Sida 1 av 1

Frågor om el

InläggPostat: 30 maj 2010, 16:47
av Stefan Blomberg
Ibland händer det att saker man tycker sig haft hyfsad koll på istället ställs på huvudet. Häromdagen var jag på loppis och sprang där på en kille som sålde en hel del elgrejer, bland annat mycket kabel i obrutna förpackningar till bra pris. Nog för att försörja garaget för all framtid, tänkte jag. Men så började jag att fundera; vad är det för dimension och kvalitet som egentligen gäller i bilsammanhang? 1,5mm2 täcker väl upp en hel del har jag trott. För säkerhets skull kollade jag upp ett elschema som jag hade tillgängligt, (Volvo Viking/ 939), och där var det 2,5mm2 som gällde. Jag låg då lågt och köpte ingenting. Väl hemma igen gick jag igenom flera scheman för lastbilar 60-70-tal och där var det plötsligt 1,5mm2 på det mesta. Vad är det som gäller egentligen och hur noga är det med dimensioner och märkning? Kan väl erkänna att jag inte varit så petnoga alltid när jag ändrat om en lampa eller liknande, och det har ju funkat hittils. Har vi någon elman här som kan reda ut begreppen?

Stefan

Re: Frågor om el

InläggPostat: 30 maj 2010, 19:18
av Anders Ason
1,5 kvmm räcker i de flesta fall och i starkströmsfallen 220v är detta OK för 10 A. Det är bara strömmen som räknas då spänningen i stället avgör hur god isoleringen på kabeln behöver vara. 10 A (12 V) personbilsvärlden är ofta mer än nog i de flesta sammanhang (blir bara 5 A i ett 24 V sysystem). Några förbrukare behöver dock grövre grejor (30A bl a ) men är oftast då styrda av relän (hästbyte på franska!)

Vid 24 V räcker det med halva strömmen för att få samma effekt och därav går det att minska på både säkringar och kabelarea.

Dina 2,5 kvmm (= OK för 16 A) på Vikingen var möjligen till hel- o halvljus fram, lampa 55/60 W.

Om de kablar du såg på loppisen inte var enkelledare utan hade många kardeler (trådar) så hade de varit lämpliga i din lastbil och som sagt, förutom i vissa fall.

Re: Frågor om el

InläggPostat: 30 maj 2010, 20:11
av Stefan Blomberg
Hmm...
när jag läste det aktuella schemat närmare såg jag att det nog var mest 1,5 iallafall. Mer missat godis att gräma sig över alltså... När vi ändå har en expert på tråden(!) Vad skiljer RK mot RKUB, är det antalet trådar i kabeln, och vilken betydelse har det i sammanhanget? (Det börjar snart låta lite som "Vi i femman") :?

Stefan

Re: Frågor om el

InläggPostat: 30 maj 2010, 20:20
av Anders
Stefan Blomberg skrev:Hmm...
Vad skiljer RK mot RKUB, är det antalet trådar i kabeln, och vilken betydelse har det i sammanhanget? (Det börjar snart låta lite som "Vi i femman") :?

Stefan


På RK svarar vi "vet inte och på "RKUB" svarar vi vet inte :mrgreen:

Anders (som inte kvalade in till "Vi i femman")

Re: Frågor om el

InläggPostat: 30 maj 2010, 20:31
av Anders Ason
RK är en kabel med "många trådar i" (böjlig) , d v s vanlig kopplingstråd som läggs i rör och borde funka bra i en bil. RKUB verkar vara högtalarkablar (i par) och ännu böjligare och polmärkta. RK passar bättre i bilen. RK är ju gjord för 230/400v och har då även en bra isolering.

Båda finns nog på både Bilema och Jula så de har nog ett bra pris.

Re: Frågor om el

InläggPostat: 30 maj 2010, 20:35
av Sudde52

Re: Frågor om el

InläggPostat: 30 maj 2010, 20:48
av Stefan Blomberg
Tack för era svar! Därmed går Anders Ason och Sudde vidare till nästa omgång medan Anders kan göra något annat (som till exempel likt undertecknad plugga lite extra ellära...)

Stefan

Re: Frågor om el

InläggPostat: 30 maj 2010, 21:36
av Anders Ason
Njae, elläran har jag nog rejäl koll på, men inte om de ändrat beteckningar på kablar genom åren :)

Re: Frågor om el

InläggPostat: 30 maj 2010, 21:49
av Stellan
Ähh...inte har det väl ändrats så värst mycket sedan 1928? :lol:

Bild

/Stellan

Re: Frågor om el

InläggPostat: 30 maj 2010, 21:51
av Anders
Stellan skrev:Ähh...inte har det väl ändrats så värst mycket sedan 1928? :lol:



Det är som elschemat till Amazonen! :mrgreen:

Stefan Blomberg skrev:Tack för era svar! Därmed går Anders Ason och Sudde vidare till nästa omgång medan Anders kan göra något annat (som till exempel likt undertecknad plugga lite extra ellära...)

Stefan


Får plugga på ordentligt till nästa års upplaga :mrgreen:
(Tur att inte ellärarna man hade på högskolan ser detta)

Anders

Re: Frågor om el

InläggPostat: 30 maj 2010, 22:13
av Kjell T
En faktor som också bör beaktas vid dimensionering av elektriska ledare är längden på kabeln!

Re: Frågor om el

InläggPostat: 30 maj 2010, 22:18
av Anders
Kjell T skrev:En faktor som också bör beaktas vid dimensionering av elektriska ledare är längden på kabeln!


Ledningsresistansen uttrycks ju enligt följande R=r*(l/A)
Där R= total resistans i Ohm
r=resistivitet för materialet
l=längden på ledaren i meter
A=tvärsnittsarean för ledaren i mm2

Blir ledningsresistensen för stor så kommer man att få ett för stort spänningsfall, vilket får till följd att tex. lamporna lyser dåligt. jmfr. 24V lampa på 12V system.

Något minns man från gymnasiet :D

Re: Frågor om el

InläggPostat: 31 maj 2010, 08:04
av Anders Ason
0,0175 Ohm per meter och kvmm (koppar och rumstemperatur). Om jag nu minns rätt?

Nu lyfter vi snart denna tråd till akademiska höjder!
        :mrgreen:

Fordonsel var enkelt ända tills en viss herr Lucas föddes.



Re: Frågor om el

InläggPostat: 31 maj 2010, 11:21
av Kjell T
Sänker vi temperaturen till 0K (= noll K) behövs det inte så grova ledningar, men då blir det också säkert startproblem för både förare och motor.

Re: Frågor om el

InläggPostat: 31 maj 2010, 11:42
av Anders
Kjell T skrev:Sänker vi temperaturen till 0K (= noll K) behövs det inte så grova ledningar, men då blir det också säkert startproblem för både förare och motor.


Det kan vara vissa problem med bränslet med, risken för bla. paraffinutfällning är nog överhängande :mrgreen:

För den som funderar över kabeldimensionering kanske följande sida kan vara till hjälp Kalkylator för kabelarea

Anders