Brage L37, ammolastare

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Brage L37, ammolastare

Inläggav snyggerik » 19 nov 2011, 11:19

Hej. Jag skapar en ny tråd om min brage här ! det blir ett projekt att få den i brukbart skick, min tanke är att ha den som griplastare här hemma på gården ,lyfta ,lasta timmer .köra hem timmer, etc.
En annan kran kommer att monteras på, en hiab kran från en komums skotare, med bättre räckvidd. detta förutsatt att jag får bilen att fungera i övrigt, motor,bromsar, hydraulik, och så vidare.
Alla synpunkter och tips med råd är synnerligen välkomna! då jag i lastbilars värld är novis,

Lite bilder och inledande prat finns under"objekt finns" och "brage" som rubrik.

Mvh Snyggerik.
snyggerik
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 nov 2011, 14:06

Re: Brage L37, ammolastare

Inläggav snyggerik » 19 nov 2011, 20:09

Efter dagens dont , med byta av några tändkablar och alla tändstift så startar lastaren på alla cylindrar.provkörde en sväng runt hjärla (åker´n) imorrn får jag fixa nått avgas system, för att minska på brölet.
snyggerik
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 nov 2011, 14:06

Re: Brage L37, ammolastare

Inläggav Lasse Hsand » 20 nov 2011, 09:34

Såg att Blocket annonsen var från Västernorrland. Vet att det stått en sådan bil strax norr om Söråker vid ett föreningshus. Är det den bilen du köpt eller finns det fler? Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Brage L37, ammolastare

Inläggav snyggerik » 20 nov 2011, 10:21

Mmm,, det var i närheten av söråker men den stod på en privat gammal gård? kanske samma ändå?
snyggerik
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 nov 2011, 14:06

Re: Brage L37, ammolastare

Inläggav Lasse Hsand » 20 nov 2011, 20:37

Det låter som den lastbilen. Den stod på en gård som skulle behöva målas. Där fanns även en liten bandtarktor tidigare och då menar jag liten.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Brage L37, ammolastare

Inläggav Skuggan » 21 nov 2011, 02:35

Hade en sådan där som "tjänstebil" på F4 när jag gjorde lumpen :mrgreen:
Det enda fordon som man fick transportera ammo på / med...
Dessutom var det ett speciellt förarbevis för dessa.. inkluderande även kranhanteringen.
Inte fick det användas kätting heller, så det var lite dåligt med framkomligheten :shock:
Det var något speciellt med kapellhytten, om och varför, men det är saker som försvunnit extra långt bak i hjärnbarken..
Kranen hade ju också bara enkelverkande cylindrar, plus att den fick vikas ihop för hand..
Skuggan
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 13 feb 2010, 17:06
Ort: Östersund med omnejd...

Re: Brage L37, ammolastare

Inläggav snyggerik » 21 nov 2011, 07:07

Skuggan skrev:Hade en sådan där som "tjänstebil" på F4 när jag gjorde lumpen :mrgreen:
Det enda fordon som man fick transportera ammo på / med...
Dessutom var det ett speciellt förarbevis för dessa.. inkluderande även kranhanteringen.
Inte fick det användas kätting heller, så det var lite dåligt med framkomligheten :shock:
Det var något speciellt med kapellhytten, om och varför, men det är saker som försvunnit extra långt bak i hjärnbarken..
Kranen hade ju också bara enkelverkande cylindrar, plus att den fick vikas ihop för hand..



Ok,, se där ja! har bara provkört kran lite,, och tänkte att det var för lite olja eller nått då den inte gick att vika ihop?
men det ska dit en annan kran hur som helst.men stöd bena ska jag ha kvar!
men varför inte kätting? kanske för att spara på landnings banorna?
snyggerik
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 nov 2011, 14:06

Re: Brage L37, ammolastare

Inläggav Thomas Almen » 21 nov 2011, 17:31

Kan ju uppstå gnistbildning när man har kedjor på, å det i kombination med högexplosiv last så, ja behöver väl inte utveckla vidare... :shock:
Thomas Almen
 

Re: Brage L37, ammolastare

Inläggav snyggerik » 22 nov 2011, 17:22

Här är en länk till en likadan bil som jag har.

http://www.smhs.eu/gallery_50.html
snyggerik
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 nov 2011, 14:06


Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster