Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1964

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav Thomas Almen » 06 nov 2016, 21:29

50 meter till vänster så..... :D. För att återgå till ämnet: klassiskt fel på gamla Volvo det där. Tanken på 88:an läcker som ett såll, men på Titan verkar det tätt. Märkligt, för på grusbilar bruka det hamna småsten mellan plåten och tanken i samband med lastning. Använder för närvarande tanken till Vikingen på 88:an.
Thomas Almen
 

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav Kirkiz » 22 nov 2016, 17:03

Thomas Almen skrev:50 meter till vänster så..... :D. För att återgå till ämnet: klassiskt fel på gamla Volvo det där. Tanken på 88:an läcker som ett såll, men på Titan verkar det tätt. Märkligt, för på grusbilar bruka det hamna småsten mellan plåten och tanken i samband med lastning. Använder för närvarande tanken till Vikingen på 88:an.


Har du några bilder på vikingen och 88an?:)

Min läcker inte. Har en tank i reserv om du skulle behöva:) du kan få min gamla... den e lite bucklig men tät:)

däremot fungerar inte tankmätare så ska luska lite i de problemet senare
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav Kirkiz » 22 nov 2016, 17:07

Z 1578 skrev:Några bilder på plåten som tanken ska ligga i.
tmp_8497-DSC_0997-1706598436.JPG
tmp_8497-DSC_0995295562226.JPG
tmp_8497-DSC_0996671151077.JPG


okej:) e det nåt plåt du vill bli av med? :D :D
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav Z 1578 » 22 nov 2016, 19:03

Kirkiz skrev:
Z 1578 skrev:Några bilder på plåten som tanken ska ligga i.
tmp_8497-DSC_0997-1706598436.JPG
tmp_8497-DSC_0995295562226.JPG
tmp_8497-DSC_0996671151077.JPG


okej:) e det nåt plåt du vill bli av med? :D :D


Nej, plåten är till min Titan. Men det är ju inte så avancerat att böja till en sån, det är ca 1,5-2mm plåt. Det enda speciella är ett hål mitt för bottenpluggen. Jag kan ta mått på den om du vill.
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav Kirkiz » 23 nov 2016, 01:16

Z 1578 skrev:
Kirkiz skrev:
Z 1578 skrev:Några bilder på plåten som tanken ska ligga i.
tmp_8497-DSC_0997-1706598436.JPG
tmp_8497-DSC_0995295562226.JPG
tmp_8497-DSC_0996671151077.JPG


okej:) e det nåt plåt du vill bli av med? :D :D


Nej, plåten är till min Titan. Men det är ju inte så avancerat att böja till en sån, det är ca 1,5-2mm plåt. Det enda speciella är ett hål mitt för bottenpluggen. Jag kan ta mått på den om du vill.


okej:) någon bild på din titan?

ja ta gärna mått:) vore väldigt trevligt och uppskattat!:)
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav Z 1578 » 23 nov 2016, 07:36

Bild på mitt objekt.
tmp_6420-_20161123_063037-1674668568.JPG
tmp_6420-_20161123_063037-1674668568.JPG (181.47 KiB) Visad 22171 gånger
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav Kirkiz » 24 nov 2016, 00:02

Blev lite skruvande idag, tog bland annat bort framstammen som va gjort i stålprofil. Vägde satan!! sen även kofångaren + plogfästena.

Bild
Bild



Sen har jag nog fel generator:) lite liten för orginalfästet:P
Bild
Bild
Bild
Bild


Samt att remmarna går emot varandra!
Bild

nåt som jag också inte får iordning på är följande. fick med en handskriven manual till kranen och tippen.
Bild
Bild
Bild
Bild

Slipade även ner alla fulla pinnsvetsar, såg också att jag behöver lägg i lite svets här och var för att få de bra. Innan det ska blästras.
Bild


Har lagt i en växel, sedan kraftuttaget. Pumpen och lilla kardanaxeln snurrar. men det händer inte ett jävla piss. varken på tipp eller kran! nån som vet va det kan vara för fel? Hydralolja finns!

Nån som vet om man kan lossa flaket utan att tippa det? för att komma åt och skruva loss tippkolvarna? för det sitter fästen i framkant och bakåt.

Sen tänkte jag ge mig på bakdelen, men insåg rätt fort att jag saknade den storleken på hyslor så det fick vänta. Men även här e nåt hemma meck!
Bild
Bild

Kranen. ursäkta om bilderna blir snedvända. Men nåt jävla fel på uppladdningen.
Bild

Bild

Nån som vet vart man kan få tag på såna här säkringshållare? eller likande
Bild


Sen vill jag också konvertera om elsystemet till växelström istället för likström. Av den enkla anledningen att vill kunna stå på tomgång med belsyning igång utan han drar ur batterierna.

Kan man köpa en växelströmsgenerator eller måste man konvertera en gammal original?
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav Kirkiz » 24 nov 2016, 00:05

Z 1578 skrev:Bild på mitt objekt.
tmp_6420-_20161123_063037-1674668568.JPG


såg fräsch ut:) gått långt? rullande projekt eller används den bara?:)
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav Bigmanstown » 24 nov 2016, 01:04

Är det inte en växelströmsgenerator som sitter där redan?
Bigmanstown
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:20

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav Kirkiz » 24 nov 2016, 01:13

Bigmanstown skrev:Är det inte en växelströmsgenerator som sitter där redan?


här e typskylten, vet ej hur man ser skillnad på en likströmmare och en växelström?
Bild

blev ju bilden givetvis upp åh ner:(
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav dragdjur » 24 nov 2016, 01:31

Naturligtvis kan du köpa en växelströmsgenerator. Frågan är bara vad priset blir, men det ingår ju i hela renoveringen. Sök på lastbilsskrotar i första hand. Det förekommer även att fritidsbåtar kan ha 24 volt system. Så där har du också en möjlighet att hitta något. Generatorer går att renovera om det skulle behövas. Det finns firmor som gör sådant.

Alla generatorer i fordon ger likström ut. En växelströmsgenerator är en trefas växelströmsgenerator. I den finns det en likriktare och även en laddningsregulator som ger en likspänning ut. Från början, före 1980 ungefär hade alla personbilar växelströmsgeneratorer med en separat regulator i en dosa vid sidan om. Det skulle förvåna mig om det var annorlunda med tungfordon.
Batterierna är likströmsbatterier och måste laddas med likström. Så enkelt ligger det till.

Likströmsgeneratorer har alltid haft ett separat laddningsrelä också i en separat dosa. Det heter relä till likströmmarna, men regulator till växelströmmarna. Kanske beroende på att det är finelektronik, IC-kretsar utan rörliga delar i växelströmmarna? Likströmsreläerna var mekaniska med spolar och ankare m.m.
Dom här likströmsladdningsreläerna passar inte till en äldre växelströmsgenerator med separat regulator om man skulle träffa på en sådan. Och naturligtvis inte tvärtom heller.

Man får en obehagkänsla när man ser hur remmarna sitter. När du gör det riktigt sedan så är det en av dom viktiga sakerna i sammanhanget att alla remmar "linjerar" till remhjulen. Dom skall alltså gå i en rät linje till varandra. Ingen rem får ligga snett i någon sorts Z-form i förhållande till remhjulen. Och inget remhjul får sticka ut längre fram, eller bakom dom andra remhjulen. Då kan remmen slitas ut på nolltid om den sitter snett. Och skulle det behövas för att sätta generatorn i rätt läge, så kan du ju alltid schimsa i fästena med t.ex planbrickor. Välj detta i stället för att bearbeta fästen och annat med slipning eller filar.

Du frågar om hur man ser skillnad på växelströmmare och likströmmare. Likströmmarna var oftast tämligen smala och långa och påminde om en startmotor utan solenoiden. Och nästan alltid svartlackerade. Växelströmmarna är tjockare och något kortare än likströmmarna. Växelströmmarna är också nästan uteslutande av metallren lättmetallegering (?) Kan möjligen vara gulkromaterad eller något, men väldigt sällan målad. Den generatorn du har i bilen nu är en växelströmmare. Men en liten sådan. Den borde vara minst dubbelt så lång.
dragdjur
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 11 okt 2015, 20:25

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav Kirkiz » 24 nov 2016, 02:15

dragdjur skrev:Naturligtvis kan du köpa en växelströmsgenerator. Frågan är bara vad priset blir, men det ingår ju i hela renoveringen. Sök på lastbilsskrotar i första hand. Det förekommer även att fritidsbåtar kan ha 24 volt system. Så där har du också en möjlighet att hitta något. Generatorer går att renovera om det skulle behövas. Det finns firmor som gör sådant.

Alla generatorer i fordon ger likström ut. En växelströmsgenerator är en trefas växelströmsgenerator. I den finns det en likriktare och även en laddningsregulator som ger en likspänning ut. Från början, före 1980 ungefär hade alla personbilar växelströmsgeneratorer med en separat regulator i en dosa vid sidan om. Det skulle förvåna mig om det var annorlunda med tungfordon.
Batterierna är likströmsbatterier och måste laddas med likström. Så enkelt ligger det till.

Likströmsgeneratorer har alltid haft ett separat laddningsrelä också i en separat dosa. Det heter relä till likströmmarna, men regulator till växelströmmarna. Kanske beroende på att det är finelektronik, IC-kretsar utan rörliga delar i växelströmmarna? Likströmsreläerna var mekaniska med spolar och ankare m.m.
Dom här likströmsladdningsreläerna passar inte till en äldre växelströmsgenerator med separat regulator om man skulle träffa på en sådan. Och naturligtvis inte tvärtom heller.

Man får en obehagkänsla när man ser hur remmarna sitter. När du gör det riktigt sedan så är det en av dom viktiga sakerna i sammanhanget att alla remmar "linjerar" till remhjulen. Dom skall alltså gå i en rät linje till varandra. Ingen rem får ligga snett i någon sorts Z-form i förhållande till remhjulen. Och inget remhjul får sticka ut längre fram, eller bakom dom andra remhjulen. Då kan remmen slitas ut på nolltid om den sitter snett. Och skulle det behövas för att sätta generatorn i rätt läge, så kan du ju alltid schimsa i fästena med t.ex planbrickor. Välj detta i stället för att bearbeta fästen och annat med slipning eller filar.

Du frågar om hur man ser skillnad på växelströmmare och likströmmare. Likströmmarna var oftast tämligen smala och långa och påminde om en startmotor utan solenoiden. Och nästan alltid svartlackerade. Växelströmmarna är tjockare och något kortare än likströmmarna. Växelströmmarna är också nästan uteslutande av metallren lättmetallegering (?) Kan möjligen vara gulkromaterad eller något, men väldigt sällan målad. Den generatorn du har i bilen nu är en växelströmmare. Men en liten sådan. Den borde vara minst dubbelt så lång.



Nu ska vi se om jag fattat detta rätt. Fick läsa ett par gånger för att få nån förståelse:) väldigt bra information.

Köpa en ny generator kostar väl en rejäl slant, men de e väl inget va hela renoveringen kommer kosta:) men går också hitta en bättre beg.

så en växelströmsgenerator har alltså en regulator som omvandlar till likström ut till batterier etc? medans en likströmgenerator ger direkt likström till batterierna? Hur fungerar då med belsyning osv. för en likströmare laddar inte batterierna när man står stil. exempel om man står belsysning igång. Medans en växelström gör detta. Är det regulatorn som reglerar detta? Alternativt laddningsrelä.

Men om man sätter en äldre likströmare som matar likström med laddninsrelä.. borde han inte ladda batterier då sålänge motor går i stillestånd?

Alternativt en växelströmare med regulator som reglerar till likström? sitter det ingen laddningrelä på en växelströmmare? ursäkta om jag krånglar till det. men Lite nollad när det gäller el:)

Men kan man få en likströmare att ladda batterier på tomgång?

joo tyckte generatorn va e gnutta liten, jämfört med fästet. men ska ju sätta en likströmmare original. För bilen ladda dåligt när jag väl körde den. fick Batteritorsk nån gång.

Ang remmarna så e det riskabelt. men är enbart där generatorn sitter. Antagligen för de är fel. och ditsatt helt fel. deusstom är den för liten. Men det fixar jag sen när det blir en ny/beg generator
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav Z 1578 » 24 nov 2016, 04:43

Kirkiz skrev:
Z 1578 skrev:Bild på mitt objekt.
tmp_6420-_20161123_063037-1674668568.JPG


såg fräsch ut:) gått långt? rullande projekt eller används den bara?:)


Bilden ljuger :lol:. Den står bara, kör lite runt gården ibland och när andan faller på så blir det något litet projekt. Har hållit på i över 20år, så du har lite högre tempo... :D

Det borde sitta en omkastare för att välja tipp eller kran på ramen någonstans, ett litet handtag eller knopp. Skulle kunna tänka mig att den står i läge för kran nu och att du måste dra i tippspaken inne i hytten för att kranen ska gå. Den brukar ha ett spärrläge som slår ifrån när tippen går i topp.

När det gäller generatorn så är det väl att försöka hitta en annan remskiva med rätt avstånd mellan remmarna, om generatorn är kass så finns det utbytes. En kompis köpte en sån tidigare i veckan, den gick på ca 2300+moms.

Tillägg: jag så när jag kollade på din skiss för kranens funktioner att det finns en omkastare.
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav Thomas Almen » 24 nov 2016, 09:00

Har varit med och byggt om till växelström på en NB88, vilken inte var den enkla operation vi trodde. En erfaren bilelektriker hjälpte till, å ändå räckte nästan inte en hel helg till. Min Viking har faktiskt bägge delar, men likströmmarn sitter nog enbart kvar därför att den också funkar som servopump. Hur menar du med att lossa flaket? Enklast brukar vara att sidotippa för att lossa ringen som håller kolven i flakbotten. Den brukar sitta i några insexbult. Se till att spärra flaket när du jobbar under det!!!!!. Efter att du lossat ringen, samt stoppwire och luftslang till baklucka tippar du upp såpass att du får bort stödet. Sen släpper du ner flaket och lossar tipplåsen. Brukar inte ta lång tid.
Thomas Almen
 

Re: Volvo TITAN 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärra)

Inläggav herrstina- » 24 nov 2016, 12:15

Det finns ingen regel som säger att en likströmmare inte laddar batterierna på tomgång, verkligheten är att dom hade lägre kapacitet, framförallt på tomgång. Därför räckte det inte för att försörja många förbrukare vid lågt motorvarv.

Köp en någorlunda modern generator på skroten och anpassa fästena så remmarna linjerar, Jag hade köpt en Boschgenerator av den enkla anledningen att där är det enkelt att byta kolbryggan med regulator utan några större kunskaper...

Sen är det bara två eller tre kablar som ska kopplas, B+ ska vara en grov kabel (runt 15 kvadrat borde bli lagom, inte mindre)som lämpligen ansluts till pluspolen på starten, det är här all strömmen ska pressas in i bilen och batterierna, D+ eller 61 ska gå till kontrollampan, finns det en B- är det naturligtvis jorden, finns ingen sån så dra en jordkabel mellan generatorns hölje och motorkroppen/chassiet, den här kabeln ska vara lika grov som B+-kabeln. Ofta jordar generatorerna genom fästet men en separat jordkabel är aldrig fel.

Finns det en W-anslutning på generatorn kan du glömma den, det är varvräknaruttag och det har du ingen nytta av i din bil.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron