Tätning av bakaxelnav och bromsfix

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Tätning av bakaxelnav och bromsfix

Inläggav osse99 » 13 apr 2011, 20:33

Hej!

Tänkte lägga ut lite bilder från en lagning av tätningarna i bakaxelnavet på min Volvo F407 - kanske kan vara till hjälp för någon!

Bakgrunden är 2:or pga av dålig bakbroms och handbroms.

Plockade av trumman på vänstersidan, inget konstigt där, utslitet belägg och kolv som satt fast pga av dåligt dammskydd.

Högersidan var dock inte lika kul, så här såg trumman ut invändigt:

Bild

Beläggen var inte bättre:

Bild

Fick tag på bromsband i metervara, kapade till lagom långa bitar, spännde fast mot backen med tvingar, borrade nithålen från baksidan.

Tog loss bandet, försänkte hålen i pelarborrmaskinen med en moj jag svarvat till och nitade som vanligt.

Bild

Blev nog OK, hoppas bara bromsbandet har rätt egenskaper för en lastbilsbroms....

Nåväl, över till felsökningen - trumman var ju full av både olja och fett :cry:

Läste lite tips här och på maskinisten och hittade fel nummer 1 - igensatt luftning på bakaxeln :oops:

Borde jag ha kollat när jag bytte olja i axeln i somras - men är man amatör så är man, har mycket kvar att lära :?

Kollade lite närmare på navet, hade bildats så högt tryck att bakre tätningen tryckts ut en bit!

Efter hjälp från Stellan med sidor från reservdelslista och rep-handbok vågade jag gå vidare och tog bort drivaxeln.

Nu syntes fel nummer 2 - den yttre tätningen saknades, någon tidigare fixare hade fuskat rejält :evil: :evil: :evil:

Bild

Ringde Volvo - inga tätningar, varit slut i flera år :(

Surfade runt och försökte hitta något som passade men nix inget napp

Bara att bita ihop och försöka fixa något själv, köpte passande packbox och ett par o-ringar på http://www.m-seals.se

Ut till skroten, hittade en aluminium-puck, svarvade mätte och svarvade igen, svåraste var spåret för o-ringen, hur djupt och brett ska det vara tro :? fick bli en chansning.

Bild
Bild

Tog isär navet, gjorde rent, proppade i nytt fett och satte ihop igen, knackade i tätningen, ser ju fint ut åtminstone, hoppas det kommer att funka!

Bild

OBS! borrade två hål och gängade i några skruvar så man kan få bort den om man behöver in i navet igen 8)

Nu gäller det att det håller hela vägen - snart besiktning :roll:
Användarvisningsbild
osse99
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 11 maj 2009, 22:11

Re: Tätning av bakaxelnav och bromsfix

Inläggav nb86an » 13 apr 2011, 21:28

De där va bra jobbat,hederligt bonnsmide av hög klass/Erik
nb86an
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 sep 2010, 20:12

Re: Tätning av bakaxelnav och bromsfix

Inläggav osse99 » 11 maj 2011, 21:47

Tack!

Har kört 50-60-mil nu och det verkar funka :D

/AO
Användarvisningsbild
osse99
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 11 maj 2009, 22:11


Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster