Ljudproblem

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Ljudproblem

Inläggav herrstina- » 27 jun 2012, 23:57

Jag håller på med de sista smådetaljerna på min bärgningsbil, till dom hör radio med kassetbandspelare. För att associera till det glada 80-talet när bilens karriär som bärgare startade är tanken att komplettera radion med en equalizer(?) enligt den tidens mönster.

Jag letade upp en gammal Blaupunkt musikmaskin och en Knutsson equalizer och kopplade ihop apparaterna och det fungerade utmärkt, ända tills jag skulle testa bandspelaren. Den är sten död.

Efter ny skattjakt i verkstaden hittade jag en Clarion stereo med bandspelare som fick ersätta Blaupunkten och här fungerar bandspelaren perfekt, bekymmret nu är att Clarionstereon inte fungerar tillsammans med min equalizer.

Båda apparaterna fungerar som dom ska men inte tillsammans.

Equalizern kan matas både med lågnivåutgång och via de ordinarie högtalarkablarna, i båda fallen använder jag högtalarkablarna eftersom radioapparaterna saknar lågnivåutgång. Min uppfattning är att det bara finns ett sätt att få ljud ur en högtalare men nu börjar jag tvivla.

Finns det olika system beroende på tillverkare?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Ljudproblem

Inläggav Reid Hulting » 28 jun 2012, 01:17

Om det finns olika system vet jag inte. Men om det skulle behövas så har jag nog en ny Clarion-equalizer någonstans i gömmorna, antagligen på Gotland och är just nu på fastlandet. Hör av dig om det inte löser sig, så får jag dyka.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Ljudproblem

Inläggav herrstina- » 28 jun 2012, 08:33

Du får gärna kolla när du kommer till ön nästa gång. Tills vidare får jag spela musik utan equaliser.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Ljudproblem

Inläggav Reid Hulting » 29 aug 2012, 22:16

Hej, har nu letat där jag trodde att equalizer´n fanns men har hitintills bara hittat den ena nya Clarion stereo power amplifier´n och några radio-apparater.
Jag fortsätter att leta, någonstans måste den ju finnas.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Ljudproblem

Inläggav herrstina- » 29 aug 2012, 22:55

Det är lugnt för stunden, jag skruvade sönder Blaupunkten och fick liv i bandspelaren så för stunden kan jag avnjuta mina gammla kasettband.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Ljudproblem

Inläggav pekka k » 22 mar 2013, 23:43

Det finns omvandlare på biltema som är från högnivå till lågnivå och det brukar hjälpa när man ska ha i en gammal EQ.

Har du kollat funktionen på din EQ för den kan ju vara lite dålig invändigt för det blir glapp i dom när dom inte används på många år.
Mvh:Pekka.
pekka k
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 17 mar 2008, 14:08
Ort: VARA

Re: Ljudproblem

Inläggav herrstina- » 23 mar 2013, 07:24

Den funkar hur bra som helst, bara den jobbar ihop med rätt radio.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg


Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster