Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1964

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav Kirkiz » 07 mar 2017, 20:42

DSC_0167.JPG
DSC_0167.JPG (197.11 KiB) Visad 16424 gånger
DSC_0168.JPG
DSC_0168.JPG (246.57 KiB) Visad 16424 gånger
DSC_0169.JPG
DSC_0169.JPG (254.87 KiB) Visad 16424 gånger
DSC_0173.JPG
DSC_0173.JPG (262.87 KiB) Visad 16424 gånger
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav dragdjur » 08 mar 2017, 00:40

Kylaren, sista bilden, ser ju rätt hyfsad ut. Kanske är den utbytt under senare tid? Men för att skydda den så långt det går under renoveringsarbetet så kanske du skall "klä in den" med ett par masonitskivor eller annat. Det ser ju så tråkigt ut med deformerade lamellplåtar på kylare. Jag vet inte, men man kanske kan tänka sig i teorin att det bromsar luftflödet med vikta lamellplåtar?
dragdjur
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 11 okt 2015, 20:25

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav Kirkiz » 08 mar 2017, 12:15

dragdjur skrev:Kylaren, sista bilden, ser ju rätt hyfsad ut. Kanske är den utbytt under senare tid? Men för att skydda den så långt det går under renoveringsarbetet så kanske du skall "klä in den" med ett par masonitskivor eller annat. Det ser ju så tråkigt ut med deformerade lamellplåtar på kylare. Jag vet inte, men man kanske kan tänka sig i teorin att det bromsar luftflödet med vikta lamellplåtar?


bra ide, du tänker helt rätt. jag som inte tänker:) :roll:

kylaren du ser på förra bilden är fräschare än den jag har på bilen nu. så funderar på byta ut den sen :)
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Kirkiz » 08 mar 2017, 19:19

sitter och tänker lite,

har varit på jakt länge nu efter en sidovinge 60 tal. haft annonser ute överallt men ingen som nappar, nån som har nån bild på någon lastbil med sido vinge runt 60 talet? volvo eller scania spelar ingen roll.

annars tänkte jag ta bort fästena för sidovingen och montera ett reservhjul i såna fall på vänstra sidan och en hydraltank jag har på högersidan.

så får jag bara köra med spetsplog fram:) :D

men e bara tankegångar just nu. ingen som vet någon som har en sidovinge liggandes?
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Kirkiz » 12 mar 2017, 11:21

dags för en lite uppdate, varför e det ingen som svarar på mina frågor om tidigare inlägg?

fick hem spetsplogen igår:) snällt när man har bra folk som hjälper till :)
DSC_0024.JPG
fin fint:) saknar sjäv och köra krokbil:)
DSC_0024.JPG (210.67 KiB) Visad 16318 gånger


fästena passar också delvis med de som satt på titanen. nedersta men inte översta, nån som vet hur det ska sitta?
DSC_0029.JPG
DSC_0029.JPG (309.52 KiB) Visad 16318 gånger
DSC_0031.JPG
DSC_0031.JPG (319.24 KiB) Visad 16318 gånger
DSC_0028.JPG
DSC_0028.JPG (218.25 KiB) Visad 16318 gånger
DSC_0027.JPG
DSC_0027.JPG (279.6 KiB) Visad 16318 gånger


sen blev en smula kär :D näst intill nya eller om de e nya S.E.V marchal tutt fjärrljus :shock: fick också med ett signalhorn S.E.V marchal. försöka hitta ett passande horn till. hur funkar ett sånt gammalt signalhorn? finns uttag till luft, men måste ju vara nån ventil eller nåt mer? annars får den ju konstant luft :shock:
DSC_0033.JPG
DSC_0033.JPG (322.82 KiB) Visad 16318 gånger
DSC_0035.JPG
DSC_0035.JPG (263.08 KiB) Visad 16318 gånger
DSC_0042.JPG
DSC_0042.JPG (243.42 KiB) Visad 16318 gånger

DSC_0037.JPG
DSC_0037.JPG (218.93 KiB) Visad 16318 gånger
DSC_0036.JPG
DSC_0036.JPG (249.92 KiB) Visad 16318 gånger
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Thomas Almen » 12 mar 2017, 11:39

Du lär behöva en magnetventil som styr luften till hornet. Såvida det inte sitter en ventil i hornet, det bör isåfall sitta stift för kabelskor på det. Bara snötäcket sjunker undan lite kan jag kolla hur plogfästet på Vikingen ser ut.
Thomas Almen
 

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Kirkiz » 12 mar 2017, 11:50

Thomas Almen skrev:Du lär behöva en magnetventil som styr luften till hornet. Såvida det inte sitter en ventil i hornet, det bör isåfall sitta stift för kabelskor på det. Bara snötäcket sjunker undan lite kan jag kolla hur plogfästet på Vikingen ser ut.


okej tack:) nej sitter bara anslutning till luft men ingen magnetventil eller kabelskor, vart kan man köpa en sådan? plogen ska jag bara ha som tidsenlig utrusning, min fråga e ju hur övre fästet ska sitta, sen måste man ju kunna ta upp plogen eller köra med plogen uppe när den sitter på lastbilen, sitter ju glidskenor under plogen, som man kan veva på för att höja och ställa vinkeln, ser ut som ett par skidor:)

tack thomas:) vore tacksam
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav herrstina- » 12 mar 2017, 12:55

Magnetventilen du behöver till tutan är samma modell som används för tex. diffspärr och kraftuttag. De finns att köpa hos de flesta som säljer delar till tunga fordon. Lastbilsskrot kan också va ett alternativ.

Det fanns även mekaniska modeller som monterades i golvet och hanterades med foten. Frambyggda bilar hade ofta ett snöre i taket som var kopplat till en mekanisk ventil.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Thomas Almen » 12 mar 2017, 13:06

Du får nog utveckla va du menar med övre fästet. För att kunna lyfta plogen behöver du troligen en plogbock som det sitter en lyftkolv på.
Thomas Almen
 

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Z 1578 » 12 mar 2017, 19:23

Thomas är nog inne på rätt spår med plogbocken, det du hade på bilen är bara halva plogfästet. Här finns en plogbock så du ser vad som menas: https://www.blocket.se/jonkoping/Plogfaste_71512512.htm . Lånar en bild från samma annons.
tmp_13811-0340464463-1811239387.jpg
tmp_13811-0340464463-1811239387.jpg (66.91 KiB) Visad 16280 gånger



På N-bilarna som vi hade på åkeriet satt hornen på huvsidorna och snöret på instrumentbrädan.
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Kirkiz » 12 mar 2017, 22:00

Fast den plogbocken är ju det hydraulik uttag på. Men i fram på min lastbil har jag inget uttag för hydraulik. Så plogen som suttit i mina fästen måste varit mekanisk. Alltså man ställde in allt för hand.

En tanke polaren hade var att plogen gled på skenorna när det va snö och så körde de hela tiden på skenorna ovasett hur mycket /lite snö de var.

Det jag menade Thomas är att jag vill köra med plogen uppe i luften eller en bit ifrån marken. Tex när jag inte vill ploga, eller har med mig plogen på veteran träffar osv och ha plogen monterad i fram.

Sen vet jag inte vilken årsmodell det är på den plogen jag köpte. Men 50-60 tal tror ja. Finns ingen typ skylt. Men den är till en gammal lastbil eller har suttit på en gammal lastbil.
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Kirkiz » 12 mar 2017, 22:16

Här e några bilder. Två första bilderna stämmer överens med plogbock och plogens fästen
VolvoTitanLJ01.jpg
VolvoTitanLJ01.jpg (94.48 KiB) Visad 16258 gånger

images.jpg
images.jpg (22.79 KiB) Visad 16258 gånger


Sen hitta jag en bild på de fästen jag har
Så misstänker att jag har nyare fäste kanske?
IMG_3433Small.jpg
IMG_3433Small.jpg (28.64 KiB) Visad 16258 gånger
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Kirkiz » 12 mar 2017, 22:32

Åh kollar man på denna bild. Jag fattar ju nu mer hur det är uppbyggt. Så skulle snarare säga att plogen saknar en stång. Men Denna bilen har inget plog bock.
received_1563127687045542.jpeg
received_1563127687045542.jpeg (180.71 KiB) Visad 16256 gånger
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Thomas Almen » 13 mar 2017, 00:58

Ett mekaniskt alternativ är att du gillrar med en kätting. Skruvar ner skidorna så att plogen lyfter, eventuellt gör nån form av brygga du kör emot. Sen när plogen är uppe häktar du fast kättingen i plogen så stannar den uppe. Annars var det vanligt med en startmotor som drev ett separat ventilpaket för plogen. Men det kunde fresta på batterierna om man hade många korsningar att städa. Då satt paketet på plogbocken, å bara en elkontakt emellan.
Thomas Almen
 

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Kjell T » 13 mar 2017, 07:11

En lämplig lösning om man vill ha elektriskt driven hydraulpump är att använda en boggilyftpump, eller en från skrotad eltruck med 24 volts system. OBS kolborstarna i dessa är inte av samma material som i startmotorer!
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster