Laddningskoll

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Laddningskoll

Inläggav Noxcania » 11 apr 2017, 23:07

Blev lite paff idag; älsklingens bils laddningslampa lyste & de e ju trist men se'n åkte hon & handlade lite (de e ju så nära) & kom tillbax & sa lite små-busigt att (bara lugn, hon VET) "de verkar som att jag lagat de, lampan slocknade" så jag satte mej i bilen & lampan lyste, så jag drog åxå en repa & efter att ha vänt drog jag på REJÄLT (kul!) & då slocknade lampan.
"Jaha, byta kol" tänkte jag. (& tänker fortfarande)
Men så tänkte vi att "om man lyfter av en batterikabel så märker vi om generatorn laddar"
& 1:st me lampan lysande stannade motorn såklart, men när man gasade upp & lampan slocknat så stannade den ÅXÅ!!!
Jag e inte intresserad av modärna bilar, de e hennes (& alla andras) grejj, så nu undrar jag hur detta kommer sej???
Senast redigerad av Noxcania 05 jun 2021, 09:24, redigerad totalt 1 gång.
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Laddningskoll

Inläggav Anders Ason » 12 apr 2017, 08:22

Slirar inte remmen? Känn på den, det är ju enklast.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Laddningskoll

Inläggav Noxcania » 12 apr 2017, 10:38

Remmen e såklart spänd men de knepiga e ju att motorn stannar när man lyfter av batterikabeln fast lampan INTE lyser...
De tycker jag som gammal tjurskalle e konstigt!
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Laddningskoll

Inläggav StefanM » 12 apr 2017, 14:09

man får absolut inte lyfta av nå batterikablar på moderna bilar. En generator som laddar tål inte att ackumulatorn försvinner i kretsen. Då riskerar man att en del dioder går hädan. Elle rmoderna och moderna, man ska inte göra det på nån bil egentligen för risken finns alltid där och blir större och större ju mer ampere generatorn ger.
StefanM
 
Inlägg: 253
Blev medlem: 19 jul 2011, 15:22

Re: Laddningskoll

Inläggav Kjell T » 12 apr 2017, 15:53

"Moderna" bilar kan man inte laborera med hur som helst! Alla ingrepp kräver att man VET vad man håller på med. Det har i många år redan funnits bilar med CAN BUS system och bla sk intelligenta generatorer. Inget som man kan experimentera med. Även ett enkelt ingrepp som byte av batteri kan kräva inkoppling av tester och programmering.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Laddningskoll

Inläggav herrstina- » 12 apr 2017, 18:33

Generatorn har blivit en central punkt, med "rätt" fel kan man inte starta bilen och med ett annat "rätt" fel går den inte att stanna. Jag har varit med om båda delarna, precis som att det kan bli fel i ABS/EBS enheten på släpen så man inte kan få stopp på motorn utan att dra ut kabeln mellan bil & släp.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Laddningskoll

Inläggav Per Thomson » 12 apr 2017, 18:47

herrstina- skrev:Generatorn har blivit en central punkt, med "rätt" fel kan man inte starta bilen och med ett annat "rätt" fel går den inte att stanna. Jag har varit med om båda delarna, precis som att det kan bli fel i ABS/EBS enheten på släpen så man inte kan få stopp på motorn utan att dra ut kabeln mellan bil & släp.

Stina.

Säg det som inte du har varit med om :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Laddningskoll

Inläggav herrstina- » 12 apr 2017, 19:18

Stina.[/quote]
Säg det som inte du har varit med om :lol:[/quote]

Det finns en hel del Per, jag har tex. aldrig varit på badsemester i Thailand, och kommer nog aldrig dit heller...

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Laddningskoll

Inläggav Noxcania » 12 apr 2017, 22:15

Jaha se där, ytterligare bevis på att min rädsla før nyare bilar e rätt! :)
Att ha de som när Chrysler kom me alternatorn & dom åkte Stockholm - Malmø (eller om de va till Ystad?) utan batteri i en Valiant går ju inte, de vore ju alldeles før bra...
Nåja, førmodlgen har nå'n innan åxå tabbat sej på samma sätt då, & att lampan lyser eller inte spelar då alltså ingen roll, den laddar inte fast lampan slocknat???
Man baxnar...
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Laddningskoll

Inläggav Per Thomson » 12 apr 2017, 22:17

herrstina- skrev:Stina.

Säg det som inte du har varit med om :lol:[/quote]

Det finns en hel del Per, jag har tex. aldrig varit på badsemester i Thailand, och kommer nog aldrig dit heller...

Stina.[/quote]
Jag tänkte i första hand på händelser i verkstadsmiljö :wink:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Laddningskoll

Inläggav herrstina- » 12 apr 2017, 22:39

Noxcania skrev:Jaha se där, ytterligare bevis på att min rädsla før nyare bilar e rätt! :)
Att ha de som när Chrysler kom me alternatorn & dom åkte Stockholm - Malmø (eller om de va till Ystad?) utan batteri i en Valiant går ju inte, de vore ju alldeles før bra...
Nåja, førmodlgen har nå'n innan åxå tabbat sej på samma sätt då, & att lampan lyser eller inte spelar då alltså ingen roll, den laddar inte fast lampan slocknat???
Man baxnar...


Omvänt kan det vara så att den inte laddar för att kontrollampan gått sönder, generatorn ska aktiveras med strömmen den får via kontrollampan.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Laddningskoll

Inläggav Noxcania » 13 apr 2017, 09:50

Om lampan e trasig så skulle den ju inte lysa alls har jag fått før mej i min okunskap...
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Laddningskoll

Inläggav herrstina- » 13 apr 2017, 11:05

I ditt fall är det naturligtvis så, jag försökte bara påvisa en möjlig felkälla rent generellt.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Laddningskoll

Inläggav Noxcania » 13 apr 2017, 22:52

Ålrajt, tack! :)
Nu e den ur & ska bytas ut...
(1:st tänkte vi ta'n upp till jøtet me extra optima men när man har en -69 lillcitra åxå som gått trygt hela vintern så tänkte vi om en gång till & de e ju som serie-tecknaren Joakim Lindegren så klokt uttryckte de:
"Man e skyldig sina barn en bizarr uppväxt"!)
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Laddningskoll

Inläggav herrstina- » 13 apr 2017, 23:27

Generatorer kan vara ett gissel. Jag har haft många Fordar, först Granador och sedan Scorpio. I slutet på 90-talet kom Ford med en lite V6-maskin som jag fastnade för och jag ville ha en sån i en Scorpio, vilket inte var möjligt eftersom Ford aldrig tillverkade den kombinationen. Alltså köpte jag en Mondeo för att få den där motorn.

Maskinrummet i den där Mondeon är anpassat för en liten fyra och med sexan är det således fullt till bredden, och längden...
En fundering jag hade när jag fått bilen var, var dom gömt generator och startmotor, generatorn hittade jag under durken framför passagerarens fötter och det konstaterades snabbt att den nog inte var kul att byta. Jag bytte bil ganska ofta då och brydde mig inte särskilt mycket men av olika anledningar tröttnade jag på nybilsdoften så den där bilen fanns kvar i hushållet längre än beräknat.

Efter 12-13000 mil ringde så hustrun från jobbet och fick inte igång bilskrället, generatorn hade lagt av. Jag hämtade bilen och forskade lite i det här, man ska plocka ut motorn för att byta generator!!! Nu blev det inte riktigt så, jag plockade bort höger framhjulsupphängning och innerskärm så kunde man efter en oändlig rad bekymmer byta kraftverk den vägen.

Å andra sidan är det inte den enda egenheten på den här bilen, för att byta avgassystem måste man demontera bakaxeln...

Mot alla odds finns den där bilen kvar och står numera till sig i mitt veterangarage där den snart platsar, och jag faller fortfarande i trans när motor är igång. Det är en av de trevligaste maskiner jag stött på här i livet.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Nästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron