Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1964

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav Kirkiz » 14 jan 2017, 03:18

Hallå alla:) har inte hänt någonting mer än att jag köpt på mig en liten julklapp:)

2 st nya pejlstänger, sen fick jag även tag på 2 st nya knoppar i bakelit, BEGE från Oskarshamn.

Dock sitter de inga lampor i. så vet inte riktigt hur jag ska göra för åh få belsyning i de. funderat på en vit liten diod och limma fast på någe vis. har ni nån bra ide så dela gärna:)

Bild
Bild
Bild
Bild

va inte mycket åh visa men alltid något:) lite mycket annat nu som kommer ivägen men sparar också pengar till diverse inköp framöver:)

ha det gott:)
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav Per Thomson » 14 jan 2017, 21:13

Det fanns och finns ju dom som har belysning i knopparna så de borde ju kunna berätta. Hoppas att någon hör av sig.
Annars borde det kunna gå att borra upp en knopp underifrån tycker jag, det behöver ju inta vara något stort hål.
Bosse A borde veta.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav Kirkiz » 15 jan 2017, 20:18

Va ute hos en arbetskollega vän idag och fixade lite med pejlstängerna. Hade ju en ide men vi visste inte om det skulle gå men testar man inte så vet man inte:)
Först skulle vi se hur knopparna va uppbyggda.. men tog försiktigt bort glasen med en mattkniv.
Bild

Borrade ett hål rätt igenom. så får man belysning åt bägge hållen fast med bara ljuskälla:)
Bild

Toppen av pejlstängerna är en gängad tap som du skruvar på knoppen. Borrade ett lagom stort hål genom tappen utan att skada gängorna. Se va de bara dra en skyddad dubbelkabel rätt igenom. Tanken senare är att köpa en gul ljusdiod, enligt bild nere, sen löda ihop kablarna för att få så smalt som möjligt så det går igenom hålet. Sedan på med krympslang. Sedan montera denna dioden på toppen precis av gängstången. sätter dit den med alternativ smältlim eller liknade.. sen skruvar jag bara på knoppen och vips så har man belsyning :D
Bild
Bild

sen i nederkant av pejlstången borrade jag ett hål. för sedan dra ut kabeln. för dra ut den direkt under blir svårt då bulten till fästet av själva stången sitter underifrån. Sen montera jag tillbaka alltihop och tyckte jag döljde kabel väldigt bra! seriösare än såhär går det nog inte göra om man ska dölja kablaget:) men jag blev riktigt nöjd ialafall :D hade tyvärr inga såna dioder hemma så kommer mer bilder när de är ihopmonterat.
Bild
Bild
Bild
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav herrstina- » 15 jan 2017, 20:26

Elegant, jag gjorde precis likadant på min bärgare, bortsett från att jag har andra lyktor på toppen. Ta en funderare på om du verkligen ska ha dioder på den här gamla bilen, det stämmer inte riktigt rent tidsmässigt.
Det finns små glödlampor med hållare för parkeringsljus som borde gå att använda, men det är din bil så du gör hur du vill...

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav Kirkiz » 15 jan 2017, 20:34

herrstina- skrev:Elegant, jag gjorde precis likadant på min bärgare, bortsett från att jag har andra lyktor på toppen. Ta en funderare på om du verkligen ska ha dioder på den här gamla bilen, det stämmer inte riktigt rent tidsmässigt.
Det finns små glödlampor med hållare för parkeringsljus som borde gå att använda, men det är din bil så du gör hur du vill...

Stina.


Tackar så mycket stina :D kul att jag inte va ensam om denna iden då :lol: då va man inte helt ute åh cykla ialafall. Grejen är ju att de är bakelit i knopparna, och är rädd att det ska smälta om jag jag kör vanligt glödlampa då det avger värme. Dock bra på vintern men ska ju inte köra bilen på vintern. sen e det så tight med plats att jag får inte upp nåt annat än en diod i gängtappen i själva knoppen. vet att att dioder inte är riktigt tidsmässigt. men det kommer inte direkt synas att de är en diod. lyser nog lika bra som en vanligt glödlampa. sen e ju glasen redan färgade så tror det kommer lysa normalt med lite klarare sken bara. blir ju orange framåt och rött bakåt. men ska beställa hem 5 st såna punkt dioder. så ska jag ialafall testa och se hur det ser ut:)

men jag är helt klart med på va du menar iafall :D
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav Thomas Almen » 15 jan 2017, 20:47

Kan finnas 2-3 wattslampor till instrumentbelysning, det borde väl kunna funka?
Thomas Almen
 

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav herrstina- » 15 jan 2017, 21:01

Jag tänkte på dom små lamporna som satt i strömbrytarna på Volvos F-serie, dom var ganska svaga och små i dian.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav Thomas Almen » 15 jan 2017, 21:07

herrstina- skrev:Jag tänkte på dom små lamporna som satt i strömbrytarna på Volvos F-serie, dom var ganska svaga och små i dian.

Stina.

Det var dom jag tänkte på oxå
Thomas Almen
 

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav Kirkiz » 15 jan 2017, 21:09

vi testade en sån här lampa, e så dålig på va alla lampor heter. men den va alldeles för stor. kanske prova den mindre varianten på bilden. men problemet jag jag undrar e ju hur fasiken man hitta en sån smal sockel etc. för det eju inte mycket plats i det hålet där själva gängtappen sitter i.. åh de får ju inte vara bredare är gängorna för då får jag ju inte på knoppen. därav jag tänkte en skruvdiod/punkt diod istället för de är ju små och smala rätt igenom.

Bild
Bild
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav herrstina- » 15 jan 2017, 21:33

Jag har nog ett par hundra såna liggande, ska försöka ordna en bild imorgon, eller i alla fall en typbeteckning.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav Bo Norvinge » 15 jan 2017, 22:43

Janne i Lilla Edet använde en vanlig p-ljussockel för BA9s.
Sådana man brukade konvertera extraljusen med p-ljusfunktion.
Han hade borrat upp ett stort hål mellan glasen och ett hål underifrån för sockeln. han hade inga problem med värmen vad jag förstod.
Vet inte vilka watt-antal som gäller idag, men innan LED-ljusen kom till makten fanns 2, 3 och 4w. En 2w är nog att föredra då det kan vara rätt irriterande att ha två röda ljus rätt i synen hela tiden.

JanHesslegads L80_BoNorvinge.JPG
JanHesslegads L80_BoNorvinge.JPG (36.97 KiB) Visad 20302 gånger
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav Z 1578 » 16 jan 2017, 10:55

Jag brukade använda 3w med ba7-sockel både i extraljus och annat, har för mig att en isolerad lamphållare är ungefär 10-11mm i diameter utvändigt.
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav herrstina- » 16 jan 2017, 12:05

Det verkar vara såna jag tänkte på, Tycker man fortfarande att det blir trångt kan man ju löda fast kabeln på glödlampan och sedan limma fast det hela.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav fredrik123 » 17 jan 2017, 00:02

Det finns ju finkänsliga dimmer's avsedda för LED lampor om det är ljusstyrkan som är relevant, då kan man ju gömma den på något diskret ställe och ställa in styrkan som man vill ifall man vill att det ska synas att det lyser på dagtid men inte vill bli bländad på kvällarna.
fredrik123
 
Inlägg: 493
Blev medlem: 01 maj 2014, 21:04

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav dragdjur » 17 jan 2017, 08:13

Ett litet påpekande om LED-ljus. Ni är säkert inne på rätt väg och det kommer att bli bra när det är klart. Men om man har funderingar på att ersätta glöd-ljus med LED-ljus i olika sammanhang så bör man komma ihåg följande: En glödlampa lyser i princip i alla tänkbara riktningar (om det inte är avskärmat på något sätt). En lysdiod lyser i princip bara i en riktning, framåt. Därför blir det så här:
http://www.clasohlson.com/se/LED-lampa-G4/36-4131 med ett antal "plattor" som sitter i ett flertal riktningar och lyser "framåt/utåt" om man t.ex vill ersätta en vanlig glödlampa med E27-sockel.
OBS! Bilden är bara ett demonstrationsexempel. Sådana här plattor finns ju i en mängd olika storlekar och former.

Det nämndes bakelit och värme här tidigare. Bakelit tål uppåt 300°C. Däremot kan det vara knepigt att t.ex borra i bakelit. En bekant skulle borra i en bakelitdosa en gång. Han placerade dosan i ett borrmaskinstativ och började borra. Dosan "expolderade" med en ljudlig knall och blev ungefär som ett härdat glas som spricker. Nu är jag inte rätt person att säga hur man borrar i bakelit, "rätt" varvtal, med eller utan smörjmedel etc. etc ? Men det finns andra som kan det.
dragdjur
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 11 okt 2015, 20:25

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster