Opel Kadett C

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Opel Kadett C

Inläggav Kjell T » 05 maj 2017, 06:46

När säkerhetsbälten kom kan vara marknadsanpassat till olika lagkrav.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Opel Kadett C

Inläggav Gösta » 05 maj 2017, 23:08

Hålcirkeln på svänghjulet har väl hålen ordnade så att det bara går att montera på ett sätt
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta
 
Inlägg: 449
Blev medlem: 17 sep 2007, 22:54
Ort: Åsarna

Re: Opel Kadett C

Inläggav fredrik123 » 19 maj 2017, 15:29

Har haft fullt upp senaste tiden om ni undrar varför jag ej har svarat på ett tag, ber om ursäkt för det. Hmmm okej, anledningen till att jag frågade om bältena var att jag ska försöka åldersbestämma den finska kadetten då den helt saknar ID handlingar, bortslipade chassienummer och inga regplåtar. Sitter trumbroms fram, inga nackstöd, inga bälten, inget bromsservo och inga spärrar man måste dra i för att vicka fram sätena. Det sitter även lång växelspak i den liknande Amazon och Volvo 140 medans det i den från-73 sitter kort spak monterad längre bak. Svänghjulet går att montera lite hur som helst, inget bultmönster eller liknande så det bara går att montera i ett visst läge på 1900 motorn. Lägesrapport på kadett B: hjulcylindrarna i fram är bytta mot nya och dom i bak är genomgångna. Behöver dock nya bromsbackar bak då beläggen låg lösa i trummorna... Vad som är kvar innan besiktningen: lufta bromsar samt justera dessa och byta beläggen bak som står nämt ovan, montera och justera framlysen, flytta över ID handlingarna från den svensksålda samt bälten, byta däck och bygga avgassystem. Förresten, fick tag i en Weber 32/36 som har suttit på en b20 innan son jag ska montera på den gröna... Behöver man bestycka om den tror ni? Skiljer ju bara 1 dl i motorvolym oså har jag ju extraktorrör. Om man nu behöver bestycka om, kan man lämna in förgasaren någonstans då jag inte kan något om förgasare? Med vänliga hälsningar Fredrik.
fredrik123
 
Inlägg: 493
Blev medlem: 01 maj 2014, 21:04

Re: Opel Kadett C

Inläggav Kjell T » 19 maj 2017, 18:28

Kan mycket väl tänka mig att det inte fanns några C Kadett med trumbromsar fram i Sverige. De förekom i Finland och var troligen märkbart billigare än 1200 modellen med skivbromsar fram. Den med trummor hade motor som var 1000cc.
Importskatten var (är kanske ännu?) progressiv i Finland och därför fanns det många olika bilar med mindre motorer än vad som var normalt i Sverige. Skulle tro att det var ungefär lika i Danmark och Finland.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Opel Kadett C

Inläggav Kjell T » 19 maj 2017, 20:53

Är det en Weber DFV som du fått tag på ? Du kan pröva förgasaren som den är. Det torde inte ha någon betydelse att den suttit på en aningen större motor tidigare. Det var vanligare att man använde DCD 28/36 eller 36/36 på den tiden när det begav sig. Blir det problem kan jag ge noggrannare redogörelse för förgadarbestyckning.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Opel Kadett C

Inläggav fredrik123 » 23 maj 2017, 23:07

Okej tack för svar! Trumbromsarna gällde den röda kadett B, försökte döpa om tråden till Några gamla Oplar men datakunskapen svek mig ännu en gång tyvär. Vilken sorts förgasare det är vet jag inte annat än att det är en Weber 32/36, kan inte så mycket om förgasare ännu men med tiden lär kunskapen komma :mrgreen:
Fick dit fronten på den igår och beställde "nya" (gamla oöppnade) bromsbackar från Huppens Bildelar. Får försöka tänka på att hantera dom lite extra försiktigt med tanke på asbest ....
Med vänliga Fredrik
fredrik123
 
Inlägg: 493
Blev medlem: 01 maj 2014, 21:04

Re: Opel Kadett C

Inläggav Noxcania » 23 maj 2017, 23:34

Den närvigt lagda kan ju skvätta vatten på beläggen så dammar de inte & då blir de nog bra... ;)
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Opel Kadett C

Inläggav StefanM » 24 maj 2017, 08:55

Bara så du vet så är det olagligt att byta identitet på en bil så minsta lilla misstanke om att så skett hos bilprovningen renderar i en tvåa och anmodan om utredning hos larmtjänst för att utreda identiteten. Man får göra det ganska snyggt om man ska få det att fungera och definitivt inte skriva om det i publika forum. Finns dom som har stött på patrull enbart pga detta då besiktningsmannen helt sonika läst byggtråden nånstans.
StefanM
 
Inlägg: 253
Blev medlem: 19 jul 2011, 15:22

Föregående

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster