Sida 4 av 84

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

InläggPostat: 24 nov 2016, 13:42
av dragdjur
Det blev kanske lite "hafsigt" skrivet. Alla växelströmsgeneratorer har en likriktare. Men för att kunna ladda batteriet med full kontroll så måste man ha en regulator. Så en växelströmmare har också en sådan. På nyare generatorer är den ofta ihopsatt med likriktarn. T.o.m kolen sitter på samma enhet. Det är ofta så billiga delar så man byter hela enheten, vid behov. Vi tar en bild som illustration:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000028517/
Detta är bara ett bildexempel. Dessutom bara 12 volt, men principen är densamma.
Det är alltså likriktaren som ger likströmmen och regulatorn som styr laddströmmens storlek. Ditt elsystem heter 24 volt, men om du tittar på märkskylten på generatorn som du har fotograferat så ser du att det står 28 volt. Det är så här: För att kunna ladda batterierna krävs det en laddspänning (volt) på ca 27, 8 volt för att laddningen skall "fastna" i batteriet. Blir inte laddspänningen högre än dessa 27,8 volt så tillförs ingen laddning och det lilla som kommer (under 27,8 volt) går åt till lampor, pumpar och fläktar m.m. Men det finns också en övre gräns. För mycket laddspänning gör att batteriet kokar. Så någonstans vid 28,5 volt, stängs laddningen av för att inte koka batteriet. Det är regulatorn som sköter detta. Vi illustrerar detta med en bild:
Bild

OBS! Denna bilden visar vad som gäller för ett 12 volt batteri, men principen är densamma för 24 volt. Det är bara siffervärdena som är lite större. Du ser att det finns ett område där laddningen sker. Det är regulatorn som sköter det. Du ser också åt andra hållet, att urladdning av batteriet är skadligt. Det kan gå rätt fort att förstöra batteriet om det blir för mycket urladdat och blir stående utan laddning. Så när du sedan blir klar med din bil kanske du kommer att ha den som någon sorts hobbybil. Du kanske inte kör med den varje dag eller vecka eller månad? Då är det en god investering att köpa en så kallad "Smartladdare". Dom jobbar helt själv och ger batteriet det som batteriet vill ha för att må bäst. Varken mer eller mindre. Äldre typer av laddare, en plåtlåda med i bästa fall en Amperemeter på fronten, var visserligen effektiva, men dom krävde att man kollade dom hela tiden. Så en Smartladdare är det som gäller i dag. Den kan i princip stå inkopplad flera år och den sköter sig och batteriet själv.

Om du känner att du vill veta mer om ellära så finns det en mycket bra bok som Kjell & Co har givit ut. Hur funkar det?, heter boken. Den är skriven för alla dom som inte råkade vara närvarande på fysiklektionerna i skolan. Dom var någon annan stans just då. Och det är ganska många som var så. Därför är boken skriven på ett enkelt och lättfattat sätt så att vem som helst utan större förkunskaper kan ta till sig lärdomen. Det ser ut som en bok som kostar flera hundra kronor, men den kostar under 50 kronor! Den handlar inte bara om ellära. Det finns beskrivet datorer och annan hemelektronik också i boken. Ett tips. Det är snart jul. Antingen önskar du dig den av någon annan, närstående eller liknande. Eller så köper du den åt dig själv.

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

InläggPostat: 24 nov 2016, 22:36
av Noxcania
Sånna säkringsdosor fanns nyss på biltema men annars kan du googla på Amazon & PV reservdelar!

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

InläggPostat: 24 nov 2016, 22:52
av Bo Abrahamsson
Det sitter ju redan en växelströmare på motorn, har den gjort sitt?
Hälsn.
,Bosse

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

InläggPostat: 25 nov 2016, 00:40
av dragdjur
55 Ampere! Jag känner inte till hur mycket det är i original eller jämförbara, men skulle utan vidare satsa på minst det tredubbla.
På 60-talet när växelströmmarna kom var det lägsta man kunde hitta 35 Ampere. 55 Ampere hade lite mer exklusiva bilar och dieselbilar. T.ex Volvo Amazon sport och liknande. Personbilar i dag har väl omkring 100 Ampere. Det finns dom som är värstingar med mycket mer ändå.

Lite vägledande uppgifter: Max laddström för ett bly/syrabatteri är 0,3 x batterikapaciteten. Vad är batterikapaciteten i det aktuella fallet eller jämförbara fordon? Minst 150 Ah? Kanske mer?
0,3 x 150 = 45 Ampere, som du kan trycka i som max. Att den aktuella generatorn är på 55 Ampere betyder inte att den ger 55 Ampere hela tiden eller ens en liten tid av detta Den ger betydligt mindre i realiteten.

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

InläggPostat: 25 nov 2016, 06:25
av Z 1578
Jag har för mig att på en ny Volvo FH så är det 80A som standard, så jag tror nog att 55A räcker mer än väl på en Titan. Det är ju en viss skillnad i förbrukning. Den har ju även klarat sig med en betydligt klenare generator från början.

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

InläggPostat: 25 nov 2016, 18:59
av herrstina-
Det är en viss skillnad på 12 och 24 V, 100% närmare bestämt. Du ska ha riktigt mycket lampor om inte 55-60 A ska klara uppgiften. Om du ändå ska montera in ett kärnkraftverk under huven så tänk på att följa med i kabelarea.

Stina.

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

InläggPostat: 04 dec 2016, 11:02
av Kirkiz
tjena. Dags för en lite uppdatering igen. Tänkte jag skulle vara lite smidig igår. Men hann inte ens klart med 1 skärm:P

Bild

Kapa bort all dålig plåt åh även all spackel
Bild
Bild

nog för att jag kommer använda spackel också men spackla över hålen känns lite sådär:P
Bild

mera rosthål de spacklat över.
Bild[/URL[URL=http://forumbilder.se/FBUIP/dsc-2515]Bild

Sen hade jag en buckla på sidoskärmen, la den sidan på en träbit, sen tog jag en hammare och banka lite försiktigt. blev bättre. men kan tyvärr inte få de bättre än såhär..så får lösa det med lite spackel senare.
Bild
Bild
Bild

Passar in en plåt..
Bild

Ni får ursäkta mina fula svetsar, men svårt åh svetsa när de inte e plåtrent. sen har jag inte lagt ner nåt större jobb på slipa ner svetsarna när de ändå inte kommer synas.
Bild

detta va innan jag svetsa på baksidan också
Bild

kapa bort en stor plåtbit där stänkläpparna har suttit..
Bild
Bild

Släppt i nederkant. Men det löser vi med lite svets:)
Bild

Plåt ditsatt och svetsat
Bild
Bild

Andra sidan av framskärmen, plåt urklippt.
Bild
Bild

Då plåten är 2 mm tjock e det väldigt svårt åh forma den. Men fick till de bra ändå. Är dock ojämnt på sina ställen, men det får jag jämna ut sen med lite spackel. Sen ska jag även borra ut hålen för fästerna till framlysena. men det kan jag göra inneifrån/baksidan:)

Bild
Bild

Tanken är nu då att jag lägga på 2 komp epoxyprimer, sedan lägga i lite glasfiberspackel på de små ställena där det behövs, sen avsluta med finspackel:) underisdan av skärmen blir det lägga en bra boddy.

ha det gott alla.

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

InläggPostat: 04 dec 2016, 11:54
av magirus
Bra de där! :D
Ökar du värmen på svetsen lite grann så bränner de bättre även där det inte är riktigt rent.
Sen skulle jag lagt glasfiberspacklet först på grovruggad plåtyta, iaf va de så lackeraren som vi lämnade plåtsladorna till ville ha det.
Lycka till!

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

InläggPostat: 04 dec 2016, 14:26
av Kirkiz
magirus skrev:Bra de där! :D
Ökar du värmen på svetsen lite grann så bränner de bättre även där det inte är riktigt rent.
Sen skulle jag lagt glasfiberspacklet först på grovruggad plåtyta, iaf va de så lackeraren som vi lämnade plåtsladorna till ville ha det.
Lycka till!


tack:)

okej tack för tipset:) så först glasfiber spackel och sen 2 komp epoxyprimer på det? åh sist finspackel?

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

InläggPostat: 04 dec 2016, 14:35
av 30Fredrik
Det hedrar dej att du inte gjorde som Klåparen före dej gjort!! Rätt jobb lönar sej alltid även om det tar lite tid, men det känns bra när du ser slutresultatet!! Ett tips!! Försök att rikta skärmen så mycket det går, det har du igen senare när det är dags för lackering!! Ser fram emot mer uppdatering fotomässigt av TITANEN!!!! MVH. 30Fredrik.

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

InläggPostat: 04 dec 2016, 21:06
av magirus
All spackling först, sen grundfärg/sprutspackel om du ska bli så noga. :D
Instämmer med 30Fredrik, rikta så mycket du kan INNAN spackling, skulle bucklan på sidan av skärmen bli "för stor" åt andra hållet så skär upp den o svetsa igen.
Lycka till

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

InläggPostat: 05 dec 2016, 00:02
av herrstina-
Enligt experterna ska man vara väldigt försiktig med sprutspackel, i all synnerhet på den här sortens fordon där lackeringsprocessen kan bli utdragen. Sprutspackel binder fukt efterhand och när man sedan lackar förseglas fukten, resultatet blir att efter något år bildas blåsor och sprickor i lacken så vatten tränger in och plåten börjar rosta. Den enda lösningen då är att slipa ner till plåten och börja om med rätt material, om det inte hunnit bli hål, då får svetsen fram igen.

Det här är vad som hänt på min bärgare som alltså måste lackas om. Det är ganska typiskt eftersom lackeringen är det enda jag inte gör själv på bilarna...

Stina.

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

InläggPostat: 11 jan 2017, 17:40
av Per Thomson
Jaha Stina, hade du gjort lackeringen själv också så hade det inte blivit något problem? 8)

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

InläggPostat: 11 jan 2017, 21:08
av herrstina-
Så är det nog Per, av någon anledning har jag aldrig lärt mig lacka ordentligt så då får tjänsten köpas in, och ibland går man på en blåsning...

Det bisarra är att jag har en bror som är riktigt duktig på att lacka men han har inte riktigt lust...

Stina.

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

InläggPostat: 13 jan 2017, 02:47
av 30Fredrik
Stina! Du får väl försöka med en mindre muta, för det är väl Broder Lången som inte har lust???