Sida 1 av 1

Vår service TVC

InläggPostat: 11 maj 2011, 13:50
av janper
Passade på att besöka smörjhallen på jobbet. -Värmlands Motor-
TVC 022.jpg
TVC 022.jpg (126.19 KiB) Visad 15021 gånger

Jag höll på i 2 timmar innan jag blev utkastad av smörjaren änndå hann jag inte med alla smörjnipplarna.
Bara att smörja dörrgångjärnen på hytten är 12 nipplar.
För att inte tala om undertill bilen, 7 st kardanstänger, inviduellt upphängad pendelaxlar, rullar till winsch o.s.v.
TVC 021.jpg
TVC 021.jpg (135.55 KiB) Visad 15021 gånger

Nu rullar denna vagn inte så mycket (med tanke på att den hinkar i sig en jeep dunk bensin bara på att starta upp den)
så det är större risk att fettet torkar än att det går torrt p.g.a körsträckan.
TVC 020.jpg
TVC 020.jpg (134.71 KiB) Visad 15021 gånger

Därför är det skönt att få in lite nytt fett i lagringarna.
Hade jag haft lite mera hår hade det inte varit något problem att få till en riktig raggarfrilla
för jag hade minst en stor näve med chassifett i håret när jag kom upp ur smörjgropen.
TVC 019.jpg
TVC 019.jpg (122.93 KiB) Visad 15021 gånger

Passade även på att pumpa däcken men vågade inte fylla på mer än 5bar.
Med tanke jag såg att ett däck var daterat 1959.
Har skjutit däck tidigare så jag vet att det går att köra den här besten med punktering.
Bak märks det inte mycket men den blir lite mera tungstyrd när fram däcket exploderar.

Mvh
JP

Re: Vår service TVC

InläggPostat: 11 maj 2011, 22:22
av Bo Norvinge
Förstår att det var många smörjnipplar.
Fungerade alla?

Re: Vår service TVC

InläggPostat: 12 maj 2011, 06:54
av janper
Det var faktiskt inte en ända av de jag hann med som var tät men några stycken fick jag ta omtag på 2-3 gånger innan de släppte.

Mvh
JP

Re: Vår service TVC

InläggPostat: 14 maj 2011, 20:37
av Lasse Hsand
Men det är en mäktig bil hur många finns kvar? Hur många är itrafik? Mellan vilka år tillverkades dom?

Re: Vår service TVC

InläggPostat: 15 maj 2011, 21:54
av Böll
Ser fin ut,dpm äldre som inte fick nya hytten e med tuffa,låga rutor så dom ser lite skumma ut... :D

Re: Vår service TVC

InläggPostat: 16 maj 2011, 21:46
av Lars-Gunnar
Varför har TVCn dubbla kardaner? Är det så att en kardan driver bakaxeln och det andra boggieaxeln och att det är så gjort att boggieaxeln är urkopplingsbar vid landsvägskörning t.ex?

Är det en smart lösning? Hur har Scania tacklat detta?

Ursäkta att jag kommer och förstör ditt träd om TVC som handlar om Volvo med snack om Scania eller är bilen en en Scania?
Jag har varit befriad från lumpen på grund av min dövhet så därför är jag lite lite bortkommen då det gäller försvarets bilar. Jag hade gärna gjort lumpen om det gått för jag tror att jag missat något i och med att militärtjänstgöringen uteblev.

Lars-Gunnar :D

Re: Vår service TVC

InläggPostat: 17 maj 2011, 09:57
av janper
Den Volvo byggda TVC´n (TerrängVagnC) med konstant 6-hjulsdrift har inviduellt upphängda axlar runt om s.k pendelaxlar, för att kunna säkerställa att alla hjulen driver samtidigt oavsett terrängen. Därför har varje sida (höger respektive vänster) en egen kardanstång.
När man skall t.ex byta däck så måste man lyfta upp varje respektive pendelaxel varför sig, lyfter man i ramen så kommer alla däcken fortfarande att vara i backen.

Mvh
JP

Re: Vår service TVC

InläggPostat: 17 maj 2011, 21:12
av Böll
Enl rykten ja hört så e chassiet kopierat av en tatra från 40 talet,Tjeckerna var långt framme med terräng fordon under kriget,tydligen mkt kopierat av Tyskarna med....

Re: Vår service TVC

InläggPostat: 18 maj 2011, 12:40
av janper
Vem som kom på vad först har jag ingen aning om, men den österikiske konstruktören som jobbade på Volvo tog sina patent nån gång på 30-talet.
Och arbetet på Volvo med TVA var igång någongång under 30-talet.

mvh
JP

Re: Vår service TVC

InläggPostat: 18 maj 2011, 22:17
av Böll
OK,kul å höra,de stod 2 till salu länge på blocket,har för mig att ena var en låg hyttare,kört en del tvc,kommer ihåg utväxlingen på rattstången,kul lösning... :D