Problem dieselförsörjning scania 76

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Problem dieselförsörjning scania 76

Inläggav Thomas_b » 02 dec 2012, 20:46

Hej!
Jag har en kompis som har problem med sin scania 76a. Den startar fint, men börjar snabbt låta som att den ska dö. Detta löses med att man manuellt pumpar på soppa-pumpen som gör att den går normalt ett tag igen innan det är dags för dö-momentet igen och pump-dags.
Vad är felet? Är pumpen slut eller är den för klent ställd eller kommer det in luft i systemet?

Mvh Thomas
Thomas_b
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 dec 2011, 03:46

Re: Problem dieselförsörjning scania 76

Inläggav magirus » 02 dec 2012, 20:56

Rent generellt skulle jag börja med att titta på följande: tätt i bränsleröret, skräp i tanken som vid gång sugs mot ev. bottensil och tätar till, backventilen i matarpumpen otätt/utsliten eller dåligt membran/pumpkolv beroende på vilket fabrikat av pump. (tror den heter CAV med membranpump och Bosch som har kolvpump)

Lycka till :D
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Problem dieselförsörjning scania 76

Inläggav Anders Ason » 02 dec 2012, 21:14

Samma motorsymtom kan fås vid igensatta bränslefilter. D v s motorn går så länge det finns bränsle i insprutningspumpen men sedan räcker inte dieselförsörjningen till = för dåligt flöde.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5617
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Problem dieselförsörjning scania 76

Inläggav herrstina- » 03 dec 2012, 09:25

Jag lutar nog åt matarpumpen, skit i tanken och bränslefilter drabbar även handpumpen. Jag hade kollat ledningar och filter, glöm inte överströmningsventilen, och sedan förmodligen bytt matarpumpen.

Filtret i tanken är lite trist, det är monterat i botten med fyra bultar och tanken måste tömmas för att rensa filtret. Den enkla varianten är att blåsa med tryckluft i suganslutningen på tanken, då blir filtret rent för stunden. Dels ser man om felet är där och sedan kan man i lugn och ro köra med bilen tills tanken är tom och sedan plocka av filtret för rengöring.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg


Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster