Scania 111

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Scania 111

Inläggav falfa » 29 okt 2012, 21:11

Det är en LB111. Rätta mig om jag har fel men det är väl så att luftklockan trycker i sin tur på en hydraulcylinder? Min tanke är att det kanske är hydraulcylindern som kärvar....

Ja ja, jag får börja och riva i det först och spekulera vidare efter hand....
Användarvisningsbild
falfa
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 nov 2008, 21:27

Re: Scania 111

Inläggav herrstina- » 29 okt 2012, 21:34

Du har hudraulik från pedalen och ner, den påverkar en ventil som släpper fram luft till klockan som i sin tur gör det tunga jobbet.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Scania 111

Inläggav Thomas Almen » 29 okt 2012, 21:44

Olja i behållaren till kopplingen?. Sitter rakt framför pedalen innanför grillen.
Thomas Almen
 

Re: Scania 111

Inläggav falfa » 29 okt 2012, 22:05

Ok. Då kanske det är kopplingscylindern uppe vid pedalen som kärvar, kanske därför den stannar i frikopplat läge...

Bilen är inte hemma än, får väl hoppas att jag hinner få hem den till helgen så att man kan forska vidare.
Användarvisningsbild
falfa
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 nov 2008, 21:27

Re: Scania 111

Inläggav falfa » 04 nov 2012, 20:39

Jaha, då har man i alla fall fått hem vidundret. Nu kan man äntligen börja fixa i ordning den så att man kan börja köra lite med den.

Nu är det bara så att jag är så jävla dum i huvudet, kan inte skylla på någon annan tyvärr. Jag lånade en bärgare av en bekant, fixade lite luftslangar och lite andra grejor som jag kunde komma att behöva för att få hem bilen. Jag kom fram till platsen där bilen stod, drog fram den, fick hängt på den den på stickan på bärgaren osv osv. Tiden bara sprang iväg och det började skymma så det var ju lite stressigt. Jag gjorde upp med förre ägaren och började rulla hemåt. Vad har jag nu glömt att göra?? Om man säger så här, när jag har ca 500 meter kvar hem och ser gården framför mig så är det tvärstopp.... KARDANJÄVELN!!!

Det blev till att ligga på en blöt jävla landsväg i mörkret och lossa kardanstång så att man i alla fall kunde komma hem.

Nu till frågan, vad är det egentligen som går sönder i växellådan när man bogserar utan att lossa kardanstången? Jag har ju förstått så mycket som att det inte blir så där vidare bra smörjning i lådan när man kör på detta förbannat dumma sättet.

Men den är som sagt hemma nu och den ser jävligt trevlig ut när jag tittar ut genom köksfönstret, frågan är om frugan håller med mig :D
Användarvisningsbild
falfa
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 nov 2008, 21:27

Re: Scania 111

Inläggav herrstina- » 04 nov 2012, 21:51

Det låter inte riktigt som om det är din dag, det är ju rätt mycket som snurrar i lådan när bilen rullar. Exakt vad som skär först vet jag inte. Det är ganska enkelt att få loss locket på lådan, jag hade öppnat och kollat var det ser ut att ha varit varmt. Planeten är också rätt enkel att lyfta ner och studera, hittar du inget som ser skumt ut hade jag lagt lådan i "bra att ha högen" och skaffat en annan.
Reparera en sådan låda är oftast betydligt dyrare än att köpa en på skroten.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Scania 111

Inläggav falfa » 04 nov 2012, 21:56

Om det skulle vara planeten som har gett upp, kan man då byta bara den? Det känns som att hela växellådan väger ungefär som en häst...
Användarvisningsbild
falfa
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 nov 2008, 21:27

Re: Scania 111

Inläggav Anders Ason » 04 nov 2012, 22:04

Har haft växellådan nere på min, lika dan eller liknande låda. Knäckte en saxlift, fick hämta en gaffeltruck med skjutstativ, då gick det bra. Har dock ingen hytt i vägen när den är uppfälld. Kolla allt som går innan du tar ner lådan. Om det nu är lagerfel och det är det bakre vill jag minnas att det går att byta ändå. Behövs ett speciellt verktyg för detta.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Scania 111

Inläggav herrstina- » 04 nov 2012, 22:12

falfa skrev:Om det skulle vara planeten som har gett upp, kan man då byta bara den? Det känns som att hela växellådan väger ungefär som en häst...


Det beror lite på hur stora hästarna är där du bor.

Du kan byta bara planeten, hittar du något radikalt i bakändan så fixa det och ev. byt planeten, har bilen rätt byggnation går det att lyfta uppifrån, i nödfall är en garagedomkraft användbar.
Själva planeten är inte tyngre än att en vältränad bilägare kan hantera den själv, åtminstonde om han är lite uppretad.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Scania 111

Inläggav falfa » 04 nov 2012, 22:21

Eftersom att det inte är riktigt min dag i dag så har jag inte heller rätt byggnation, kran och fast flak...

Min tanke är väl att jag ska få den till att gå ordentligt i motorn och få kopplingen till att funka först, sen får jag se vad som händer när jag "provar" växellådan. Har jag tur så har en bekant på ett åkeri en ny luftklocka liggandes som har legat där sedan stenåldern enligt honom.

Nya tag imorgon efter det förbannade arbetet som förstör så mycket av min fritid :)
Användarvisningsbild
falfa
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 nov 2008, 21:27

Re: Scania 111

Inläggav herrstina- » 04 nov 2012, 23:19

Normalt sett räcker det att byta membran i klockan.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Scania 111

Inläggav falfa » 05 nov 2012, 18:02

Har varit ute och kollat lite på scanian efter jobbet. På typskylten på växellådan står det GR 870, jag trodde att det skulle sitta en GR 860 på denna bilen. Är det kanske så att GR 870 är en nyare modell av GR 860? Kan man då kanske byta ut den till en GR 860 utan större problem? Om det skulle behövas vill säga.

Mycket undrande nu... Reglerstången i dieselpumpen som kunde kärva, är det den fyrkantiga stången med ett par rundade nitar på?
Användarvisningsbild
falfa
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 nov 2008, 21:27

Re: Scania 111

Inläggav herrstina- » 05 nov 2012, 19:11

Det är ja på båda frågorna.
Jag var lite snabb där, det kan skilja på medbringaren till kardanstången. I så fall får du byta, splinesen på axeln ska vara samma.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Scania 111

Inläggav falfa » 05 nov 2012, 19:16

Ok, det underlättar ju lite om man blir tvungen att byta låda.

Var det ja på frågan om reglerstången också? Isåfall så är det nog den som kärvar.
Användarvisningsbild
falfa
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 nov 2008, 21:27

Re: Scania 111

Inläggav herrstina- » 05 nov 2012, 21:06

Ja den fyrkantiga mojängen är reglerstången.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster