Sida 1 av 2

Laddningskoll

InläggPostat: 11 apr 2017, 23:07
av Noxcania
Blev lite paff idag; älsklingens bils laddningslampa lyste & de e ju trist men se'n åkte hon & handlade lite (de e ju så nära) & kom tillbax & sa lite små-busigt att (bara lugn, hon VET) "de verkar som att jag lagat de, lampan slocknade" så jag satte mej i bilen & lampan lyste, så jag drog åxå en repa & efter att ha vänt drog jag på REJÄLT (kul!) & då slocknade lampan.
"Jaha, byta kol" tänkte jag. (& tänker fortfarande)
Men så tänkte vi att "om man lyfter av en batterikabel så märker vi om generatorn laddar"
& 1:st me lampan lysande stannade motorn såklart, men när man gasade upp & lampan slocknat så stannade den ÅXÅ!!!
Jag e inte intresserad av modärna bilar, de e hennes (& alla andras) grejj, så nu undrar jag hur detta kommer sej???

Re: Laddningskoll

InläggPostat: 12 apr 2017, 08:22
av Anders Ason
Slirar inte remmen? Känn på den, det är ju enklast.

Re: Laddningskoll

InläggPostat: 12 apr 2017, 10:38
av Noxcania
Remmen e såklart spänd men de knepiga e ju att motorn stannar när man lyfter av batterikabeln fast lampan INTE lyser...
De tycker jag som gammal tjurskalle e konstigt!

Re: Laddningskoll

InläggPostat: 12 apr 2017, 14:09
av StefanM
man får absolut inte lyfta av nå batterikablar på moderna bilar. En generator som laddar tål inte att ackumulatorn försvinner i kretsen. Då riskerar man att en del dioder går hädan. Elle rmoderna och moderna, man ska inte göra det på nån bil egentligen för risken finns alltid där och blir större och större ju mer ampere generatorn ger.

Re: Laddningskoll

InläggPostat: 12 apr 2017, 15:53
av Kjell T
"Moderna" bilar kan man inte laborera med hur som helst! Alla ingrepp kräver att man VET vad man håller på med. Det har i många år redan funnits bilar med CAN BUS system och bla sk intelligenta generatorer. Inget som man kan experimentera med. Även ett enkelt ingrepp som byte av batteri kan kräva inkoppling av tester och programmering.

Re: Laddningskoll

InläggPostat: 12 apr 2017, 18:33
av herrstina-
Generatorn har blivit en central punkt, med "rätt" fel kan man inte starta bilen och med ett annat "rätt" fel går den inte att stanna. Jag har varit med om båda delarna, precis som att det kan bli fel i ABS/EBS enheten på släpen så man inte kan få stopp på motorn utan att dra ut kabeln mellan bil & släp.

Stina.

Re: Laddningskoll

InläggPostat: 12 apr 2017, 18:47
av Per Thomson
herrstina- skrev:Generatorn har blivit en central punkt, med "rätt" fel kan man inte starta bilen och med ett annat "rätt" fel går den inte att stanna. Jag har varit med om båda delarna, precis som att det kan bli fel i ABS/EBS enheten på släpen så man inte kan få stopp på motorn utan att dra ut kabeln mellan bil & släp.

Stina.

Säg det som inte du har varit med om :lol:

Re: Laddningskoll

InläggPostat: 12 apr 2017, 19:18
av herrstina-
Stina.[/quote]
Säg det som inte du har varit med om :lol:[/quote]

Det finns en hel del Per, jag har tex. aldrig varit på badsemester i Thailand, och kommer nog aldrig dit heller...

Stina.

Re: Laddningskoll

InläggPostat: 12 apr 2017, 22:15
av Noxcania
Jaha se där, ytterligare bevis på att min rädsla før nyare bilar e rätt! :)
Att ha de som när Chrysler kom me alternatorn & dom åkte Stockholm - Malmø (eller om de va till Ystad?) utan batteri i en Valiant går ju inte, de vore ju alldeles før bra...
Nåja, førmodlgen har nå'n innan åxå tabbat sej på samma sätt då, & att lampan lyser eller inte spelar då alltså ingen roll, den laddar inte fast lampan slocknat???
Man baxnar...

Re: Laddningskoll

InläggPostat: 12 apr 2017, 22:17
av Per Thomson
herrstina- skrev:Stina.

Säg det som inte du har varit med om :lol:[/quote]

Det finns en hel del Per, jag har tex. aldrig varit på badsemester i Thailand, och kommer nog aldrig dit heller...

Stina.[/quote]
Jag tänkte i första hand på händelser i verkstadsmiljö :wink:

Re: Laddningskoll

InläggPostat: 12 apr 2017, 22:39
av herrstina-
Noxcania skrev:Jaha se där, ytterligare bevis på att min rädsla før nyare bilar e rätt! :)
Att ha de som när Chrysler kom me alternatorn & dom åkte Stockholm - Malmø (eller om de va till Ystad?) utan batteri i en Valiant går ju inte, de vore ju alldeles før bra...
Nåja, førmodlgen har nå'n innan åxå tabbat sej på samma sätt då, & att lampan lyser eller inte spelar då alltså ingen roll, den laddar inte fast lampan slocknat???
Man baxnar...


Omvänt kan det vara så att den inte laddar för att kontrollampan gått sönder, generatorn ska aktiveras med strömmen den får via kontrollampan.

Stina.

Re: Laddningskoll

InläggPostat: 13 apr 2017, 09:50
av Noxcania
Om lampan e trasig så skulle den ju inte lysa alls har jag fått før mej i min okunskap...

Re: Laddningskoll

InläggPostat: 13 apr 2017, 11:05
av herrstina-
I ditt fall är det naturligtvis så, jag försökte bara påvisa en möjlig felkälla rent generellt.

Stina.

Re: Laddningskoll

InläggPostat: 13 apr 2017, 22:52
av Noxcania
Ålrajt, tack! :)
Nu e den ur & ska bytas ut...
(1:st tänkte vi ta'n upp till jøtet me extra optima men när man har en -69 lillcitra åxå som gått trygt hela vintern så tänkte vi om en gång till & de e ju som serie-tecknaren Joakim Lindegren så klokt uttryckte de:
"Man e skyldig sina barn en bizarr uppväxt"!)

Re: Laddningskoll

InläggPostat: 13 apr 2017, 23:27
av herrstina-
Generatorer kan vara ett gissel. Jag har haft många Fordar, först Granador och sedan Scorpio. I slutet på 90-talet kom Ford med en lite V6-maskin som jag fastnade för och jag ville ha en sån i en Scorpio, vilket inte var möjligt eftersom Ford aldrig tillverkade den kombinationen. Alltså köpte jag en Mondeo för att få den där motorn.

Maskinrummet i den där Mondeon är anpassat för en liten fyra och med sexan är det således fullt till bredden, och längden...
En fundering jag hade när jag fått bilen var, var dom gömt generator och startmotor, generatorn hittade jag under durken framför passagerarens fötter och det konstaterades snabbt att den nog inte var kul att byta. Jag bytte bil ganska ofta då och brydde mig inte särskilt mycket men av olika anledningar tröttnade jag på nybilsdoften så den där bilen fanns kvar i hushållet längre än beräknat.

Efter 12-13000 mil ringde så hustrun från jobbet och fick inte igång bilskrället, generatorn hade lagt av. Jag hämtade bilen och forskade lite i det här, man ska plocka ut motorn för att byta generator!!! Nu blev det inte riktigt så, jag plockade bort höger framhjulsupphängning och innerskärm så kunde man efter en oändlig rad bekymmer byta kraftverk den vägen.

Å andra sidan är det inte den enda egenheten på den här bilen, för att byta avgassystem måste man demontera bakaxeln...

Mot alla odds finns den där bilen kvar och står numera till sig i mitt veterangarage där den snart platsar, och jag faller fortfarande i trans när motor är igång. Det är en av de trevligaste maskiner jag stött på här i livet.

Stina.