Finns det 20"-fälgar som inte är delbara till Scania?

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Finns det 20"-fälgar som inte är delbara till Scania?

Inläggav Johan Josefsson » 13 nov 2016, 19:46

Håller på att byta däck på min Scania SBAT och byter från 26,5"-fälgar till 20".
Frågan är om det går att få tag på 20"-fälgar som inte är delningsbara så man slipper "ringen"?
Behöver 10" breda med et100.
Någon som vet
Johan Josefsson
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 okt 2011, 16:19
Ort: Lilla Edet

Re: Finns det 20"-fälgar som inte är delbara till Scania?

Inläggav herrstina- » 13 nov 2016, 21:30

20" är slangdäck och 22,5 är slanglösa så antingen får du skaffa slanglösa hjul eller dras med låsringar.

Nästa fråga är om du tänkt på utväxlingen, bilen kommer att förflytta sig i promenadtakt om du sätter på markant mindre hjul utan att ändra utväxlingen, på båda axlarna i ditt fall.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Finns det 20"-fälgar som inte är delbara till Scania?

Inläggav Johan Josefsson » 13 nov 2016, 22:36

De Michelin xzl-däcken jag köpt är gjorda för att kunna användas slänglöst. Att gå från 26,5"-fälgar till 20" är inget problem för rullomkretsen är samma. Scania SBA/SBAT konstruerades för 20"-fälgar, men de enheter som svenska försvaret köpte för bruk i fält krävde att man skulle kunna köra utan luft i däcken en viss sträcka. Därför tog Trelleborg fram en specialdimension 26,5" som hade "bedlock" för att hålla fast däcket utan luft i.
Jag vet att vissa andra försvarsmakter inom framför allt Nato åker med 20"-fälgar utan slang, fast delbara med tätningar.

Jag skulle hemsk gärna slippa dessa ringar som är en potentiell skaderisk, så om någon känner till en tillverkare vore det uppskattat.
Johan Josefsson
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 okt 2011, 16:19
Ort: Lilla Edet

Re: Finns det 20"-fälgar som inte är delbara till Scania?

Inläggav herrstina- » 14 nov 2016, 09:51

Vi pratar alltså om 20" super singel eller entreprenaddäck, även dom måste ha fälgar med låsring. Det ligger en O-ring som tätar mellan däck o fälg. Är ringarna någorlunda intakta och hanteras med noggrannhet är risken högst försumbar.

Uppbyggnaden på de här däcken är annorlunda än modernare däck som kan krängas över fälghornet på en odelbar fälg. Den nyare modellen har en konisk clinch som tätar mot en motsvarande yta på fälgen.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Finns det 20"-fälgar som inte är delbara till Scania?

Inläggav StefanM » 14 nov 2016, 09:55

fast låsringar i sig är ju inte farligt bara för att det hänt en del olyckor som i mångt om mycket har berott på felaktiga komponenter och personal som inte vet vad de gör. Är allting okej och det sitter som det ska så är det ju snudd på skottsäkert.
StefanM
 
Inlägg: 253
Blev medlem: 19 jul 2011, 15:22

Re: Finns det 20"-fälgar som inte är delbara till Scania?

Inläggav herrstina- » 14 nov 2016, 10:31

StefanM skrev:fast låsringar i sig är ju inte farligt bara för att det hänt en del olyckor som i mångt om mycket har berott på felaktiga komponenter och personal som inte vet vad de gör. Är allting okej och det sitter som det ska så är det ju snudd på skottsäkert.


Ett problem med slangfälgar är att dom flesta börjar bli rätt gamla och ofta har legat ute och rostat i åratal, det finns också lite olika typer där ringarna ser lite olika ut, risken finns alltså om man får tag i gamla fälgar att ringarna helt enkelt är till en annan fälg...

Vet man vad man gör och ser till så grejorna är i skick och kompatibla är det inte nästan skottsäkert, det är helt säkert. Ju mer man pumpar desto effektivare blir låsningen.

Det finns däremot ett färskt exempel här på forumet hur illa det kan gå och han som drabbades är ingen amatör, jag gissar att förklaringen där är att delarna rostat i många år sedan senaste monteringen och låsningen därför inte fungerade.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Finns det 20"-fälgar som inte är delbara till Scania?

Inläggav Johan Josefsson » 14 nov 2016, 11:35

Tack för er kunskap som ni delar med er. Följdfrågan blir dock: Vart köper jag nya fälgar med Scaniabultdelning, 10" breda, helst koniska hål och et 100?
Senast redigerad av Johan Josefsson 14 nov 2016, 12:37, redigerad totalt 1 gång.
Johan Josefsson
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 okt 2011, 16:19
Ort: Lilla Edet

Re: Finns det 20"-fälgar som inte är delbara till Scania?

Inläggav StefanM » 14 nov 2016, 12:26

tittar man på hur en del på däckverkstäder hanterar vanliga pv däck och hantering av bilar i allmänhet är det ju inte så konstigt att det sker olyckor ibland. Det är ju oftast helt okunnig personal som anställs för det finns ju inte direkt nån däckutbildning att tillgå och kunskapen om ringfälgar lär ju vara därefter. En del står ju dessutom med spett och slägga och låsringarna brukar ju se ut som hej kom och hjälp mig och redan där är det ju fara och färde. Rent konkret kan ju en fälg vara ganska så stygg så länge ringen är okej och dess säte och man verkligen ser att det ligger som det ska.
StefanM
 
Inlägg: 253
Blev medlem: 19 jul 2011, 15:22

Re: Finns det 20"-fälgar som inte är delbara till Scania?

Inläggav herrstina- » 14 nov 2016, 19:06

Pratar vi fortfarande 20" tror jag du har problem, jag är osäker på om de fortfarande tillverkas. Är det fråga om slanglöst, alltså 22,5 är det enklare, då borde du kunna använda ET 120 eller 135 som är de vanligaste, hjulet kommer aningen längre ut men det borde vara hanterbart. Hittar du fälgar men inte koniska hål så finns det plastringar som träs på bultarna för att centrera och då kan du använda muttrar med bricka, då slipper du också problemet med brustna hjulbultar som annars är klassiskt. Bultmönstret är samma som på alla europeiska märken sedan 50-talet, med visst undantag för Volvo, från tidigt 70-tal har även dom samma.

Ring och prata med de här, dom tar hem stora volymer både däck o fälg från Kina och där skulle dom möjligen kunna ha fälgarna du söker, med lite tur kanske dom kanske slänga in några fälgar i en container om du inte har för bråttom.

http://www.frosshammar.se/dack-falgar

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Finns det 20"-fälgar som inte är delbara till Scania?

Inläggav Noxcania » 14 nov 2016, 23:23

DE finns ganska många g:a Scanior i Holland, om nå'n har vägarna ditåt så e de nog en møjlighet, holländarna e duktiga på å ta fram prylar till veteraner.
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Finns det 20"-fälgar som inte är delbara till Scania?

Inläggav Johan Josefsson » 16 nov 2016, 13:43

Nu har jag ställt frågan till Frösshammar, Vianor och Euromaster om fälgar. Bara att vänta och se vad de kan skaka fram. Tack så länge!
Johan Josefsson
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 okt 2011, 16:19
Ort: Lilla Edet


Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster