Scania 141 daghytt

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Scania 141 daghytt

Inläggav Tobias » 22 apr 2013, 07:32

Hej
Har rostlagat en 141:as dag hytt och skall återmontera fram skärmarna, men har ju inte skruvhålen kvar då plåten är bytt där.
Är det någon som vet exakt hur mycket skärmarna sticker ut på sidan?

Skall även montera en solskärm som jag köpt av Flak här på forumet.
Vart sitter infästningen normalt för fästerna? (Måtten)
Finns det något förberret utöver tunnplåten att skruva i om bilen levererades utan solskärm när det begav sig??
Försöker bifoga en bild från nätet som jag ritat på

//Tobias
tekno_63872_kok_scania_140_6x4.jpg
Placering?
tekno_63872_kok_scania_140_6x4.jpg (140.06 KiB) Visad 14862 gånger
Tobias
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 07 maj 2012, 15:36

Re: Scania 141 daghytt

Inläggav Anders Ason » 22 apr 2013, 08:32

Noterar bara att solskärmen på bilden inte är ställbar. Jag har också dessa stag på min bil, LBS85 men även ratt inne i hytten för att kunna ställa vinkeln på skärmen, vilket ju då inte går.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Scania 141 daghytt

Inläggav gunnilse » 22 apr 2013, 10:36

Stagen hamnar där när växeln till justerings möjligheten havererar..
gunnilse
 

Re: Scania 141 daghytt

Inläggav Per Thomson » 29 apr 2013, 18:14

gunnilse skrev:Stagen hamnar där när växeln till justerings möjligheten havererar..


Jo, Be-Ge:s gamla snäckväxel (även fast de sitter på en Scania-hytt) pallade inte för det vindfång som följde med t ex ett volymekipage vid möte på smal väg. Om man hade tur så sprack bara locket till snäckväxeln. Monterade ett Be-Ge solskydd på min Volvo FB88:a innan Volvo hade tagit fram solskydd för denna modell och satte från början på separata sidostag. Be-Ge:s snäckväxel var nog bra så länge som hastigheterna höll sig under 70 km/h och trafiken inte var lika intensiv som den kom att bli redan under 60-talets senare hälft.

När det gäller skärmarnas infästning så kan säkert Stina mäta på en av sina hytter. Kanske samma mått även på Asons LBS85a?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania 141 daghytt

Inläggav herrstina- » 29 apr 2013, 21:15

Jag har ingen hytt med monterade skärmar, så där är jag inte till någon nytta. Hålen till solskärmen ska jag försöka mäta, jag återkommer i ärendet.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Scania 141 daghytt

Inläggav Stefan Bengtsson » 30 apr 2013, 14:28

Hej. Nu är det många år sedan jag demonterade och monterade skärmar på 0 och 1 serien. Men som jag kommer ihåg det satt skärmen emot en kant i tröskellådan respektive balken som löper bakåt under sidan och runt bakre hörnan. Visst finns det en kant undertill som skärmen skall möta? Eller har den försvunnit vid rostlagningen? Om det behövs kan jag mäta på en originalbil så att det blir rätt.

Mvh Stefan
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 apr 2007, 18:33
Ort: Helsingborg

Re: Scania 141 daghytt

Inläggav Tobias » 02 maj 2013, 08:04

Hej
Tackar för tipset Stefan.
Nu är skärmarna monterade dock inte solskärmen, vore snällt Stina om du hade lust och ta ett mått från lampan och in eller kanten och in,
samt avståndet mellan dropp listen och underkant fäste.
Hoppar nog över att göra hål för snäckväxel utan nöjer mig med ett fäste på var sida och separata stag som håller den på plats.
Tunga Rallyt väst på lördag får bli utan solskärm...

//Tobias
Tobias
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 07 maj 2012, 15:36

Re: Scania 141 daghytt

Inläggav herrstina- » 02 maj 2013, 21:13

Tobias skrev:Hej
Tackar för tipset Stefan.
Nu är skärmarna monterade dock inte solskärmen, vore snällt Stina om du hade lust och ta ett mått från lampan och in eller kanten och in,
samt avståndet mellan dropp listen och underkant fäste.
Hoppar nog över att göra hål för snäckväxel utan nöjer mig med ett fäste på var sida och separata stag som håller den på plats.
Tunga Rallyt väst på lördag får bli utan solskärm...

//Tobias

Solskärm 001.jpg
Solskärm 001.jpg (36.03 KiB) Visad 14580 gånger


Jag har mätt från lampan till det övre hålet, cc är 195 mm, cc från botten på regnlisten till samma hål är 63 mm. Det övre hålet i mittfästet är cc 47 mm till regnlisten.
Det ser ut som att man helt enkelt borrar genom plåten och gängar i balken innanför, det går inte att komma åt från insidan så troligen är det ingen skilnad på stommen om bilen är levererad med eller utan mösskärm.

Nu finns det ju nitmuttrar om man vill slippa att gänga.

Jag gjorde en liten skiss, men, av någon anledning kan jag inte skanna och bifoga den. Hoppas du är hjälpt av måtten.

Och så fick vi till skissen, den blev inte jättebra men någon nytta gör den kanske.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Scania 141 daghytt

Inläggav Tobias » 03 maj 2013, 06:47

Kanon Stina, tackar så ödmjukast för hjälpen!!

// Tobias
Tobias
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 07 maj 2012, 15:36


Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster