Sida 1 av 1

Montering av huvdbrytare

InläggPostat: 06 okt 2010, 17:35
av Anders Ason
Har länge gått och funderat på att montera en huvudbrytare på LBS85;an av flera skäl. Dels så kör man inte bara in överallt utan att där finns krav på att ett fordon ska vara försett med huvudbrytare vid uppställning, annars är det inte säkert att försäkringen gäller om ladan/verkstaden brinner ner/upp ex.vis och dels för att "någonting" drar ström när bilen står så att batterierna är slut efter ett tag. En -73:a är så pass modern att där finns förbrukare även när nyckeln är avstängd, främst färdskrivaren. Eftersom en veteranbil körs så sällan är det också mera praktiskt med en brytare i stället för en skiftnyckel på batteripolen.

OBS Ändring. Den brytare som visas på bilden kommer att få ett annat liv som frånskiljare på åkklipparen. I stället kommer den kraftigare modellen som finns i samma butik att användas.


Köpte alla delar på en känd butikskedja som börjar med bokslaven B.
    1. Spikvinkelplåt, borrade ett 23 mm hål för brytaren och fyra 5,5 mm för fastsättningen av densamma
    2. Två batterikablar med kabelskor och batteriklämma
    3. En gummidamask för styrled på personbilar
    4. En kedja från blomsteraffären

Allt sammansatt enligt bilderna:[/color]
hbr3.jpg
hbr3.jpg (59.26 KiB) Visad 7367 gånger

hbr1.jpg
hbr1.jpg (66.64 KiB) Visad 7367 gånger

hbr2.jpg
hbr2.jpg (66.72 KiB) Visad 7367 gånger

Re: Montering av huvdbrytare

InläggPostat: 08 okt 2010, 08:40
av Gösta
Hej! Du har nog väldans rätt att det är viktigt med batterifrånskiljare, men har du tänkt på att man bör använda en frånskiljare som håller för den belastning som den kan utsättas för. Det gamla anrika märket som börjar på B som inte säljes på B som också är utrustat med ett kraftigare metallvred slår jag ett slag för, Ja visst dom kostar flera gånger om men det blir inte en mjuk rykande massa som är omöjlig att hantera.

Re: Montering av huvdbrytare

InläggPostat: 08 okt 2010, 10:14
av Anders Ason
Du har en viktig synpunkt här. Gjorde själv en fundering om just detta som fick vägas mot snålheten (dumsnål?) eller att jag faktiskt redan hade brytaren liggandes (skulle hade den till åkklipparen - samma sak där med h-brytare).

Brytare A, den på bilden: kostar 99 kr och ska tåla 100 A kontinuerligt, momentant (hur länge?) 250 A
Brytare B, kostar 299 kr och ska tåla 250 A kontinuerligt, momentant 2 500 A (!) i fem sekunder.

Vilka laster handlar det då om? Brytaren ska dels aldrig bryta pågående last utan frånskilja när allt är avstängt som går att stänga av och dels tåla den värsta belastningen som normalt kan förekomma, d v s snurr på startmotorn. I 24 V system är ju strömmen halverad mot 12 V system och startströmmen lär väl inte uppgå över 250 A (har inte mätt), eller någon som vet?
Om i så fall, är det ju värme som utvecklas över brytaren och är inte under många sekunder.

Men ... har nu tänkt till och min rekommendation blir då, efter ditt inlägg, att använda den dyrare brytaren, ska själv byta.
Man ska inte snåla här och alla veteranlastbilar bör absolut förses med en huvudbrytare. Det kan t o m vara så att man inte får köra in på vissa ställen. Kan inte heller minnas att frågan var uppe för uppställningen av de 35 bilarna på Elmia. Anläggningen hade ett bra brandskydd men vad hade kunnat hända om en veteran börjat brinna på natten (4 nätter)?

Re: Montering av huvdbrytare

InläggPostat: 08 okt 2010, 19:04
av Gösta
Hej! Den modellen som under kort tid pallar för 2500A duger nog gott. När startmotorer i 24v system och i storleken 4 till 6 Hk testas med låst rotor har man i runda slängar 1000A att göra med, sådana prov är ju ungefär i 1 sekund. De gamla Hella och Bosch är starka och direkt överdimentionerade, dom känns igen på att polmuttrarna har 10mm gänga. De kostar inte mycket om man hittar dem på veteranmarknader. Men nya räcker nog knappt 1000-lappen.