Lasse Hsand skrev:Lite nyfiken på vändskivans placering. Drog den havererade trailers eller hade den fler uppdrag. Det känns som att den skiljer sig i lösningar jämfört med en svensk bärgare.
Den här bilen är inte byggd som kommersiell bärgare utan helt med hänsyn till Svebölles interna behov, vändskivan var bra att ha för att släpa hem skadade trailers eller kanske även oskadade när dragbilen hade havererat. Placeringen är både för hög och för långt bak för att kunna använda skivan på normalt sätt.
Jag har degraderat skivan till parkeringsstöd för kranen.
Det som skiljer den här bilen från dom flesta svenska är nog dels att den faktiskt har en vändskiva, dels att skåpen som normalt sitter på sidorna inte finns på den här, dom är ersatta av stora verkstygslådor under "flakkanten istället".
Varför det är så vet jag inte men jag kan tänka mig både ekonomiska skäl och praktiska, det är lättare att köra kranen om det inte sitter en massa skåp som hindrar sikten.
Stina.