Ingen Åkarsvängen 2016 trots förberedelser

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Ingen Åkarsvängen 2016 trots förberedelser

Inläggav Kjell T » 26 sep 2016, 20:36

Sedan i vintras har jag förberett mig för Åkarsvängen, men det blev inte riktigt som planerat. Onsdag 14 september på kvällen skulle jag föra ett reservhjul och en bogserbom till min arbetsplats, som är ca 18km hemifrån, där bilen stod som vi skulle åka söderut med på torsdag morgon för att ta båten över till Kapellskär.
Hjulet rullade jag in och lyfte in bommen. Eftersom det var dåligt med luft i hjulet tänkte jag fylla i lite luft innan jag åkte hem. Klockan ca 23.30 kom jag hem med min bil och släpkärra och blödde i ansiktet och hade ont i vänster arm. Efter vad klockan var hade jag tydligen legat medvetslös i ca en timme innan jag åkte hem. Min fru frågade vad som hänt och jag visste ingenting. Hon såg att armen var av och skjutsade mig in till sjukhuset. Där röntgades huvudet och armen. Huvudet hade förutom det synliga såret i pannan en faktur och underarmens ben var av, det ena på två ställen och det andra på ett ställe.
Såret i pannan syddes och armen opererades följande dag. Det blev två plattor och arton skruvar med okänd gänga som håller ihop benen nu.
När jobbarkompisarna kom till jobbet såg de vad som hänt. Låsringen på fälgen hade flugit iväg och troligen slagit av armen och träffat huvudet, trots att jag medveten om faran stod lite på sidan om.
Det blev tre dagar på sjukhus och två månader sjukledighet och ingen Åkarsvängen 2016.

image.jpg
image.jpg (123.89 KiB) Visad 21908 gånger
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Ingen Åkarsvängen 2016 trots förberedelser

Inläggav Z 1578 » 26 sep 2016, 21:28

Ajaj! Du måste ha haft en otrolig tur i oturen. :shock: Livsfarliga grejor! Jag önskar dig ett snabbt tillfrisknande och vi får hoppas att du slipper framtida men av skadorna. Inte illa att köra 2 mil med dom blessyrerna,det kräver sin man.
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Ingen Åkarsvängen 2016 trots förberedelser

Inläggav Thomas Almen » 26 sep 2016, 21:34

Ujujuj. Slangdäck kan vara rena mordvapnet om man har otur. Hoppas du repar dig. Har själv råkat ut för liknande händelser, men haft turen på min sida. Att pumpa i bur är en billig livförsäkring.
Thomas Almen
 

Re: Ingen Åkarsvängen 2016 trots förberedelser

Inläggav Noxcania » 26 sep 2016, 22:40

Fyfasicken ! ! ! ...tänk OM ringen hade tatt huvet INNAN armen... Brrrrrrr . . .
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Ingen Åkarsvängen 2016 trots förberedelser

Inläggav Thomas Almen » 27 sep 2016, 07:39

Vet inte om jag berättat detta tidigare, men det tåls att ta om. När jag körde timmer till Norge hade vårt vattenhål/serviceställe i Verdal på norska sidan. Bl.a hade vi däck stående där. Vid ett tillfälle behövde jag fixa en punka. Smörjkillen var upptagen så jag började jobbet själv. När jag lagt i ny slang och slagit tillbaka ringarna tog han över. Han sätter sig! uppe på däcket å börjar pumpa. Efter en stund kliver han upp för att göra nå annat. Då släpper ringarna! Min dåvarande åkare såg att jag började med däcket, och hörde sen smällen, så han trodde jag var skadad. Men smörjkillen skakade som ett asplöv efteråt. Kollade för några år sen, å märkena i taket är fortfarande kvar.
Thomas Almen
 

Re: Ingen Åkarsvängen 2016 trots förberedelser

Inläggav Anders Ason » 27 sep 2016, 08:58

Tur i oturen som väl var. Hade kunnat gått värre. Har ett minne sedan barndomen av ett avtryck i Volvoverkstadens tak där faderns Viking repades och servades. En ljus siluett i takdammet av en montör som fick sätta livet till p g a en låsring som lossnade. Finns ju en anledning till säkerhetsburarna som nu används vid monteringar, men uppenbarligen finns det anledning att vara mycket säkerhetsmedveten även vid en rutinpåfyllning. Märkligt att en monterad ring med tryck släpper. Det ligger verkligen kraft bakom.

Såg att du var anmäld men såg inte dig och fick efter någon dag reda på varför du inte kom (och besked om att du trots allt var i reparerbart skick som tur var).

Uppenbarligen är du en riktigt tuffing men vi önskar dig ett snabbt tillfrisknande.

Tror vi alla som nu fått del av din olycka har fått rejält ökad respekt för de farliga ringarna.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Ingen Åkarsvängen 2016 trots förberedelser

Inläggav Bo Norvinge » 27 sep 2016, 09:50

Tur att det inte gick värre.

Slanghjulen är inte att lita på men det är inte slanglöst heller. De kan åsamka rätt stor skada också.
En tanke, att helt enkelt snurra in hjulet i X med spännband. Då sticker inte ringen eller andra stora delar iväg.
Men ligger hjulet löst så kan ju hela det fara iväg ändå.

https://www.youtube.com/watch?v=4_nEjROUCcc
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Ingen Åkarsvängen 2016 trots förberedelser

Inläggav S-V L44 » 27 sep 2016, 15:26

Ja, det var verkligen stor tur i olyckan.
Det kunde gått verkligen illa.
Krya på dig, Kjell.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Ingen Åkarsvängen 2016 trots förberedelser

Inläggav herrstina- » 27 sep 2016, 18:43

Tur i oturen, det där kunde gått riktigt illa. En bra ide kanske är att ha ett pumpmunstycke som sitter på ventilen av egen kraft, då behöver man inte vara vid däcket när det pumpas.

Jag måste nog erkänna att jag inte använder någon bur trots att jag monterar mycket däck, å andra sidan har jag en pumpautomat så jag kan pyssla med andra saker på behörigt avstånd.

Krya på dig!

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Ingen Åkarsvängen 2016 trots förberedelser

Inläggav Malte. E » 28 sep 2016, 16:34

De två spontana tankar som genast kom=
"Fy f-n så läskigt !
samt
Måste vara en hårding som kravlar upp, sätter sig i bilen
och kör nästan två mil hem.
Krya på Dig !
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Ingen Åkarsvängen 2016 trots förberedelser

Inläggav 30Fredrik » 28 sep 2016, 17:51

Kjell! Finns bara ett att säja, Krya på dej så vi får läsa dina experttips här på sidan. Det hade kunnat gått riktigt illa! Ha det gott på bättringsvägen!! MVH. 30 Fredrik i Eskilstuna.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Ingen Åkarsvängen 2016 trots förberedelser

Inläggav oha280 » 29 sep 2016, 07:32

Krya på dig!
Med god läkning och lite sisu är du snart i gång igen.
/timo
oha280
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 04 jan 2011, 20:42
Ort: Boden

Re: Ingen Åkarsvängen 2016 trots förberedelser

Inläggav stian s » 10 okt 2016, 12:28

Hell i uhell tross alt!Men ille nok i alle fall..Riktig god bedring og lykke til videre.
Mvh.Stian S.
stian s
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 apr 2012, 15:15


Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster