Hej!
Tänkte lägga ut lite bilder från en lagning av tätningarna i bakaxelnavet på min Volvo F407 - kanske kan vara till hjälp för någon!
Bakgrunden är 2:or pga av dålig bakbroms och handbroms.
Plockade av trumman på vänstersidan, inget konstigt där, utslitet belägg och kolv som satt fast pga av dåligt dammskydd.
Högersidan var dock inte lika kul, så här såg trumman ut invändigt:
Beläggen var inte bättre:
Fick tag på bromsband i metervara, kapade till lagom långa bitar, spännde fast mot backen med tvingar, borrade nithålen från baksidan.
Tog loss bandet, försänkte hålen i pelarborrmaskinen med en moj jag svarvat till och nitade som vanligt.
Blev nog OK, hoppas bara bromsbandet har rätt egenskaper för en lastbilsbroms....
Nåväl, över till felsökningen - trumman var ju full av både olja och fett
Läste lite tips här och på maskinisten och hittade fel nummer 1 - igensatt luftning på bakaxeln
Borde jag ha kollat när jag bytte olja i axeln i somras - men är man amatör så är man, har mycket kvar att lära
Kollade lite närmare på navet, hade bildats så högt tryck att bakre tätningen tryckts ut en bit!
Efter hjälp från Stellan med sidor från reservdelslista och rep-handbok vågade jag gå vidare och tog bort drivaxeln.
Nu syntes fel nummer 2 - den yttre tätningen saknades, någon tidigare fixare hade fuskat rejält
Ringde Volvo - inga tätningar, varit slut i flera år
Surfade runt och försökte hitta något som passade men nix inget napp
Bara att bita ihop och försöka fixa något själv, köpte passande packbox och ett par o-ringar på http://www.m-seals.se
Ut till skroten, hittade en aluminium-puck, svarvade mätte och svarvade igen, svåraste var spåret för o-ringen, hur djupt och brett ska det vara tro fick bli en chansning.
Tog isär navet, gjorde rent, proppade i nytt fett och satte ihop igen, knackade i tätningen, ser ju fint ut åtminstone, hoppas det kommer att funka!
OBS! borrade två hål och gängade i några skruvar så man kan få bort den om man behöver in i navet igen
Nu gäller det att det håller hela vägen - snart besiktning