Bromsproblem Bärgningsterrängbil 965

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Bromsproblem Bärgningsterrängbil 965

Inläggav 912.Lars » 22 sep 2010, 15:25

Hejsan!
Detta är mitt första inlägg här på forumet så jag hoppas ingen tar illa upp att det är i form av en fråga.
Jag är nybliven ägare till en Bärgningsterrängbil 965 (Volvo) från -62. Då bilen lämnade kronans ägo -99 överfördes den till ett museum som -09 sålde den till ägaren som jag köpte den av(aldrig använd i hans ägo), således är bilen i mycket bra skick.

Men! Då bilen är från -62 är den ju inte direkt ny och felfri. Det jag söker hjälp med att fixa är bromssystemet. Färdbromsen fungerar inte alls och parkeringsbromsen dåligt. Jag har krupit runt och snokat lite och har sett oljeläckage vid huvudbromscylindern samt att oljebehållaren för densamma är snustorr. Kompressorn laddar och bygger upp tryck och slår sedan av vid rätt tryck enligt manometern i hytten. Dock har manometern två visare, en vit och en röd. Den vita stannar på ca 5bar (då slår även tryckregulatorn till och kompressorn går på tomgång) medan den röda inte rör sig överhuvudtaget. Detta får mig att tro att den vita är för trycktankarna medan jag är osäker på vad den röda är till för?

Jag känner heller inget direkt motstånd i bromspedalen och hör inget ljud av att bromsbackarna rör sig i trummorna när jag trycker ner och släpper upp pedalen.

Min fråga är om någon har något tips var jag ska börja felsöka i bromssystemet och vad som kan vara problemet med en bil som länge stått oanvänd.

Tack på förhand!
Mvh Lars

965Bärgare3.jpg
965Bärgare3.jpg (41.3 KiB) Visad 6611 gånger
912.Lars
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 14 sep 2010, 00:19

Re: Bromsproblem Bärgningsterrängbil 965

Inläggav Stefan Blomberg » 28 sep 2010, 12:02

Hej och välkommen till forumet!

Kul att se en 965:a i så pass fint skick. Vad gäller dina bromsproblem ska jag inte ge mig på några råd, men däremot kan jag meddela att jag har reservdelskataloger för 965:ans bärgningsaggregat om du är intresserad.


Stefan Blomberg

073-210 44 13
Stefan Blomberg
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 okt 2007, 15:04
Ort: Stockholm

Re: Bromsproblem Bärgningsterrängbil 965

Inläggav Böll » 01 okt 2010, 16:02

Ring nån Milo verkstad,dom kan säkert hjälpa dig..
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Re: Bromsproblem Bärgningsterrängbil 965

Inläggav Per Thomson » 03 okt 2010, 23:46

Jag är inte riktigt insatt i de militära fordonens bromssystem men har för mig att de är hydrauliska men med tryckluft-servo. Du beskriver att den hydrauliska delen har läckage och helt saknar bromsvätska, då är väl problemet identifierat - hitta läckan, åtgärda, fyll på ny vätska och lufta noga.

Att det skulle vara något fel på trycklufts-delen har jag svårt att tro.

Det är ingen som tar illa upp för att man frågar, det är ju till stor del det som forumet är till för.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster