Gamla 85:r kommer ut i ljuset

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Gamla 85:r kommer ut i ljuset

Inläggav Anders Ason » 27 apr 2012, 09:20

Ser att fler och fler LB och LBS85 dyker upp till salu. Priset är oftast relativt lågt men nästan alla med samma typ av luftkonditionering i hytten! Modellen verkar inte röna så stort intresse, kanske är för nya (ca 40 år gamla)?

Här den senaste:

http://www.blocket.se/varmland/Scania_8 ... ?ca=14&w=3

Koden:
L=lastbil
B=Bulldog, d v s frambyggd
S= Stödaxel=boggi
85=det kraftiga chassit, d v s 110:ans, lika som på 140 serien bakom hytten


Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Gamla 85:r kommer ut i ljuset

Inläggav Thomas Almen » 27 apr 2012, 12:30

V8:an är antagligen för liten i dom där Scaniorna :D . Ingen dum modell annars, synd att stålmasken ska ha sån aptit på dom.
Thomas Almen
 

Re: Gamla 85:r kommer ut i ljuset

Inläggav Lasse Hsand » 27 apr 2012, 18:28

Verkar vara en sympatisk människa som äger den idag. Om man tittar på omgivningarna på bilderna! :D
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Gamla 85:r kommer ut i ljuset

Inläggav Anders » 27 apr 2012, 19:14

Lasse Hsand skrev:Verkar vara en sympatisk människa som äger den idag. Om man tittar på omgivningarna på bilderna! :D


Håller med! :)

Och visst vore en LB85;a en riktigt trevlig bil att ha idag? :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Gamla 85:r kommer ut i ljuset

Inläggav Lars-Gunnar » 28 apr 2012, 02:43

Att sätta högstbjudande tycker jag är oförskämt när man ser skicket.

Tänker dom inte på vad det kommer att kosta att ställa den i ordning för en Scania i detta skick åker man inte på rally med. Det vore att skämma ut både sig själv och bilen.

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar
 

Re: Gamla 85:r kommer ut i ljuset

Inläggav herrstina- » 28 apr 2012, 08:05

Om säljaren inte har någon uppfattning om värdet på sitt objekt är det väl en ganska bra ide att skriva högstbjudande?
Då sätter ju "marknaden" priset. Jag tycker det är betydligt mer seriöst än de fantasipriser på både fordon och kosmetisk utrustning som begärs i många fall.

Det förekommer fordon i varierande skick på rallyn, även den här kategorin är representerad, både i form av Vabis och Volvo. Själv vill jag nog ha något bättre puts på grejorna men det finns de som högaktar det orenoverade också.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Gamla 85:r kommer ut i ljuset

Inläggav Lasse Hsand » 28 apr 2012, 08:59

Jag är av den sorten som gillar slitna orginalbilar kanske med original logga på dören. Denna är väl lite väl rostig men jag kan tycka att det gått lite väl långt med påkostade lacker m,m. Tycker det är viktigt att alla är välkomna att delta oberoende av skick. Smaken är ju som baken. Intresset bör vara det viktiga.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Gamla 85:r kommer ut i ljuset

Inläggav Anders » 28 apr 2012, 09:42

Lasse Hsand skrev:Jag är av den sorten som gillar slitna orginalbilar kanske med original logga på dören. Denna är väl lite väl rostig men jag kan tycka att det gått lite väl långt med påkostade lacker m,m. Tycker det är viktigt att alla är välkomna att delta oberoende av skick. Smaken är ju som baken. Intresset bör vara det viktiga.


Håller med fullständigt!
Att säga att man skämmer ut sig själv genom att komma med en sliten bil till ett rally är ju att verkligen "skjuta sig själv i foten" för hobbyn som sådan!

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Gamla 85:r kommer ut i ljuset

Inläggav Henric » 02 maj 2012, 03:33

Eftersom jag kommer att skämma ut mig med en sliten bil på "skog och traktor" i Emmaboda nästa helg så vill jag bara ge er mina tankar därikring.

Jag kan mycket lite om lastbilar, men har intresset. Med mitt rullande renoveringsobjekt på plats hoppas jag få tips och råd av de mer erfarna åkarna / renoverarna. Dessutom kan det vara kul för publiken att kunna följa ett objekt under flera år och då se hur en bil förändras från vrak till skapligt bruksskick, vilket är mitt slutmål.

Då detta är min första veteranlastbilsengagemang hoppas jag att bli välkommen bland de andra utställarna, inte ses som någon snyltare eller skrotsamlare. Tas inte slitna bilar emot med öppna armar så kanske intresset falnar och lastbilarna blir ståendes i vänten på armeringsjärnstillverkaren......

Bara mina fem ören, Henric Emmaboda
Henric
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 22 mar 2009, 19:52

Re: Gamla 85:r kommer ut i ljuset

Inläggav herrstina- » 02 maj 2012, 08:18

Henric skrev:Eftersom jag kommer att skämma ut mig med en sliten bil på "skog och traktor" i Emmaboda nästa helg så vill jag bara ge er mina tankar därikring.

Jag kan mycket lite om lastbilar, men har intresset. Med mitt rullande renoveringsobjekt på plats hoppas jag få tips och råd av de mer erfarna åkarna / renoverarna. Dessutom kan det vara kul för publiken att kunna följa ett objekt under flera år och då se hur en bil förändras från vrak till skapligt bruksskick, vilket är mitt slutmål.

Då detta är min första veteranlastbilsengagemang hoppas jag att bli välkommen bland de andra utställarna, inte ses som någon snyltare eller skrotsamlare. Tas inte slitna bilar emot med öppna armar så kanske intresset falnar och lastbilarna blir ståendes i vänten på armeringsjärnstillverkaren......

Bara mina fem ören, Henric Emmaboda


Det är säkert inga problem, åk du till Emmaboda och frottera dig med de andra entusiasterna, jag tycker din ide är rätt.
För dom som vill ha mycket glitter och glamour kan jag rekomendera ett par fina tillställningar i Hannover och Amsterdam, risken att få rostfläckar på gångkläderna är inte så stor där.
Det visas nämligen bara nya bilar där, det kan förekomma en oldtimerhörna men dit behöver man ju inte förirra sig.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Gamla 85:r kommer ut i ljuset

Inläggav Bo Abrahamsson » 02 maj 2012, 11:31

Henric skrev:Eftersom jag kommer att skämma ut mig med en sliten bil på "skog och traktor" i Emmaboda nästa helg så vill jag bara ge er mina tankar därikring.

Jag kan mycket lite om lastbilar, men har intresset. Med mitt rullande renoveringsobjekt på plats hoppas jag få tips och råd av de mer erfarna åkarna / renoverarna. Dessutom kan det vara kul för publiken att kunna följa ett objekt under flera år och då se hur en bil förändras från vrak till skapligt bruksskick, vilket är mitt slutmål.

Då detta är min första veteranlastbilsengagemang hoppas jag att bli välkommen bland de andra utställarna, inte ses som någon snyltare eller skrotsamlare. Tas inte slitna bilar emot med öppna armar så kanske intresset falnar och lastbilarna blir ståendes i vänten på armeringsjärnstillverkaren......

Bara mina fem ören, Henric Emmaboda

Tror inte du behöver vara orolig, har för mej att det var en riktigt sliten F88 eller89 med där för något år sen som hade stått länge och inte var gjort något med, du visar ju att du tillhör den inte så lilla skaran som försöker rädda (bevara) ytterligare en gammal kämpe så åk du dit och känn dej stolt med den insats du gör.Ska själv dit så hoppas vi träffas.
Hälsningar Bosse.
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 544
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49

Re: Gamla 85:r kommer ut i ljuset

Inläggav Reid Hulting » 02 maj 2012, 13:57

Hej, bara det att till och börja med få bilen i trafikdugligt och besiktigat skick räcker långt tycker jag.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Gamla 85:r kommer ut i ljuset

Inläggav Anders » 02 maj 2012, 17:24

Reid Hulting skrev:Hej, bara det att till och börja med få bilen i trafikdugligt och besiktigat skick räcker långt tycker jag.

Reid.


Instämmer!
Själv tycker jag att det är betydligt trevligare med bilar i varierande skick. För hur putsade och polerade var egentligen bilarna på 40-50-talet?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Gamla 85:r kommer ut i ljuset

Inläggav pekka k » 09 maj 2012, 13:41

Jag är en som tycker om både helrenoverade bilar samt orenoverade,

Dom renoverade brukar vara bilar som varit i behov av detta oftast,

Dom orenoverade har enligt mig en underbar patina samt dom har ju kvar lite bucklor mm som bara är ett plus eftersom det är nyttofordon,

Jag har själv haft en massa helrenoverade och orenoverade bilar och det är dom orenoverade som varit trevligast men man vinner inget med dom vid utställningar i sverige.
Mvh:Pekka.
pekka k
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 17 mar 2008, 14:08
Ort: VARA

Re: Gamla 85:r kommer ut i ljuset

Inläggav Lars-Gunnar » 09 maj 2012, 23:15

Renovering och borttagning av rost samt lackering är ju preventivt. Man kanske vill ha bilen länge och när man kommer upp i åren orkar man kanske inte hålla på att renovera så de gör det medan de kan. Om de kommer en 60 år gammal bil med ny lack tycker jag är ok. Har man inget garage så måste lacken var bra och inget rost som kan accelerera. Alla vet hur väder och vind sliter på stillastående grejor.

Lars-Gunnar och mina 5 öre :)
Lars-Gunnar
 


Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster