Scania 111

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Scania 111

Inläggav falfa » 05 nov 2012, 21:18

Som det är just nu så rör den sig bara någon millimeter. Då får man gå på den med en liten tång försöka få loss den lite försiktigt.

Tack för råd och hjälp Herrstina :)
Användarvisningsbild
falfa
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 nov 2008, 21:27

Re: Scania 111

Inläggav falfa » 11 nov 2012, 19:17

Ja, då har Scanian varit igång idag. Det var reglerstången i pumpen som kärvade, precis som Herrstina trodde så nu går motorn som fan och den startar med bara ett litet knapptryck. Kopplingen har jag också hunnit pilla lite med och det visade sig att det inte var luftcylindern som läckte utan det blåser ur en liten rund luftventil (eller vad det nu är) som sitter i ramen tillsammans med några andra likadana ventiler precis sidan om kopplingscylindern och dom andra kopplingsmanickerna. Tror även att jag kanske har hittat varför kopplingen blev helt stum, den lilla hydraulcylindern nere vid kopplingsmanickerna hade kärvat ihop helt. Hydraulcylindern är nu avplockat, har varit sönderplockad, rengjord, blivit ihopsatt igen och väntar nu på att få återförenas med lastbilen igen.

Nu väntar man bara på att få lite beviljad permission från frun och barnen så att man kan fortsätta igen :D
Användarvisningsbild
falfa
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 nov 2008, 21:27

Re: Scania 111

Inläggav Thomas Almen » 12 nov 2012, 23:07

Kan det vara en magnetventil som hängt sig?. Ska finnas ett hål i botten du kan stoppa in en tändsticka i, å kanske få tyst på den.
Thomas Almen
 

Re: Scania 111

Inläggav falfa » 13 nov 2012, 14:23

Det får jag prova, det är just ur ett litet hål under magnetventilen som det blåser. Man kan kanske spruta in lite smörja först så går det kanske lättare.
Användarvisningsbild
falfa
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 nov 2008, 21:27

Re: Scania 111

Inläggav herrstina- » 13 nov 2012, 14:54

Inne i magnetventilen finns en metallkärna som styrs via magnetspolen, den lyfts av spolen och ska returnera av fjäderkraft. Mest troligt har den fastnat halvvägs pga. rost eller annan skit.
Genom hålet i botten kan man med en tändsticka eller liknande "putta" kärnan till aktiverat läge om spolen är kass eller något annat elfel, när tändstickan tas bort återgår ventilen till viloläge. Det var en ganska vanlig procedur för att få i lågväxlarna på dom här bilarna. Hålet i botten är egentligen en evakuering.
Det finns en risk att tex. kraftuttaget ligger i hela tiden om kärnan fastnat så högt upp att tillräckligt mycket luft kan passera till förbrukaren.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Scania 111

Inläggav falfa » 19 nov 2012, 20:40

Nu har man hunnit pilla lite till med lastbilen. Tändstickan i magnetventilen funkade. Hydraulcylindern blev monterad och luftad. Men kopplingen ville inte funka ändå, den liksom bara stannade i frikopplat läge. Jag fick en idé att det kanske kärvade lite längre ner och började bända med kofot och grejor men det var som helt stumt. Då tog jag av det lilla plastlocket på kopplingskåpan och vad fick jag då se där nere? Jo, en massa partiklar av lamellen, stora järnspån och..... stora sprickor i kopplingen!
koppling-111.2.jpg
koppling-111.2.jpg (31.72 KiB) Visad 26191 gånger


Vad kan ha hänt???
Användarvisningsbild
falfa
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 nov 2008, 21:27

Re: Scania 111

Inläggav Anders Ason » 19 nov 2012, 22:21

Inte bra! Mycket jobb att fixa. Lådan måste bort.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Scania 111

Inläggav herrstina- » 20 nov 2012, 10:11

Nu ska du rannsaka minnet, allt du gjort med den bilen som kan påverka kopplingen ska du undvika i framtiden. Sprickorna är purfärska men hur det hela gått till kan jag inte gissa.
Det som förvånar är att tryckplattan är av "solfjädermodell", jag trodde inte dom fanns på så gamla bilar.
Det borde också innebära att det är dragande urtrampningslager som på en modern koppling, bytas måste den i alla fall.
Nu har du två skäl att lyfta ner lådan.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Scania 111

Inläggav falfa » 20 nov 2012, 17:42

Det konstiga är ju att jag inte gjort något konstigt med kopplingen, att jag har gjort något konstigt och väldigt dumt med lådan det vet jag. Jag startade bilen efter att den hade stått i flera år och då var jag säker på att kopplingen skulle ha "klibbat" fast, men det hade den inte. Det kändes inte så i alla fall, startmotorn snurrade på direkt och när jag hade tryck i systemet så provade jag att trampa ner kopplingen och den kändes helt normal första gången men sen blev den helt stum och kopplingen hade stannat i frikopplat läge. Det är ju klart, jag provade ju att trampa ner kopplingen ett par gånger med hela min vikt men det borde ju inte ha dödat kopplingen. Sedan har jag ju bara koncentrerat mig på hydrauliken och luften till kopplingen.

Jag som hade en plan att bilen skulle vara rullande och besiktigad innan årsskiftet, det verkar lite avlägset nu. Bara att bita i det sura...
Användarvisningsbild
falfa
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 nov 2008, 21:27

Re: Scania 111

Inläggav Bo Norvinge » 20 nov 2012, 22:26

Tråkigt!

Janne J är lite orolig för att kopplingen (solfjädertyp) kan rasa på LBS141:an då de nästan är stört omöjliga att få tag på. Tror att han hittade en för att ha i reserv ut-i-fall-att. Scania har inga att sälja.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Scania 111

Inläggav falfa » 11 apr 2019, 20:49

Nu har det varit stillestånd i lastbilsrenoveringen ett bra tag, inte för att den har varit bortglömd utan för att det alltid kommer en massa världsliga ting i mellan. Nu är i alla fall växellådan av och i dag åkte locket ovanpå lådan av. Jag har hittat en del andra växellådor men säljarna har fått för sig att lådorna är gjorda av guld. Det som retar mig mest är att denna lådan endast har rullat 25000 mil och är helt orörd. Det jag kan se när jag lyft på locket är att det bakre drevet är lite blånat. Allt snurrar mjukt och fint, inga missljud när man snurrar för hand. Nu kommer frågan till experterna... Kan det blånade drevet bero på att lagret bakom har gått åt skogen eller kan det vara så att något har hänt i planeten?

received_341609396711563.jpeg
received_341609396711563.jpeg (286.94 KiB) Visad 15092 gånger
Användarvisningsbild
falfa
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 nov 2008, 21:27

Föregående

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster