Jag och en Stjärna, en nytändning!

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Jag och en Stjärna, en nytändning!

Inläggav joherl » 03 maj 2015, 13:26

Hej igen!
Som jag skrev i en annan tråd så har jag kommit igång så smått med min Dodge WC efter år av stillestånd. Jag tänkte passa på att skriva om med och motgångar i den här tråden :D
Tanken för tillfället är att hon så småningom ska bli gulmålad och uppmärkt som Svensk Flygtjänst gamla Dodgar. Byggde en liten modell i 1/87 för ett tag sedan efter att ha sett en filmsnutt med en sådan Dodge:
Dodge2.jpg
Dodge2.jpg (56.6 KiB) Visad 19660 gånger


Ramkröken rostskadad.jpg
Ramkröken rostskadad.jpg (155.54 KiB) Visad 19660 gånger

Det är bara att konstatera att efter 70 år så har ramen blivit något tunn på sina ställen. Är det någon som vet om det är okej att svetsa i ramen, annars så lär jag behöva en ny ram!
Den enda svets jag har tillgång hemma är en rätt kraftfull mig-svets. Borde kanske fungera....

Kexig rambox.jpg
Kexig rambox.jpg (130.83 KiB) Visad 19660 gånger

Ramboxen är nog också bortom räddning, dock har föregående ägare svetsat en kraftig balk på ovansidan så jag kan utan problem skära i den gamla boxen. Nitningen blir ju ett problem, men jag tror att jag fuskar och helsvetsar en ny box....


Johan i Hok
joherl
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 29 jan 2009, 20:59

Re: Jag och en Stjärna, en nytändning!

Inläggav magirus » 03 maj 2015, 23:19

Svetsa och gör snyggt innan du besiktar.... men hittar du en ram ist så är det mycket enklare.
Helsvetsa INTE där det är nitförband. Där bultar du istället.
Kom i håg att Dodge WC har en plåttjocklek i tum. Karossplåten ligger mellan 1,5 och 2 millimeter.
Dagens 1,5mm är lite mjukare än originalet.

Lycka till! :D
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Jag och en Stjärna, en nytändning!

Inläggav joherl » 04 maj 2015, 20:06

Tack för råd, tips och uppmuntran!

Johan
joherl
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 29 jan 2009, 20:59

Re: Jag och en Stjärna, en nytändning!

Inläggav joherl » 08 maj 2015, 22:12

Det har varit en vecka med mycket annat: nytt jobb, influensa och helguppvisning på Miliseum. I dag har jag i alla fall släpat mig ut och skruvat lite, dock inte på Stjärna utan på Miliseums 11-bil som läcker vatten!
Eftersom beklädnadspanelerna består av hålad masonit så blir det så här om bilen står ute i regn:
DSC_0018.JPG
DSC_0018.JPG (144.38 KiB) Visad 19516 gånger


Det är andra gången som jag plockar ner en takpanel på 11:or. De verkar inte vara tänkta för utomhusbruk :wink:
Läckan har uppstått i fästet för lv-ksp:n vid takluckan. Det blir till att försöka täta.

Annars så är den riktigt fin:
DSC_0094.JPG
DSC_0094.JPG (157.51 KiB) Visad 19516 gånger


Och så står ju de här leksakerna ute och behöver startas emellanåt:
IMG_20140825_115956.jpg
IMG_20140825_115956.jpg (218.65 KiB) Visad 19516 gånger

IMG_20141018_111808.jpg
IMG_20141018_111808.jpg (307.2 KiB) Visad 19516 gånger

Det var gott att ha lite att göra mellan hostattackerna!

Johan i Hok
joherl
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 29 jan 2009, 20:59

Re: Jag och en Stjärna, en nytändning!

Inläggav magirus » 08 maj 2015, 22:27

Hehe, KP-bil med dubbel-36or är en tung leksak!! Blir snygga sånna filmliknande effekter i en sandvall på skjutbanan!!!
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Jag och en Stjärna, en nytändning!

Inläggav joherl » 13 maj 2015, 22:48

När man blir gammal kan man få problem med knälederna, så var även fallet med Stjärna! Lite puts och sjukgymnastik med värme och olja väckte dock liv i leden igen!
Knäled.jpg
Knäled.jpg (176.59 KiB) Visad 19442 gånger


Eftersom den var tillverkad i Dayton läste jag på lite om den staden. Ligger i Ohio och är mest känd som bröderna Wrights hemstad. Flygteknik är fortfarande viktig för staden med en av US Airforce största baser i närheten. Jag lyckades dock inte lista ut om där fortfarande tillverkades stötdämpare.

Johan i Hok
joherl
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 29 jan 2009, 20:59

Re: Jag och en Stjärna, en nytändning!

Inläggav joherl » 18 maj 2015, 17:23

Jag fick nog tag på en extra motor till Stjärna i helgen. Rätt typ och komplett med luftrenare och annat smått och gott som jag saknar. Det ska bli en tur och titta närmre på den de närmsta dagarna. Eventuellt finns det lite annat småplock att hämta också, man kan aldrig ha för många bra-att-ha-grejor!

Johan i Hok
joherl
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 29 jan 2009, 20:59

Re: Jag och en Stjärna, en nytändning!

Inläggav magirus » 18 maj 2015, 21:22

Är blocket helt och användbart så ta det direkt!! :D
Kolla längst ner på blockets vänstra sida, strax ovan där tråget är fästat. Där brukar blocken spricka först. Bakkant på blocket, precis där gaveln övergår i sida, rakt ner från toppens anliggningsyta och ner mot tråget är också en svag punkt.
Det har gjorts försök att svetsa dessa block men så vitt jag vet har ingen lyckats eftersom gjutgodset innehåller mycket orenheter.
Vidare bör du kolla upp kylkanalen som går längs hela motorn strax under toppen. Där ska sitta ett "plåtrör" instucket som fördelar kylvattnet jämnt i hela motorn. Dessa brukar vara upprostade.
Jag tror att Jag vet en som iaf har en sån som går att låna för kopiering. Jag gjorde iaf en ny till min motor.

Lycka till!! :!: :D
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Jag och en Stjärna, en nytändning!

Inläggav joherl » 06 jun 2015, 21:15

Ett steg fram och två tillbaka! En ny bekant tittade förbi och tog en titt på Stjärna, konstaterade att jag har vatten stående i bakaxeln (olja sipprar ut i naven, och en trasig koppling till bromsrören har antagligen läckt in regnvatten) samt att det inte fanns någon dräneringsplugg i botten. Och så har det kanske regnat in i växellådan också. Det kan kanske förklara varför den sitter fast. Det positiva var att han kanske har en bättre ram! Det hade varit käckt med ett garage om man säger så!

Johan i Hok
joherl
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 29 jan 2009, 20:59


Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster