Sida 1 av 2

Rullande renovering av Tungbärgare 851

InläggPostat: 18 jul 2012, 21:57
av ströms
Hallå tänkte försöka hålla igång en tråd om våran rullande renovering av mina föräldrars gammla tungbärgare

Tänker börja med en liten presentation av mig själv. Jag heter David Ström och är delägare i vårt företag
Ströms Bärgningstjänst AB som är stationerade i Skellefteå.

Historien om gammbärgarn började med att ett lokalt företag ville hyra vår chaufför till en resa till kiruna. Då kom jag att tänka på att mina föräldrars gammla tungbärgare skulle stå där. Jag bad då våran chaufför att kolla om han såg den när han var dit. Han ringde då en gammal vän som han hade där och hörde om han visste vart den stod.Det visste han och han sa att den hade stått ett längre tag så han trodde inte den var i drift längre. Dom körde dit och tog några foton genom riset och när han kom hem visade han dom för mig.

riset 2.JPG
riset 2.JPG (16.9 KiB) Visad 27282 gånger

Re: Rullande renovering av Tungbärgare 851

InläggPostat: 18 jul 2012, 22:01
av ströms
Fortsättning

Blev då riktigt sugen på att köpa tillbaka pärlan så jag ringde upp dåvarande ägaren och frågade om han var intresserad av att sälja pärlan. Han berättade då att han tänkte plocka delar från den och sedan skrota den. När jag då berättade att mina föräldrar hade köpt bilen ny och att jag ville renovera och återställa dess forna glans sa han att det var ok att köpa bilen. När vi sedan kommit överäns om priset var det bara att koppla trailern och styra 50 mil norrut och hämta hem pärlan

hämtning g 851.jpg
hämtning g 851.jpg (146.53 KiB) Visad 27278 gånger

Re: Rullande renovering av Tungbärgare 851

InläggPostat: 18 jul 2012, 22:14
av Lasse Hsand
Om inte bilderna ljuger så ser den ju väldigt fräsch ut. Skrota låter ju helt vansinnigt! Tur att du fick köpa igen den.

Re: Rullande renovering av Tungbärgare 851

InläggPostat: 18 jul 2012, 22:25
av magirus
Häftiga skillnader i storlek!! :)
Blir roligt att följa denna tråd :!: :D

Re: Rullande renovering av Tungbärgare 851

InläggPostat: 19 jul 2012, 09:03
av Anders Roger Larsson
ströms skrev:Fortsättning

Blev då riktigt sugen på att köpa tillbaka pärlan så jag ringde upp dåvarande ägaren och frågade om han var intresserad av att sälja pärlan. Han berättade då att han tänkte plocka delar från den och sedan skrota den. När jag då berättade att mina föräldrar hade köpt bilen ny och att jag ville renovera och återställa dess forna glans sa han att det var ok att köpa bilen. När vi sedan kommit överäns om priset var det bara att koppla trailern och styra 50 mil norrut och hämta hem pärlan


Är det Bro eller Ekå?

Re: Rullande renovering av Tungbärgare 851

InläggPostat: 19 jul 2012, 12:52
av Anders Ason
Verkligen trevligt med bilen och den historiken, lycka till!

Re: Rullande renovering av Tungbärgare 851

InläggPostat: 19 jul 2012, 21:48
av ströms
När vi väl fått hem pärlan gick vi igenom felen som var uppenbara för att kunna köra och fokuserade på dom. Det första som vi var tvungen att åtgärda var kopplingen. Problemet med den var att pedalen var nästan helt stum när vi försökte frikoppla gick pedalen bara ner ca två centimeter. Då började detektivarbetet med att försöka hitta information om hur den var konstruerad. Jag började med att tala med dom som jobbar på Skellefteå Bil Tunga Fordon här i Skellefteå. Det visade sig ganska snart att det inte var så många som hade jobbat med den här typen av koppling. Som tur var har vi välldigt bra relation med Scania så dom lät mig vara där med bilen några dagar och jobba med kopplingen. Det visade sig väldigt värdefullt för när dom fick se hur det såg ut så hade dom många bra ideer om vad det var som kunde krångla. Efter lite goda råd och lite forskning på nätet hittade vi att den saknade en returfjäder på kopplingshävarmen som gjorde att pedalen blev stum plus att vi fick justera kopplings spelet så nu fungerar den. Men enligt förra ägaren så hade den börjat slira när han körde upp ur gruvan i Kiruna dom sista jobben men det är då inget vi har märkt av men då har vi bara kört mellan vårat garage Scania och bilprovningen än. Har dock frågat Scania om det finns att köpa en ny koppling men det lät inge låvande dom kunde bara få fram tryckplatta och lameller men inte mellanskivan så vi får se om vi får chansa att byta bara det och hoppas att mellanskivan ser bra ut.

har tyvärr ingen passande bild till men får bjuda på en bild på typskylten på aggregatet

typskylt 2.JPG
typskylt 2.JPG (48.1 KiB) Visad 27197 gånger

Re: Rullande renovering av Tungbärgare 851

InläggPostat: 24 jul 2012, 07:54
av ströms
nästa punkt på listan att åtgärda var styrservon.
Den fungerade bara till höger åt vänster var det muskelservo som gällde plus att den läkte olja. Frågade på Scania om den gick att köpa ny eller om dom hade någon renoverings sats men svaret blev som tidigare utgått ur sortimentet . Det blev till att lete reda på en beggad. Som tur var fick jag tag på en man som hade några reservdels bilar ståendes. Jag fick då frågan om vilken modell jag hade, om det var den nya eller gammla versonen. Det kunde jag inte svara på så han demonterade helt enkelt båda versonerna och skickade till mig. Finns det någon som vet vad det är för skillnad på versonerna. För vad jag kan se är infästningen lika på dom.
Kan det skilja på servoverkan ? Tycker att det är dålig servo på våran bil man orkar inte vrida hjulen utan att rulla samtidigt men det kanske ska vara så?
Det kan också vara för att det sitter motvikter i fronten som gör att det går tungt. Men det kanske finns någon här som vet hur det brukar vara?

servo2.JPG
servo2.JPG (94.25 KiB) Visad 27140 gånger

Re: Rullande renovering av Tungbärgare 851

InläggPostat: 24 jul 2012, 08:52
av Thomas Almen
Vill minnas att man upplevde servon på Scania av dom där årsmodellerna som väldigt svag. Men hade du försökt lufta den gamla servon?. Bytt servofilter?. Förresten tror jag det ska sitta en "balansskruv" på servon nånstans, som man kan justera bort det där fenomenet med.

Re: Rullande renovering av Tungbärgare 851

InläggPostat: 25 jul 2012, 21:35
av ströms
Efter vi hade åtgärdat kopplingen och styrservon så blev det oljebyte och genomgång av belysning och sådant dom kollar på bilprovningen. Det resulterade i att vi fick byta torkargummin, skruva ihop en torkararms genomföring, motionera igång spolarpumpen som verkade torkat ihop,grovjustera lyset,monter en stänklapp som saknades och montera ljuddämparen som jag demonterade efter hämtningen för att höra hur motorn gick :D lät gött :D . Sedan letade jag rätt på en tid för besiktning vilket resulterade i blankt papper 8)

efter bilprov2.JPG
efter bilprov2.JPG (155.37 KiB) Visad 27079 gånger


Så nu börjar den riktiga rullande renoveringen när man kan börja rulla runt med den lagligt.

Re: Rullande renovering av Tungbärgare 851

InläggPostat: 25 jul 2012, 23:07
av Anders Roger Larsson
ströms skrev:Efter vi hade åtgärdat kopplingen och styrservon så blev det oljebyte och genomgång av belysning och sådant dom kollar på bilprovningen. Det resulterade i att vi fick byta torkargummin, skruva ihop en torkararms genomföring, motionera igång spolarpumpen som verkade torkat ihop,grovjustera lyset,monter en stänklapp som saknades och montera ljuddämparen som jag demonterade efter hämtningen för att höra hur motorn gick :D lät gött :D . Sedan letade jag rätt på en tid för besiktning vilket resulterade i blankt papper 8)

Så nu börjar den riktiga rullande renoveringen när man kan börja rulla runt med den lagligt.


Bra jobbat - då är det bara pipan som saknas.

Re: Rullande renovering av Tungbärgare 851

InläggPostat: 26 jul 2012, 06:35
av ströms
röret till piporna ligger i garaget och väntar på tillkapning och polering. hade lite otur när jag var och jobbade med bilen. Jag skulle bara kapa bort en svetsloppa som hamnat lite galet då rondellen högg och jag råkade kapa av en sena i tummen. Jag går nu i gips några veckor framöver. Så nu bli det bara lättare saker utförda som lite nya däck och fälgar och ev hyttstädning och eventuellt omklädnad.
Finns det någon som har några bra bilder på hur ni rekomenderar att vi ska klä om hytten mottages gärna.Tror annars att det blir rött knappstoppat skinn på väggarna och vitt tak. Men vi får se vad det slutar med

Re: Rullande renovering av Tungbärgare 851

InläggPostat: 26 jul 2012, 09:05
av Anders Ason
Fy attans! Lätt hänt, hoppas det läker ordentligt och att det inte blir några kvarstående men. Lycka till.

Re: Rullande renovering av Tungbärgare 851

InläggPostat: 03 aug 2012, 18:42
av bm1113
Riktigt kul att se och följa denna renovering :) :)

Re: Rullande renovering av Tungbärgare 851

InläggPostat: 11 jan 2015, 22:53
av tobiaskuru
Denna kommer följas, så underbar historia och sådant finner man inte ofta, trist för olyckan men fler än du har gjort samma sak , krya på dig och jobba på!