Moderator: Anders Ason
Thomas Almen skrev:50 meter till vänster så..... . För att återgå till ämnet: klassiskt fel på gamla Volvo det där. Tanken på 88:an läcker som ett såll, men på Titan verkar det tätt. Märkligt, för på grusbilar bruka det hamna småsten mellan plåten och tanken i samband med lastning. Använder för närvarande tanken till Vikingen på 88:an.
Z 1578 skrev:Några bilder på plåten som tanken ska ligga i.
Kirkiz skrev:Z 1578 skrev:Några bilder på plåten som tanken ska ligga i.
okej:) e det nåt plåt du vill bli av med?
Z 1578 skrev:Kirkiz skrev:Z 1578 skrev:Några bilder på plåten som tanken ska ligga i.
okej:) e det nåt plåt du vill bli av med?
Nej, plåten är till min Titan. Men det är ju inte så avancerat att böja till en sån, det är ca 1,5-2mm plåt. Det enda speciella är ett hål mitt för bottenpluggen. Jag kan ta mått på den om du vill.
Z 1578 skrev:Bild på mitt objekt.
Bigmanstown skrev:Är det inte en växelströmsgenerator som sitter där redan?
dragdjur skrev:Naturligtvis kan du köpa en växelströmsgenerator. Frågan är bara vad priset blir, men det ingår ju i hela renoveringen. Sök på lastbilsskrotar i första hand. Det förekommer även att fritidsbåtar kan ha 24 volt system. Så där har du också en möjlighet att hitta något. Generatorer går att renovera om det skulle behövas. Det finns firmor som gör sådant.
Alla generatorer i fordon ger likström ut. En växelströmsgenerator är en trefas växelströmsgenerator. I den finns det en likriktare och även en laddningsregulator som ger en likspänning ut. Från början, före 1980 ungefär hade alla personbilar växelströmsgeneratorer med en separat regulator i en dosa vid sidan om. Det skulle förvåna mig om det var annorlunda med tungfordon.
Batterierna är likströmsbatterier och måste laddas med likström. Så enkelt ligger det till.
Likströmsgeneratorer har alltid haft ett separat laddningsrelä också i en separat dosa. Det heter relä till likströmmarna, men regulator till växelströmmarna. Kanske beroende på att det är finelektronik, IC-kretsar utan rörliga delar i växelströmmarna? Likströmsreläerna var mekaniska med spolar och ankare m.m.
Dom här likströmsladdningsreläerna passar inte till en äldre växelströmsgenerator med separat regulator om man skulle träffa på en sådan. Och naturligtvis inte tvärtom heller.
Man får en obehagkänsla när man ser hur remmarna sitter. När du gör det riktigt sedan så är det en av dom viktiga sakerna i sammanhanget att alla remmar "linjerar" till remhjulen. Dom skall alltså gå i en rät linje till varandra. Ingen rem får ligga snett i någon sorts Z-form i förhållande till remhjulen. Och inget remhjul får sticka ut längre fram, eller bakom dom andra remhjulen. Då kan remmen slitas ut på nolltid om den sitter snett. Och skulle det behövas för att sätta generatorn i rätt läge, så kan du ju alltid schimsa i fästena med t.ex planbrickor. Välj detta i stället för att bearbeta fästen och annat med slipning eller filar.
Du frågar om hur man ser skillnad på växelströmmare och likströmmare. Likströmmarna var oftast tämligen smala och långa och påminde om en startmotor utan solenoiden. Och nästan alltid svartlackerade. Växelströmmarna är tjockare och något kortare än likströmmarna. Växelströmmarna är också nästan uteslutande av metallren lättmetallegering (?) Kan möjligen vara gulkromaterad eller något, men väldigt sällan målad. Den generatorn du har i bilen nu är en växelströmmare. Men en liten sådan. Den borde vara minst dubbelt så lång.
Kirkiz skrev:Z 1578 skrev:Bild på mitt objekt.
såg fräsch ut:) gått långt? rullande projekt eller används den bara?:)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster