Nybiln

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Nybiln

Inläggav Thomas Almen » 25 okt 2015, 20:16

Ja, tidigare ägare har bytt en bit golv på bägge sidor. det arbetet får nog inspekteras. Men skärmar o.s.v bör gå att rädda.
Thomas Almen
 

Re: Nybiln

Inläggav magirus » 25 okt 2015, 20:35

Grattis!!Det ser ju bra ut!! Det var kalas att det inte var mer rost!! :D
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Nybiln

Inläggav herrstina- » 25 okt 2015, 22:42

Vad är anledningen till de extra luftslangarna?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Nybiln

Inläggav Bo Norvinge » 25 okt 2015, 22:45

herrstina- skrev:Vad är anledningen till de extra luftslangarna?
Stina.


I-Shift-konverteringen?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Nybiln

Inläggav Thomas Almen » 31 okt 2015, 10:47

Förstog att frågan skulle komma. Luftslangarna är till tipphydrauliken.
Thomas Almen
 

Re: Nybiln

Inläggav Per Thomson » 31 okt 2015, 20:08

Thomas Almen skrev:Förstog att frågan skulle komma. Luftslangarna är till tipphydrauliken.


Tänkte nästan det. Skulle vara intressant att få veta vilka komponenter det handlar om. Inte helt lätt att få ordning på min vajerstyrda höj/sänk -ventil. Funderar på någon annan lösning för regleringen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Nybiln

Inläggav Thomas Almen » 01 nov 2015, 10:17

Mjae, eftersom tippen är nyare än bilen så är tippen pneumatiskt styrd, HiabFoco var tidiga med det. Men vad är det som stökar till det för dig Per?
Thomas Almen
 

Re: Nybiln

Inläggav Per Thomson » 01 nov 2015, 16:39

När det är tryck på ventilen går vajerreglaget mycket trögt. Det gamla fästet bevisar det då den svetsade infästningen av tippspaksleden var sprucken och reparationssvetsad.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Nybiln

Inläggav Thomas Almen » 01 nov 2015, 16:56

Hmm, nu hade jag ingen bra bild, men på Titan sitter det en "hävarm" mellan spaken och ventilen. Det kanske vore nåt? Husumtipp av gamla utförandet med wiremanövrering har jag dessvärre aldrig hanterat, däremot Ilsbo å Foco. Men aldrig upplevt det där fenomenet, låter spontant som ett inre läckage i ventilen.
Thomas Almen
 

Re: Nybiln

Inläggav Thomas Almen » 01 nov 2015, 16:59

Idag fick det bli slutlig luftning efter tankbytet, samt funktionskontroll av tippen. Upp är inga problem, men ett par sektioner kärvar på nervägen. I värsta fall har nån av dom svällt, inte ovanligt när det är luftstyrd manövrering, det blir för hastigt stopp om man måste sänka med lass nämligen.
004.JPG
004.JPG (109.99 KiB) Visad 22336 gånger
Thomas Almen
 

Re: Nybiln

Inläggav herrstina- » 01 nov 2015, 18:25

Kan man inte putsa de trilskande rören med en svarv? Det sitter en ordinär tippkolv som lyfter bommen på bärgaren, på den gjorde vi så för att få bort rost och repor.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Nybiln

Inläggav Thomas Almen » 01 nov 2015, 19:46

Det borde gå, kan inte direkt se nån skada på sektionerna. Läcker en del olja mellan dom, men inget oroväckande.
Thomas Almen
 

Re: Nybiln

Inläggav Per Thomson » 02 nov 2015, 14:43

Jag lät byta o-ringar i teleskopen på bilen men läckaget återstod. Jag behöver nog utföra Stinas rekommenderade kur, kanske även fylla på med lite kemisk metall före slipning om jag hittar någon repa.

Thomas, ditt förslag med stag hade jag faktiskt ett tag innan renoveringen av hytten men ville inte göra hål i bakväggen på nytt efter renoveringen, så jag återgick till vajerlösning. Att ordna länkreglage under hyttgolvet blir alltför komplicerat då den ofantligt klumpiga handbromskonstruktionen har en massa stag och leder som hindrar en sådan lösning.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Nybiln

Inläggav Per Thomson » 02 nov 2015, 14:46

Thomas,
perfekta stänkskärmar bak, inte något konstigt plast-lull-lull som fanns att beskåda på en bil i visad i KL och även på en bil visad här tidigare från något evenemang.
Jag är nog lika känslig som du inför sådana ting. :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Nybiln

Inläggav Z 1578 » 03 nov 2015, 00:15

Per Thomson skrev:Jag lät byta o-ringar i teleskopen på bilen men läckaget återstod. Jag behöver nog utföra Stinas rekommenderade kur, kanske även fylla på med lite kemisk metall före slipning om jag hittar någon repa.

Thomas, ditt förslag med stag hade jag faktiskt ett tag innan renoveringen av hytten men ville inte göra hål i bakväggen på nytt efter renoveringen, så jag återgick till vajerlösning. Att ordna länkreglage under hyttgolvet blir alltför komplicerat då den ofantligt klumpiga handbromskonstruktionen har en massa stag och leder som hindrar en sådan lösning.


Sitter vajern direkt på sliden i paketet eller är det något länkage eller hävarm i mellan?
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster