkar som om den töjt sig och blivit lite längre. Den sitter ju fast längst bak och i alla "fästöronen" men ändå har den rest sig. Sen har den ju vridit sig lite grann också. Vet inte hur jag ska lösa det. Verkligen en dum konstruktion med att lägga ett plattjärn mellan ramarna.
Bilen har som tur är enkelram och den är riktigt fin rostmässigt. Däremot har den massor med olika färger så jag tänkte slipa av den och måla om den.

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Scania L80 1971

Inläggav Noxcania » 07 jun 2020, 22:31

Spara ett slipat ställe så man ser alla g:a färgerna & klarlacka øver = historia!
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Scania L80 1971

Inläggav Per Thomson » 08 jun 2020, 15:13

ankarback skrev:Ja, men jag funderar på fuskvarianten. :) Har ingen möjlighet att få av flaket. Vet inte hur mycket belastning det är på tippramen? Flaket stöder ju bara framtill och baktill. Sen lastar bara bilen 5,8 ton och jag lastar aldrig mer än 5 ton dom få gånger jag använder flaket, oftast mindre. Belastningen när man tippar borde vara uppåt och inte ner mot bilramen eller tänker jag fel?
Blir svårt att sänka ramen. Verkar som om den töjt sig och blivit lite längre. Den sitter ju fast längst bak och i alla "fästöronen" men ändå har den rest sig. Sen har den ju vridit sig lite grann också. Vet inte hur jag ska lösa det. Verkligen en dum konstruktion med att lägga ett plattjärn mellan ramarna.
Bilen har som tur är enkelram och den är riktigt fin rostmässigt. Däremot har den massor med olika färger så jag tänkte slipa av den och måla om den.
/Johan

OK, det är enkelram och därför behövs förstärkningarna med såväl plattjärn som tippram för att belastningarna under såväl tippning som färd ska fördela lasten jämt över hela bilramen. Man har säkert följt Scanias påbyggnadsanvisningar.
Sprängrosten har tvingat hjälpramen att bukta upp. Om jag vore i dina kläder och inte har någon möjlighet att lyfta av flaket så hade jag ändå skurit av tippramen strax framför tippaxeln baktil och avlägsnat den helt. Eventuellt behållit de lodrätta fästöronen. Därmed går det lätt att ta bort även plattjärnen. Därefter hade jag skaffat nya U-profiler och svetsat mot fästöronen och mot resterande profil som håller tippaxeln. Plattjärnet hade jag skippat då bilen inte ska användas i normal drift. Du slipper en massa tillkommande sprängrost från de gamla plattjärnen och kan rostskydda bilramen ordentligt.
Var glad att det är en enkelram på din bil. :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania L80 1971

Inläggav ankarback » 15 aug 2020, 21:40

Har äntligen kommit igång med rostlagning på lastbilen. Börjar med lufttankarna och hyttgolvet då det är mest akut. Sen ska ramen och tippramen snyggas till och få lite ny färg.
För ett par år sen snabbfixade jag högra lufttanken. Slipade av det värsta och sprutade på bodyspray men det börjar rosta igen nu. Vänstra tanken är riktigt ful men överlevde när bilprovaren knackade på den med sin lilla hammare iallafall :). Golvet på förarplatsen är helt slut. Nästan så att stolen trillar igenom, ha ha. Det behövs både nya balkar och ny golvplåt.

Lufttankarna...
_8150008.jpg
_8150008.jpg (603.68 KiB) Visad 9247 gånger

_8150011.jpg
_8150011.jpg (547.5 KiB) Visad 9247 gånger


Golvet på förarplatsen...
_8150002.jpg
_8150002.jpg (611.64 KiB) Visad 9247 gånger


Började riva igår kväll och fortsatte idag tills det blev lite för varmt. Har haft 30 grader här idag. Dom flesta skruvar får kapas bort men luftanslutningarna till tankarna lossnade faktiskt mycket lättare än jag trodde dom skulle göra. Började riva högersidan idag. Imorgon blir det andra sidan.
_8150017.jpg
_8150017.jpg (560.11 KiB) Visad 9247 gånger


Golvet på högersidan ser faktiskt rätt ok ut. Tror det klarar sig med slipning och ny färg/rostskydd.
_8150018.jpg
_8150018.jpg (560.61 KiB) Visad 9247 gånger
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster