av Kjell T » 26 mar 2017, 09:47
DU behöver ingen stroboskoplampa för att grundinställa tändningen. Det går bra med en vanlig provlampa som man använder för diverse kontroller för att kolla att man har spänning vid en viss punkt eller ledning. Det går också bra med ohm mätare.
Vrid runt motorn så att du ser att avgasventilen på fyrans cylinder, närmast vindrutan,håller på att stänga, just när den är nästan stängd börjar insugventilen öppna. Då är både fyran och ettan i öd. Ettan i tändläge och fyran i växling mellan avgastakt och insugtakt.
För noggrannare inställning kopplar du provlampan , eller ohm mätaren, mellan tändspolens minus kabelanslutning och plusanslutning. När du då vrider runt vevaxeln med lämplig nyckel, möjligen är det 17 eller 19 mm, (ca 35 år sedan jag gjorde det på den motor typen som du har). När brytarspetsarna öppnar slocknar lampan eftersom dess jordning via brytarspetsarna bryts.
(Vill du att provlampan skall tändas vid tändtidbunkten kopplar du in den mellan tändspolens minus ( märkt "1" om det är en Bosch spole) och jord på bilen. Då tänds lampan när spetsarna öppnar.)
Opel fanns med Bosch eller Delco-Remy elutrustning. Har du Bosch fördelare finns det ett litet märke i kanten på huset där fördelarlocket ligger emot, rotorn skall i ettans tändläge peka mot detta märke.
Tändinställningsmärket på motorn är antingen i form av en liten kula i svängjulet ( lika som gamla Chevrolet ) som syns i ett hål på blocket, eller så är det å remskivan framtill. Båda varianterna förekommer på Opel motorer.
C-Kadett med "big block" motor på 1,6 -1,9 eller 2,0 liter hade annan frambalk som var försedd med en "botten" , vilket gjorde att den blev lådformad, och med lilla motorn på 1,0 eller 1,2 var det mera U - form. även bakaxel med bromsar avvek från den med mindre motor.