Sida 1 av 1

Så kan det också gå . . .

InläggPostat: 03 apr 2014, 09:23
av Per Thomson
CIMG3016.JPG
CIMG3016.JPG (216.89 KiB) Visad 25371 gånger

CIMG3017.JPG
CIMG3017.JPG (147.9 KiB) Visad 25371 gånger

Re: Så kan det också gå . . .

InläggPostat: 03 apr 2014, 09:56
av Thomas Almen
Glömt att dra åt lagret?. Eller skärning?

Re: Så kan det också gå . . .

InläggPostat: 03 apr 2014, 11:17
av Per Thomson
Jag kan inte konstruktionen riktigt men det sas att bakväxeln hade gått sönder för att parkeringsbromsen inte släppte. Den som försökte flytta bilen (verkstadspersonal) tänkte inte på att bilen hade momentomvandlare och navreduktion. Jag misstänker att navet brustit.

Re: Så kan det också gå . . .

InläggPostat: 03 apr 2014, 19:01
av Lars-Gunnar
Tur att däcket stannade i närheten. De kunde ju ha rullat i mitten och då rullat längre med bra fart och det kunde ha slutat illa. Men dubbeldäck är kanske bångstyrigare? Den där Volvon var ju rätt fin. Oljan måste väl saneras? Mycket ser det ut som.

Lars-Gunnar

Re: Så kan det också gå . . .

InläggPostat: 03 apr 2014, 19:09
av Reid Hulting
Ja se Volvo och deras bakaxlar :wink: :lol: :lol: .

Reid.

Re: Så kan det också gå . . .

InläggPostat: 03 apr 2014, 19:23
av Lars-Gunnar
Reid Hulting skrev:Ja se Volvo och deras bakaxlar :wink: :lol: :lol: .

Reid.


Ha, du med dina Scanior och deras dystra facit med axelbrott. Nu senast på rallyt,

Lars-Gunnar :lol: :lol: :lol:

Re: Så kan det också gå . . .

InläggPostat: 03 apr 2014, 20:27
av Reid Hulting
Jag visste att du skulle svara Lars Gunnar :wink: 8) . Men det enda bakaxelhaveri jag nånsin råkat ut för var när en chaufför knäckte en drivaxel på min N86:a -69. Jo, så hade jag ju en chaufför som från södra Polen meddelade att bakaxelväxeln på en bil rasat. Men det visade sig bara vara en förevändning :evil: för att få fortsätta vara kvar i galanta damers sällskap på ett hotell i södra Polen. Gissa om han såg förvånad ut när jag och ett par man dök upp inne på hotellet :twisted: .

Reid.

Re: Så kan det också gå . . .

InläggPostat: 04 apr 2014, 08:27
av Per Thomson
Reid, det fanns en S-V modell L55, den har jag knäckt fler bakaxlar på. Träffade nyligen en äldre chaufför som var med på den tiden och frågade om han mindes mig, han funderade ett tag och plötsligt sken han upp och sa "visst ja, bakaxelknäckarn". 8)

Här är en bild på den bilen men det är inte jag som parkerat den i det läget, det hände efter min tid som guschaffis.

1966_S-V55_Tipp_4_1.jpg
1966_S-V55_Tipp_4_1.jpg (173.56 KiB) Visad 25279 gånger

Re: Så kan det också gå . . .

InläggPostat: 04 apr 2014, 14:42
av Per Thomson
Thomas Almen skrev:Glömt att dra åt lagret?. Eller skärning?


Har kollat lite bättre; genom att handbromsen inte släppte av okänd anledning sprängdes navreduktionen, vid bogseringen skruvades nav-muttern av genom att delar från navreduktionen skavde mot muttern.

Re: Så kan det också gå . . .

InläggPostat: 08 nov 2014, 11:29
av Thomas Almen
När jag sålde mitt åkeri för 15 år sen hamnade min F 16 hos en uppköpare från Munkfors. Han hade med sig en yngling som skulle köra ner bilen till Värmland. Affären gjordes upp, det gick ett par timmar så ringer dom. "-Vi har fått problem med bilen", var det dystra beskedet. Med tanke på att mätaren stog på 136.000 mil så förväntade jag mig det allra värsta. Strax innan jag sålde hade jag vart in på Volvo å renoverat justeringarna till Z-kambromsarna som satt inne i navet. Meken hade i hastigheten glömt att knacka på låsblecket på muttern, så hjulparet var på väg att lossna. Lyckligtvis var killen så vaken att han märkte vad som höll på att hända, å hann stanna i tid. Bärgare Skoger i Sveg fick rycka ut till Älvros å hämta åket. Jourkillen på Däckab i Sveg lyckades rädda gängorna så att muttern gick att dra fast. Det bästa var att Volvoverkstan utan knot tog alla kostnader. Det oroande var att samma mek hade gjort samma tavla nåt år tidigare på min dåvarande F 12:a.... Så det behöver inte gå så illa som bilderna alla gånger.

Re: Så kan det också gå . . .

InläggPostat: 25 nov 2014, 03:24
av ScaniaLBS80
Jag tappade framhjul med bromstrumma på min Volvo N 86:a. Hände någon gång på 70-talet. Framhjullagret skar.
Från 1972 års modell ändrades låsningen vid navet så att trumman ska sitta kvar om lagret skär.
Tänk på det alla ni som har en bil före 1972. Även på Titanen vi hade på åkeriet brukade tappa hjulet ibland!
Hemska tider.

Re: Så kan det också gå . . .

InläggPostat: 30 nov 2014, 00:57
av Per Thomson
Hade nästan glömt det, min FB88 hade fått navreduktionen renoverad och på väg till Holland med fullt stållass så hände samma sak, höger drivhjulspar lämnade bilen på autobahn strax utanför Bremen. Jag körde inte den turen själv men chauffören sa att det blev ganska så snabb inbromsning när hjulen föll av. I detta fall var inget skadat i navreduktionen och det var inte så komplicerat för servicefolket att få hjulen påmonterade på plats. Det var givetvis Volvoverkstan hemma som fuskat i samband med monteringen efter renoveringen av navreduktionen.