Sida 1 av 1

8.25-20

InläggPostat: 16 feb 2014, 21:34
av herrstina-
Jag har köpt hem 4 st drivdäck till stegbilen, naturligtvis kommer dom som allt annat numera från Kina. Det är nog runt 30 år sedan jag hanterade slangdäck senast och det är bara att erkänna att rutinen inte är vad den har varit.

För några månader sedan debatterade vi trycket i slanghjul och kom fram till att runt 6 kg var lagom tryck, det är också vad jag minns sedan förr.

På de här kineserna anges rekommenderat tryck för singel resp dubbelmontage, 107/117 psi vilket motsvarar 7,5-8,0 bar.

Det är lite högre än jag tänkt mig och kan kanske vara bra att veta för fler än mig. Sedan beror det naturligtvis fortfarande på hur man använder fordonet.

Stina.

Re: 8.25-20

InläggPostat: 17 feb 2014, 23:41
av pekka k
Det är att föredra högre tryck i Kina däck för dom är väldigt dumma i stommen dom är platta när bilen står still och det hoppar rätt bra innan dom är varma :)

Re: 8.25-20

InläggPostat: 18 feb 2014, 10:10
av herrstina-
Det problemet har man mer eller mindre på alla däck, men betydligt mer på gammeldags däck med nyloncord än dagens moderna stålradial. Det blir säkert mer markant på veteranbilar eftersom dom kan stå still under långa perioder.

Stina.

Re: 8.25-20

InläggPostat: 18 feb 2014, 21:44
av magirus
Jag har 8.25x20 Kinadäck på Magirusen som drivdäck.
Har 4,5-5 kg tryck. Det är bara de första kilometrarna under första turen på våren som det hoppar lite.
Men, det kan väl kanske skilja mellan tilverkare?

Re: 8.25-20

InläggPostat: 18 feb 2014, 23:55
av herrstina-
Det är väl så det fungerar, har dom stått en stund blir dom ju flata. Det märks tom. på personbilar, särskilt när det börjar bli svalt på hösten och sommardäcken fortfarande sitter på.

Stina.