Scania 110lbs -70

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Scania 110lbs -70

Inläggav Noxcania » 18 maj 2015, 22:26

Aha, så kan de alltså bero på att man e uppvuxen i Stockholm då, har alltid trott att røtt va original...
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Scania 110lbs -70

Inläggav Per Thomson » 19 maj 2015, 09:37

Reid Hulting skrev:Inte i Stockholmstrakten, där var de flesta ramar lackerade i ngn färg på alla slag av lastbilar. Vanligast var rött.

Reid.


Hade inte alla bilar som lämnade monteringsbandet i Södertälje svarta ramar, i vart fall 60-talet? Sedan blev den svarta färgen överlackad till önskad kulör för de som prompt skulle visa "egen flagg", till dessa hörde givetvis Bilspeditions och ASG-åkarna, röd respektive blå ramfärg. Jag har för mig att de erhöll färg till subventionerat pris från sina transportförmedlare. Standardfärg för Scania-Vabis (60-talet) var olivgrön alternativt paprikaröd men alltid svarta ramar. Skulle egen färgsättning utföras var karossdelar och hytt endast grundmålade när chassiet lämnade Södertälje men ramen svart.

Hur det var för Volvo är jag inte lika säker på annat än för torpedbilar, svarta karossdelar och ljusgrå ram. De frambyggda bilarna lämnade nog Göteborg med hytterna grundmålade, alltså ingen standardkulör annat än för den gråa ramen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania 110lbs -70

Inläggav Noxcania » 19 maj 2015, 10:48

Sånt här tycker jag e intressant!
Här har man gått omkring & undermedvetet trott nått fel sen 60-talet...
:)
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Scania 110lbs -70

Inläggav Thomas Almen » 23 maj 2015, 09:59

Givetvis varierar det över landet. Jämtska snålåkare lackade oftast bara hytt/karosseri å påbyggnad, ibland även fälgarna. Men som oftast hade Scaniorna svart ram å nav, Volvona grå ram å röda fälgar. Oavsett färgsättning i övrigt.
Thomas Almen
 

Re: Scania 110lbs -70

Inläggav Per Thomson » 24 maj 2015, 10:26

"Snålåkare" fanns nog över hela landet, det var lite tuffare att skuldsätta sig förr om det inte redan fanns kapital.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Föregående

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster