Sida 1 av 3

Scania 110lbs -70

InläggPostat: 30 mar 2011, 23:10
av Henric
Hejsan, har fått hem min scania från Mora. Har påbörjat allmän felsökning......

Kommer att lägga upp renoveringsarbetet på Maskinisten.net tråd: http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=23134

Vill ni hjälpa mig så går det bra att svara/ ställa frågor även här.

Hälsningar Henric Emmaboda

Re: Scania 110lbs -70

InläggPostat: 31 mar 2011, 11:33
av herrstina-
Drivaxeln är en rak axel med splines i båda ändarna, där är alltså splines i "hatten" med fembultar också. Ett vanligt fel på de axlarna var att splinesen försvann i kåpan på vänstersidan så axeln bara snurrar runt i kåpan.
Att det som regel var vänster kåpa som skadades beror helt enkelt på vägens bombering vilken gör att olja från slutväxeln succesivt arbetar sig ut och smörjer högersidan.
På tiden med vänstertrafik var problemet högersidan av samma skäl.

Undrar om man tänkte på detta när axeln konstruerades?

Är det så kollar du bara att axelns splines är oskadade, gör rent och byter hatten. Fetta in axeln och kåpan rejält när du monterar så håller det livet ut.
Är axeln brusten brukar det gå att trycka ut axeln från andra hållet om även den axeln plockas ut, i vissa fall splittras axeln inne i diffen och då måste klumpen ut för renovering.

Den svaga punkten på de här axlarna var nitarna som höll fast kronhjulet i diffnavet, på den tiden jag hade såna här bilar plockade vi ut och nitade om kronhjulet med 25.000 mil intervaller för att slippa ras.

På 80- talet kom en promemoria från Södertälje där man rekomenderade att hålen borrades upp och nitarna ersattes med passbult. En lösning jag föreslog redan 10 år tidigare, men som vanligt, kommer idéer inte från rätt ställe är dom inte bra.

Stina.

Re: Scania 110lbs -70

InläggPostat: 02 apr 2011, 19:58
av Lasse Hsand
Hej. Det är sådan kunskap man lägger på minnet . Det där glömmer jag förmodligen alldrig!! Gäller samma för 140or för jag tittdade på en tankbil med liknande symtom i höstas. Lars

Re: Scania 110lbs -70

InläggPostat: 02 apr 2011, 20:45
av herrstina-
Det problemet drabbar alla axlar med splines i båda ändarna, om inte smörjmedel tillförs på något sätt. Av någon anledning har jag inte hört talas om problemet på de nyare axlarna, kanske har man lärt sig och fettar in rejält vid montering?

Stina.

Re: Scania 110lbs -70

InläggPostat: 02 apr 2011, 23:45
av Henric
Finns gott om bilder på www.Maskinisten.net , axeln är knäckt dvs hö och vänster sida linjerar inte. Kommentarer och tips mottages tacksamt även här / HJ

Re: Scania 110lbs -70

InläggPostat: 03 apr 2011, 08:45
av gunnilse
Krokiga banjo har jag sett på gamla frontkrockade personbilar men hur lyckas man med detta tappat kopplingen??

Re: Scania 110lbs -70

InläggPostat: 03 apr 2011, 09:16
av herrstina-
Jag hittade bilderna på projektet och måste säga att tilltron till säkerhetsutrustningen framstår som något positiv, det är ingen trädgårdstraktor, det här är tunga grejor.

Bilens original hjulnyckel är gjord så att även den smala muttern till trumman kan lossas med den. Du behöver inte lossa trumman för att få av navet, lossa lagringen och dra ut navet så kommer alltihop.
Hjulbultarna på vä sida är vänstergängade, tänk på att inte dra hjulbultarna för hårt när det skruvas ihop, 60-65 kg är momentet. Nästan alla hjul spänns för hårt med resultatet att hjulen tappas när bultarna tappar spänsten.

Den traditionella uppfattningen att man ska hoppa på hjulnyckeln tills muttern inte rör sig längre är förödande, ju fetare chauffören är desto värre blir det.

Stina.

Re: Scania 110lbs -70

InläggPostat: 03 apr 2011, 22:07
av Henric
Blir axelbyte. Så nu ska jag försöka lossa halvmuttrarna. De sitter som berget så orginalverktyget är lite långt. Ska försöka hitta en slagringnyckel dia 33 el.likn. Blir till att lossa alla bromsdetaljer, tänkte flytta över dem till en reservaxel som medföljde köpet.
Stöttningen har förbättrats, tack för synpunkterna :wink:
HJ

Re: Scania 110lbs -70

InläggPostat: 28 jun 2011, 23:54
av Henric
Hejsan Igen

Har fått problem med att hytten "fastnat" i framtippat läge. Har ställt om "domkraften" för tippning, och spaken blir nästan stum när man pumpar. Har fått tips om att en backventil kan kärva, men hittar ingen sådan. Olja fylldes på innan framtippning. Alla tips mottages tacksamt....

Kan dock konstatera att bilen går jättebra, var riktigt kul att köra veteranare :D , men nu vill jag få den iordning inför besiktning och då bör väl hytten vara vågrät :wink:

Hälsn HJ Emmaboda

Re: Scania 110lbs -70

InläggPostat: 29 jun 2011, 18:30
av Thomas Almen
I bakänden på cylindern sitter en liten luftskruv. Pröva å öppna den, å se vad som händer. Har vart ut för samma på en 110´a, och då hjälpte luftning.

Re: Scania 110lbs -70

InläggPostat: 30 jun 2011, 02:40
av Henric
Tackar, ska kolla efter luftning i morgon. Hoppas att div. filter ska komma hem oxo.

Har hämtat matrial till nya lemmar idag, så nu har man jobb fixat halva sommaren.

Re: Scania 110lbs -70

InläggPostat: 15 nov 2012, 21:35
av Henric
Jobbet med 110:an går sakta. Kom ett garage imellan.... Har fått reda på att Nisse hette AC 6412 vid skyltomläggningen, får ringa till SVAR och forska vidare :wink:

Re: Scania 110lbs -70

InläggPostat: 15 nov 2012, 22:10
av Lasse Hsand
Västerbotten.

Re: Scania 110lbs -70

InläggPostat: 15 nov 2012, 22:49
av Anders Ason
Henric skrev:Hejsan Igen

Har fått problem med att hytten "fastnat" i framtippat läge. Har ställt om "domkraften" för tippning, och spaken blir nästan stum när man pumpar. Har fått tips om att en backventil kan kärva, men hittar ingen sådan. Olja fylldes på innan framtippning. Alla tips mottages tacksamt....

Hälsn HJ Emmaboda


    Har också råkat ut för detta = skit i de små kanalerna, fick ta isär pumpen och göra rent.

Re: Scania 110lbs -70

InläggPostat: 16 nov 2012, 02:11
av Henric
Har konstaterat att det är fel olja i pumpen, samt tagit loss kolven. kolven ska packas om, sen testar jag med atf-olja i systemet så får vi se vad som händer.