av Malte. E » 23 okt 2013, 20:51
Sign Västerås 59 har en del funderingar, men tydligen behöver några missförstånd rätas ut. Tidsperspektivet är ju trots allt flera decennier.
Bröderna Karl Lage och Birger Bergman hade ett åkeri i Sörstafors, de körde huvudsakligen för Sörstafors Pappersbruk. Första bilen var en amerikansk bil av märket Traffic. I mitten av 1930-talet ägde de en Ford och två Volvo, varav den ena var treaxlig, vilket var en rätt ovanlig bil då. Det var då Ragnar Larsson började köra där.
År 1939 köptes åkeriet av Svenska Lastbil AB i Hallstahammar. Det var alltså ETT AV de första, men inte det första, som ingick i Svenska lastbil AB. Ragnar L. följde med
till nya ägaren, och var alltså en bland första SLAB-chaufförerna.
Den Scania-fyra , "skakfyra", som sign. efterfrågar, var av betydligt yngre datum, men likväl rätt gammal med våra ögon sett. det var en L12 med motornummret 21005,
chassinummret just nu ej tillgängligt, men det var en 1944 med vedgasdrift, sålunda en mycket tidig bil. Det var faktiskt den första efterkrigs-Scania som jag sett livs
levande. Det stämmer att den hade sin första hemvist vid den s.k. Gamla prästgården nära Sörstafors, regnummret var U4344.
Efter flera års tjänst som mjölkbil, grusbil, vedbil mm. köptes den tydligen till SLAB-Transport, rustades upp, vilket bl.a innefattade en ny BeGe-hytt, men fortfarande
förkammarmotor. Ungefär samtidigt köptes en annan välanvänd L12 som rustades upp, dock med GN-hytt, denna bil sades komma från Kungsåra, men jag är inte så
övertygad om att det stämmer. Varför man köpte två så gamla slitna bilar och kostade på ?? Kanske man saknade anslag som räckte till fabriksnya bilar ?
Malte E.