Opel Kadett C

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Opel Kadett C

Inläggav fredrik123 » 25 mar 2017, 23:45

Tänkte göra en tråd här om min lilla Opel, det är ingen lastbil så om moderator vill så kan jag ta bort den. :) Men jag gör ett försök iallafall, detta är då alltså min första vägreggade bil och jag fick den genom besiktningen med blanka papper efter rostlagade golv, nya hembyggda krängningshämmarstag nya soppaslangar och lite annat dagen före julafton 2016 så den är besiktigad till december 2018. 1,2 Liters motorn med 58 hästkrafter tyckte jag var lite trött så förra helgen lyfte jag i en 1,9 som efter ombyggnad av motorfästen+en extra motorkudde på varje sida samt ombyggda fästen för växellådsbalken nu alltså sitter på sin plats. Fick dock slut på svetsgas så växellådsfästena är bara punkt svetsade än så länge. Har också fått dit ett extaktor rör och skall ha elfläkt på kylaren och detta tillsammans med portad o planad topp samt rallykam borde ge iallafall 130 hästar, det är 98 original. Men innan jag börjar med toppen vill jag få motorn att gå bra så att man ser att allt funkar som det ska. Provstartade den på pall och då gick den bra, sedan skulle jag byta fördelare men hetsig som man var så glömde hur den skulle sitta så jag skulle behöva lite instruktioner om hur man gör med en stroboskoplampa så jag kan ställa in tändningen korrekt då jag ej har använt en sådan tidigare... Med vänliga hälsningar Fredrik.
Bilagor
20170325_005730.jpg
20170325_005730.jpg (123.22 KiB) Visad 23640 gånger
20170325_005820.jpg
20170325_005820.jpg (144.43 KiB) Visad 23640 gånger
20170325_005754.jpg
20170325_005754.jpg (138.06 KiB) Visad 23640 gånger
20170325_005648.jpg
20170325_005648.jpg (146.14 KiB) Visad 23640 gånger
fredrik123
 
Inlägg: 493
Blev medlem: 01 maj 2014, 21:04

Re: Opel Kadett C

Inläggav Kjell T » 26 mar 2017, 09:47

DU behöver ingen stroboskoplampa för att grundinställa tändningen. Det går bra med en vanlig provlampa som man använder för diverse kontroller för att kolla att man har spänning vid en viss punkt eller ledning. Det går också bra med ohm mätare.
Vrid runt motorn så att du ser att avgasventilen på fyrans cylinder, närmast vindrutan,håller på att stänga, just när den är nästan stängd börjar insugventilen öppna. Då är både fyran och ettan i öd. Ettan i tändläge och fyran i växling mellan avgastakt och insugtakt.
För noggrannare inställning kopplar du provlampan , eller ohm mätaren, mellan tändspolens minus kabelanslutning och plusanslutning. När du då vrider runt vevaxeln med lämplig nyckel, möjligen är det 17 eller 19 mm, (ca 35 år sedan jag gjorde det på den motor typen som du har). När brytarspetsarna öppnar slocknar lampan eftersom dess jordning via brytarspetsarna bryts.
(Vill du att provlampan skall tändas vid tändtidbunkten kopplar du in den mellan tändspolens minus ( märkt "1" om det är en Bosch spole) och jord på bilen. Då tänds lampan när spetsarna öppnar.)
Opel fanns med Bosch eller Delco-Remy elutrustning. Har du Bosch fördelare finns det ett litet märke i kanten på huset där fördelarlocket ligger emot, rotorn skall i ettans tändläge peka mot detta märke.
Tändinställningsmärket på motorn är antingen i form av en liten kula i svängjulet ( lika som gamla Chevrolet ) som syns i ett hål på blocket, eller så är det å remskivan framtill. Båda varianterna förekommer på Opel motorer.

C-Kadett med "big block" motor på 1,6 -1,9 eller 2,0 liter hade annan frambalk som var försedd med en "botten" , vilket gjorde att den blev lådformad, och med lilla motorn på 1,0 eller 1,2 var det mera U - form. även bakaxel med bromsar avvek från den med mindre motor.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Opel Kadett C

Inläggav fredrik123 » 26 mar 2017, 23:26

Tack för en väldigt bra samt utförlig beskrivning! Jag gjorde som så att jag målade pilen vid hålet framför svänghjulet samt kulan på svänghjulet rött med hjälp av morsans nagellack och försökte pejla in ettans tändläge så gott jag kunde, och tillslut så hostade den igång och gick ett par sekunder innan den dog! Ska låna stroboskoplampa av min far imorgon för att lättare justera in exakt rätt tändläge då detta verkar vara väldigt känsligt på min motor, fortsättning följer!
fredrik123
 
Inlägg: 493
Blev medlem: 01 maj 2014, 21:04

Re: Opel Kadett C

Inläggav Z 1578 » 27 mar 2017, 02:11

Du får nog försöka få igång den först om du ska använda stroboskoplampan. Gör en noggrann grundinställning som Kjell T beskriver, då ska den starta. Kolla så att allt annat är rätt kuggat också samt att du har rätt tändföljd.
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Opel Kadett C

Inläggav fredrik123 » 28 mar 2017, 21:58

Okej, får försöka lite mer då helt enkelt! :D
fredrik123
 
Inlägg: 493
Blev medlem: 01 maj 2014, 21:04

Re: Opel Kadett C

Inläggav magirus » 28 mar 2017, 22:22

Kulan på pilen o då ska rotorn vara mitt för strecket på kanten på fördelaren (BOSCH), precis som sagt ovan.
Detta är den grundinställning av alla OPEL CIH som jag fick lära mej på verkstan.
Delco kom jag inte ihåg, men syfta var ettans kabel sitter på locket så ser du var rotorn SKA vara.

Sen om det inte lyckas, se till att du inte har kuggat fördelaren fel... vanligt att man får den 180 grader fel :lol:

Lycka till
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Opel Kadett C

Inläggav fredrik123 » 31 mar 2017, 21:34

Har nu testat med spännings lampa mellan 1 på tändspolen och jord på karossen, men lampan lyser svagt hela tiden men starkt då fördelaren står i tändningsläge... Innebär detta att det är krypström någonstans som måste åtgärdas? Bifogar två bilder när den står i tändningsläge :)
Bilagor
20170331_205701.jpg
20170331_205701.jpg (123.05 KiB) Visad 23475 gånger
20170331_205728.jpg
20170331_205728.jpg (233.91 KiB) Visad 23475 gånger
fredrik123
 
Inlägg: 493
Blev medlem: 01 maj 2014, 21:04

Re: Opel Kadett C

Inläggav magirus » 31 mar 2017, 21:57

Boschfördelare! :D
Well.. kolla brytaravståndet först.
Ska vara ett öppet 0.40, dvs ett 0.40 ska gå lätt o ett 0.45 ska gå trögt.
Om detta inte hjälper så blir det att kolla kabelanslutningen/genomföringen samt om ev. kondensatorn inte är kry.
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Opel Kadett C

Inläggav fredrik123 » 31 mar 2017, 23:12

Okej, tack! Hur vet man om kondensatorn är kry? Den får ju som sagt gnista om man sätter ett löst tändstift i en tändkabel och håller stiftet mot motorblocket men jag tänker att gnistan kanske är för klen om den kan vara det... Såg också att det ibland hoppade gnistor mellan fjädern på brytarspetsen och insidan på fördelaren där fjädern är som närmast "väggen" på fördelaren och jag antar att det inte ska vara så heller. :roll: Med vänliga hälsningar Fredrik :D
fredrik123
 
Inlägg: 493
Blev medlem: 01 maj 2014, 21:04

Re: Opel Kadett C

Inläggav magirus » 31 mar 2017, 23:18

Well... hur man kollar konding kommer jag inte ihåg, tyvärr..
Men om det slår gnista "på fel ställe" torde de va nåt galet. Du får helt enkelt kolla, o se vad du kan hitta,
Har du annan fördelar att norpa kondingen ifrån? ISF, gör de!
Om du har annan tändspole som du vet fungerar så låna den o prova.
MEN, gör en sak i taget... så att du sedan kan säga VAD som ställde till elände!

Lycka till :D
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Opel Kadett C

Inläggav fredrik123 » 10 apr 2017, 01:04

Var ut till Opeln och mekade lite mer idag men blev inte klok på märkningarna på svänghjulet samt kamdrevet, dom matchade inte oavsett hur många varv man vred runt motorn! Min teori är att svänghjulet någon gång varit bortmonterat och tillbakasatt fel så märkningen inte stämmer... Så jag försökte komma ihåg på ett ungefär hur fördelaren satt och efter lite pyssel så gick den igång! :D Imorgon bär det av till skroten i syfte att få tag i kardan samt växelspak och luftburk. Lägger upp en bild på en del av dagens arbete. Mvh Fredrik
Bilagor
20170409_221415.jpg
20170409_221415.jpg (120.03 KiB) Visad 23422 gånger
fredrik123
 
Inlägg: 493
Blev medlem: 01 maj 2014, 21:04

Re: Opel Kadett C

Inläggav fredrik123 » 10 apr 2017, 23:39

Går framåt sakta men säkert... Fick dit ventilkåpa, kylsystem samt byggde om gas reglaget så det lirar ihop med nya förgasaren idag. Hann med en sväng till skroten också där växelspak, kardan, luftburk, fina tändkablar samt kylare från en rekord inhandlades. Kylaren var för hög dock så fick använda den från 240'n ändå tyvärr. Har en fråga dock, den lilla slang anslutningen som sitter vid slangen till bromsservot, vad ska den vara kopplad till? Slangen från insuget till fördelaren sitter på plats sen är det en liten slang till som ska från förgasaren till luftburken. Angående el-chocken också, bör man se över den så elen funkar eller går det att bygga om den till mekanisk? Ser ut att fattas en del grejer på den nämligen... Bifogar bild på slang anslutningen samt lite annat som blivit gjort. :D
Bilagor
20170410_230843.jpg
Den mystiska slang anslutningen
20170410_230843.jpg (118.28 KiB) Visad 23375 gånger
20170410_230505.jpg
20170410_230505.jpg (123.95 KiB) Visad 23375 gånger
20170410_230553.jpg
20170410_230553.jpg (164.49 KiB) Visad 23375 gånger
20170410_230519.jpg
20170410_230519.jpg (132.16 KiB) Visad 23375 gånger
fredrik123
 
Inlägg: 493
Blev medlem: 01 maj 2014, 21:04

Re: Opel Kadett C

Inläggav fredrik123 » 02 maj 2017, 22:52

Fick en stund över igår så jag tog och böt motorn på min kadett B till 1200 motorn som satt i den gröna tidigare. Jag har stött på ett problem dock, fördelaren är brytarlös och det går två sladdar från den. En grön (skitig på bild) och en röd. Nu till frågan, vart ska dessa sitta? En av dom ska sitta på tändspolen vet jag men vet ej vart den andra ska sitta. Bifogar två bilder. Med vänliga hälsningar Fredrik.
Bilagor
20170502_180337.jpg
20170502_180337.jpg (133.53 KiB) Visad 23257 gånger
20170502_180355.jpg
20170502_180355.jpg (137.33 KiB) Visad 23257 gånger
fredrik123
 
Inlägg: 493
Blev medlem: 01 maj 2014, 21:04

Re: Opel Kadett C

Inläggav Kjell T » 04 maj 2017, 07:54

Den gröna skall till anslutning "1".
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Opel Kadett C

Inläggav fredrik123 » 04 maj 2017, 23:33

Okej, tack! Gjorde som du sa och det funkade, den andra sladden skulle oxå till spolen tydligen märkte jag fast på andra sidan. Vet någon förresten vilket år bromsservo samt skivbromsar och bälten kom på kadett B?
fredrik123
 
Inlägg: 493
Blev medlem: 01 maj 2014, 21:04

Nästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster