Sida 1 av 3
Scania 111

Postat:
28 okt 2012, 16:50
av falfa
Tjena!
Jag råkade skaffa mig en Scania 111 idag. Den hade stått rätt många år så efter mycket om och men fick jag igång den. Dieseln luktade terpentin, gasstag och sånt satt fast så det fick man smörja upp.
Nu till själva frågan, när jag väl fått igång den så gick den bra men på lite väl högt varv, ca 2000r/m. Jag försökte få ner varvet genom att vrida på själva armen på pumpen men inget hände, likaså var det med stoppen. Vajern gick av i hytten så jag försökte döda den direkt på pumpen men inget hände. Vad kan det vara som strular??
Re: Scania 111

Postat:
28 okt 2012, 17:39
av Thomas Almen
Torped eller frambyggd?. Eftersom stagen till gasen kärvade, kan det va så enkelt. Scanias stoppvajrar har sällan ens överlevt leveransen.... Använde du kallstarten?.
Re: Scania 111

Postat:
28 okt 2012, 17:59
av falfa
Det är en frambyggd. Gasstagen gick lätt efter en massa rostlösning och juckande. Jag var ju faktiskt på kallstarten och pillade nu när jag tänker efter men kan den göra så att stoppen inte fungerar?
Re: Scania 111

Postat:
28 okt 2012, 19:22
av Thomas Almen
Hmm, osäker där, men kärvar det ena, så kärvar väl det andra..... Men jag tycker den skulle lagt av om du ströp bränslet på pumpen.
Re: Scania 111

Postat:
28 okt 2012, 19:29
av Lasse Hsand
Om regler stången i pumpen kärvar brukar det ju hända att när man drar i kallstarten startar motorn och rusar. Eller att stoppen är utdragen så förblir den stendöd. Kanske den kärvar och inte vill gå tillbaka om inte stoppen funkar. En gissning.

Men kanske det är en nyare pump i den där med annan konstuktion.
Re: Scania 111

Postat:
28 okt 2012, 19:33
av Thomas Almen
Ja, vill också minnas att kallstarten kan ge rusfenomen Lasse. Det var därför jag undra. Men det sitter en vipparm under golvet till gaspedalen. Den kan av slitage slå över, så det blir riktigt "Plattan i mattan". Vi får hoppas Stina både läser och löser det här om en stund

.
Re: Scania 111

Postat:
28 okt 2012, 20:07
av falfa
Den har ju stått ett tag så jag blir inte förvånad om något kärvar i pumpen, det är väl ditt mina tankar redan har lutat. Jag fick iallafall stopp på den genom att lossa en banjo vid bränslefilterna. Hade ju kunnat stanna den genom att lägga den i en hög växel och hålla på bromsen, om inte kopplingen havererat också

Kopplingen funkade en gång sen gick det inte att trampa ner pedalen fler gånger, den fastnade liksom i nertrampat läge fast pedalen var uppe och helt stum. När jag väl fick stopp på vidundret så blåste det som fan från luftklockan till kopplingen på växellådan.
Re: Scania 111

Postat:
28 okt 2012, 20:18
av Lasse Hsand
På äldre pumpar finns det en lucka på sidan som går att öppna. Men skulle tro att din pump är av nyare modell.
Re: Scania 111

Postat:
28 okt 2012, 20:23
av Reid Hulting
Låter som en helt vanlig dag med gammal lastbil

, och vintern é på gång. Lycka till!
Reid.
Re: Scania 111

Postat:
28 okt 2012, 21:04
av herrstina-
Det låter som om reglerstången kärvar, med lite tur är det själva stången. På pumpsidan i framkant finns en lucka med fyra skruvar, det är där som köldstarten går in, plockar du bort luckan kommer du åt reglerstången. Försök att "jucka" den fram och tillbaka, den ska gå ganska lätt. Får du rörelse på grejorna skulle jag låta luckan vara av vid provstartningen så det går att skjuta tillbaks stången om den fortfarande trilskas.
Dom små justerskruvarna innanför luckan ska du inte pilla på om du inte är helt säker på vad du sysslar med, dom har inget med kärvheten att göra.
Har du mindre tur är ett eller flera pumpelement skurna och då är det dieseldoktorn som gäller.
En risk när maskiner stått i många år är om det finns vatten i bränslet, pumpens innanmäte får räknas som finmekanik och är inte särskilt motståndskraftigt mot rost.
Får du igång den så slå gärna en skvätt tvåtaktsolja i soppan, det smörjer de invärtes delarna i insprutningen.
Stina.
Re: Scania 111

Postat:
28 okt 2012, 22:53
av falfa
Ok, det blir till att öppna den luckan då. Man är ju orolig för ärg och rost när den stått still så länge. Och några justerskruvar är jag inte alls sugen att pilla på

Får jag bara den till att gå ordentligt så får jag ge mig på kopplingen sen. Jag gissar att luftklockan vid växellådan gick eftersom att det blåste som fan från den när jag fick stopp på maskineriet, men frågan är ju varför kopplingspedalen blev helt stum och varför kopplingen inte gick tillbaka igen...
Man vill ju ha igång besten så att man kan ut och glida.....
Tack för alla tankar och svar.
Re: Scania 111

Postat:
29 okt 2012, 10:09
av herrstina-
Inne i klockan sitter ett litet gummimembran. det härsknar med tiden så det är förmodligen där det läcker.
Reglagen till kopplingen ser olika ut beroende på om det är en L eller LB. Inne i klockan är tryckstången nitad eller punktad i en stålplatta, en långsökt tanke är att tryckstången lossnat gått genom membranet och sedan kilats fast på något sätt, det skulle kunna förklara både läckaget och varför kopplingen fortfarande är aktiverad.
Stina.
Re: Scania 111

Postat:
29 okt 2012, 11:43
av Thomas Almen
Blev ut för samma fenomen med kopplingen på en äldre LBS 110, men tycks minnas det var en ventil uppe på lådan som krångla. Ev. till hög- å lågen, var ju gamla lådan i den. Tänkte också på membranet Stina, eftersom det blåste luft där.
Re: Scania 111

Postat:
29 okt 2012, 11:57
av herrstina-
110.orna med den gamla lådan hade nog en ventil som aktiverade kopplingen medan växlingen pågick, jag har själv haft sådana bilar men minns inte riktigt hur det funkade.
På den här bilen ska det vara rangelåda och då finns inte den här ventilen (tror jag).
Stina.
Re: Scania 111

Postat:
29 okt 2012, 12:24
av Thomas Almen
Nä, exakt, hängde nog ihop med övergången mellan hög- å låg den där ventilen, å då finns den nog inte på rangelådan. Där var det oftast magnetventilerna, eller pluggen på sidan av lådan som kunde ställa till det.