Scania 110lbs -70

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Scania 110lbs -70

Inläggav Anders Ason » 16 nov 2012, 11:06

Det ska vara ATF olja, den röda granna!
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Scania 110lbs -70

Inläggav Henric » 16 nov 2012, 23:59

Japp, den står i hyllan och väntar. Hoppas jag slipper plocka isär pumpen då den sitter illa till mellan kran och hyudraltank.
Henric
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 22 mar 2009, 19:52

Re: Scania 110lbs -70

Inläggav Henric » 11 okt 2013, 19:23

Hejsan vänner.
Var ute och rastade min ärrade kämpe när laddlampan började lysa. En snabb koll in i höger hjulhus , kilremmarna har gett upp.
Kom hem med en motortemp på närmare 100 gr, men utan fler missöden.

Har en hektisk helg framför mig så är det någon som vet dimensionen på kilrep till en Scania ds 11 från 1970 vore jag mycket tacksam . Hoppas hinna lyfta hytten i morrn kväll och kolla så inget går trögt, hoppas repen dog av ålder så jag slipper större mekaniska insatser. Har en carport på 90 m2 som ska upp innan vintern kommer :roll: .

Hälsningar Henric Emmaboda
Henric
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 22 mar 2009, 19:52

Re: Scania 110lbs -70

Inläggav Per Thomson » 07 nov 2013, 18:15

Inte lätt att få rätt remmar, finns 4 st längder noterade i reservdelskatalogen, kanske därför inget svar. Du har kanske löst det redan.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania 110lbs -70

Inläggav Berger » 07 nov 2013, 18:52

Det är löst! Såg det i hans tråd på maskinisten :)
Mvh Berger
Användarvisningsbild
Berger
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 14 jan 2009, 20:08
Ort: Mitt mellan Töreboda och Mariestad

Re: Scania 110lbs -70

Inläggav Henric » 07 nov 2013, 21:44

Tack ändå, fick tag i remmar. Tyvärr funkar inte laddningen som det ska ändå. Har inte haft tid att felsöka, måste bygga klart en carport innan vintern.
Lastbilen har nu körförbud pga utebliven besiktning, får titta på generatorn över vintern. Har plats i garaget om några veckor, då ska hyttrenoveringen ta fart på allvar. Mycket svets kommer det att bli........
Henric
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 22 mar 2009, 19:52

Re: Scania 110lbs -70

Inläggav Henric » 15 maj 2015, 22:30

Hej igen.
Har varit mycket annat som gjort att renoveringen av min Scania (Nisse) har stannat upp. :?

Men nu börjar jag känna att det finns tid och kraft att sätta igång igen. Läget är följande, hytt och flak färdigsvetsade, dags för nerslipning och lack.

Frågan är: Hur mycket färg går det åt till daghytt ( lbs) och fem meter flak ( 80 cm lämmar) . Ramen ska inte målas nu, det är nästa större projekt .

Tänkte måla flak o hytt i en färg. Grillen och ett fält från handtag till dropplist vitt. Ramen och skärmar blir grått ( den färgen har jag redan).
Kommer att bli tvåkomponents färg, både till grund och topplack.

Tacksam för svar...Henric.
Henric
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 22 mar 2009, 19:52

Re: Scania 110lbs -70

Inläggav Per Thomson » 16 maj 2015, 18:45

Hej Henric och roligt att få rapport! :D
Jag är absolut fel man att komma med råd till hur mycket färg som går åt till en hytt även fast jag för inte så länge sedan betalat för det. Inte heller några verifikationer att kolla på :oops: Färgen var inte billig, det minns jag :mrgreen:

Beträffande lämmar och färg har jag en uppfattning, i vart fall om lämmarna är av trä: Måla inte med billack! Plåt/järn -delar målar du givetvis bäst med två-komponent, det är så små ytor så det går med pensel. Trä-ytorna målas bäst med antingen trä-fasad färg typ Demideck eller linoljefärg. Anledningen är att trä är ett levande material som ändrar form efter temperatur och luftfuktighet. Billacker har inte den elasticitet som erfordras för att klara träets ytförändringar
vilket medför att lacken med tiden spricker. Med denna rekommendation får du givetvis inte lika blanka och nylackat lysande lyster på dina renoverade lämmar men vilken lastbil hade egentligen det utom det det första halvåret efter nyleverans förr :?:

Om lämmarna är av typ Plyfa kanske det kan fungera med billack?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania 110lbs -70

Inläggav Henric » 17 maj 2015, 01:31

Lämmarna är av trä, funderat på annan färg men enklast är samma färg. Blir givetvis billigare med träfärgen på lämmar, de är av spontat virke.
Fler synpunkter mottas gärna. :mrgreen:
Henric
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 22 mar 2009, 19:52

Re: Scania 110lbs -70

Inläggav Thomas Almen » 17 maj 2015, 10:03

Fram till slutet av 70 - talet hade Scania svarta ramar från fabrik. Många valde att behålla den färgen å lackade bara hytt å påbyggnad, ibland även fälgar. Blir mer tidstypiskt med svart ram. Bara ett litet tips :-)
Thomas Almen
 

Re: Scania 110lbs -70

Inläggav Per Thomson » 17 maj 2015, 19:46

Thomas Almen skrev:Fram till slutet av 70 - talet hade Scania svarta ramar från fabrik. Många valde att behålla den färgen å lackade bara hytt å påbyggnad, ibland även fälgar. Blir mer tidstypiskt med svart ram. Bara ett litet tips :-)


Så rätt så rätt! :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania 110lbs -70

Inläggav Henric » 17 maj 2015, 21:21

Ramen är redan grå sen tidigare, fälgarna grå, och drivaxeln likaledes.
Tycker det är snyggt med grå ram, så grå kommer den förbli :mrgreen: .

Min renovering saknar förebild då bilen började sitt liv som tankbil ( troligtvis Shell ) byggdes om till nuvarande utförande ca -75. Då användes beg trevägstipp från -66 och ny hiab550 kran. Bilen är från -70, stuket ca -80 med nuvarande lackering.

Detta ger mig ganska fria händer vad gäller utförande , så jag gör bilen som jag vil ha den.. Takräcke, extraljus, slanglösa däck mm.

Gillar dom som har tid pengar och kunskap att skapa en tidstypisk bil, jag har inga av dom egenskaperna. Men jag räddar en tidig Scania lbs till eftervärlden, det är mitt bidrag till veteranlastbilsfolket.

Påminner om huvudfrågan, hur många liter färg behöver jag köpa ?

Fortsätt gärna komma med olika synpunkter, bara kul med en spretig/levande tråd :wink:

Henric
Henric
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 22 mar 2009, 19:52

Re: Scania 110lbs -70

Inläggav Noxcania » 17 maj 2015, 23:18

Då spretar jag till tråden lite åxå me att fråga hur vanligt de va me røda ramar?
Som jag minns de så hade ju varenda Scania rød ram, tankar & sånt...
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Scania 110lbs -70

Inläggav Thomas Almen » 18 maj 2015, 08:11

Röd ram var nog vanligare på t.ex fjärrbilar. Timmer- å tippbilar hade för det mest svarta ramar.
Thomas Almen
 

Re: Scania 110lbs -70

Inläggav Reid Hulting » 18 maj 2015, 11:50

Inte i Stockholmstrakten, där var de flesta ramar lackerade i ngn färg på alla slag av lastbilar. Vanligast var rött.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster