IH Loadstar återlivning

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

IH Loadstar återlivning

Inläggav gunnilse » 25 apr 2010, 20:59

Skärmar,bakljus nu e besiktning nära håller på med fronten nu..Bild

Bild
Det har ju sutte en brandpump här innan men såhär kan de inte vara
sista bladet på tigersågen å kapskivor slut fick avsluta här i stället :wink:

Fortättning följer//Thomas
Senast redigerad av gunnilse 27 apr 2012, 22:16, redigerad totalt 2 gånger.
gunnilse
 

Re: IH Loadstar återlivning

Inläggav Lars-Gunnar » 25 apr 2010, 23:58

Ser bra ut!

Du fick alltså tag i en brandbil med manskapshytt? Vad säger du om det? Hade det kännts bättre med en enkelhytt? Du hade väl fått mer än en halv meter mer flak?

Annars är ju bilen fin och säkert väl underhållen som brandfordon.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

Re: IH Loadstar återlivning

Inläggav Anders Ason » 26 apr 2010, 06:51

Snyggt jobb med grillen och det ser ut som om det kommer att bli en mycket trevlig bil!

Säljer de sådan varukorgar på ICA? :mrgreen:

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: IH Loadstar återlivning

Inläggav gunnilse » 26 apr 2010, 09:30

Varukorgar e svåra men hela kundvagnar säljer de för en femma :mrgreen:
gunnilse
 

Re: IH Loadstar återlivning

Inläggav gunnilse » 01 maj 2010, 18:58

Bild
Jo i sju år har denna trana gäckat mig som granne men nu fick jag se den å på bild dessutom :wink:
Bild
Grillen på plats. Å nya fästen för kofångarn.

Bild
Pejlstängerna har fått invändigt rostskydd samt lödats på plats igen,stod volvo på de såg jag..
Bild
Så nu börjar de bli lite fason på fronten.Fått dit surrnings öglor å lite annat pill ligger under just e kardan handbroms å den tar väl inte som tänkt
får plocka loss de å värma ur all gammal olja se om det blir bättre. Å hittade då hål i ljudämparn givetvis hade hoppas få körbar till tunga rallyt nästa helg men får se mig besegrad nu bara inse fakta. Jag får väl palla ner Tele expressen..
Bild
Ändå jobbar man så de brinner :lol:
gunnilse
 

Re: IH Loadstar återlivning

Inläggav gunnilse » 02 maj 2010, 20:40

Bild
Japp då var de avgasystem på tapeten idag här e en liten värmeväxlare som inte behövs längre..
Bild
Nu andas den gamle betydligt bättre å v8 ljudet kom fram finns det bättre?
Bild
En bit svunnen tid den lilla service lappen.
Bild
vad e det för färg de hade intreört liknar hammar lack men ändå inte var hittar man detta Floby hytt..
gunnilse
 

Re: IH Loadstar återlivning

Inläggav Anders Ason » 03 maj 2010, 07:26

Snyggt jobbat och titta nu inte på tranan när du slipar nästa gång så klarar du handsken. Hade du högsta betyg i metallslöjden?

Min fågelkompis är en sädesärla, Sveriges äldsta, för visst måste det vara samma pippi som knallat runt mig ute sedan 20-25 år tillbaka?

:mrgreen:
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: IH Loadstar återlivning

Inläggav gunnilse » 05 maj 2010, 22:02

Alltid kul jobba i järn dock har det blivt dyrt plåtbitarna samma kilopris som plockgodis hmm
Det står still nu inte vart väder direkt snö senast igår å då e väl inte insperationen på topp..
Ringt runt till försäkringsbolagen idag tänkte se kost på vanlig föräkr men de får veteran försäkras kosten var dyr
dock har jag inte fått svar från alla än ingen kunde de på rak arm utan skulle återkomma..
-Länsförsäkringar god middag
-Jo jag skulle vilja försäkra en lastbil.
-Personr å reg nr tack.
-Öööh stämmer det? en brandbil!
-Ja de stämmer!!
-Hmm jag har aldrig vart med om att en privatperson äger en sådan??
-Hmm å vänta lite jag måste prata med någon...
Fem minuter senare säger han kort bara att han vill ha mitt nr å skall återkomma..
Ja ett litet sitat ur dagens telefoni :lol:

Var de ingen som kunde hjälpa mig med färgen på hytt stomme invändigt??
gunnilse
 

Re: IH Loadstar återlivning

Inläggav S-V L44 » 05 maj 2010, 22:14

Jag föreslår att du kikar på detta för att få lite tips. Du är inte den enda som vill försäkra en IH Loadstar f.d. brandbil.

http://www.ihsweden.com/forum/viewtopic ... 89&hilit=försäkring#p189

Det är riktigt skojigt att du tar hand om en Loadstar. Skulle själv vilja göra detsamma, men då helst en diesel.
Farsan hade en diesel av 1700-modellen. En av de få har jag förstått.
Jag vet fortfarande inte hur många som såldes av dessa i landet men jag har hittills endast kommit i kontakt med ytterligare två andra dieselförsedda Loadstar. Och då har jag koll på knappt hundra bilar som är/varit registrerade i landet.

IH Loadstar 1700-169 - 1964 - M3607 - 04.JPG
IH Loadstar 1700-169 - 1964 - M3607 - 04.JPG (91.92 KiB) Visad 21733 gånger


Denna hängde med åtminstone till 1972. Kortet är nog taget vintern 1968-69 eftersom farsan sålde åkeriet inklusive bilen våren 1969.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: IH Loadstar återlivning

Inläggav gunnilse » 06 maj 2010, 20:16

Hej.
Himla fräck bild jo de fanns med oljebrännare under huven dock fick man två cyl in i hytten nämns de. Tanken var att konventera min till detta motorer finns som väntar dock blir inte något av de i år.Sen e de gott sound i rovan som ligger i nu se vad pendlar kontot säger bara vi får se hur mycke sopp hon suger i sig? De styr ju en hel del.. Finns en Loadstar av två boggi som lär finnas på ett brandmuseum neråt landet men de e hörsägen.Skall slå Trygg Hansa en pling i mön så kanske de får mig som kund.. Liggen en Loadstar på blocket nu i Värmland bara ett tips den ser riktigt bra ut kort hytt flak etc Dock e inte hjulcylindrar någon lagervara direkt.. //Thomas
Bild
Ja då har jag rensat bort lite på taket för det hör inte hemma riktigt tycker jag.
Bild
Detta e väl lite mer i tiden ett solskydd kanske ska dit eller vad tycker panelen??
gunnilse
 

Re: IH Loadstar återlivning

Inläggav S-V L44 » 06 maj 2010, 22:39

Jag såg i denna tråd www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=13&t=273 att Alfscout bl.a. skrev
Enligt vår senaste koll i Svenska IH-klubben finns det nu ca 180 st Loadstar 1600-1700 i bilregistret. Av dem har bara 4 st dieselmotorer, troligen Perkins.

Motorn i farsans bil var just en Perkins.
Boggiebilen som du skriver om är en F1800 årsmodell 1966 och finns troligtvis på något museum i Ängelholmstrakten, och lär en gång tillhört brandförsvaret i Ängelholm.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: IH Loadstar återlivning

Inläggav Böll » 08 maj 2010, 18:47

Bor du i Gunnilse,bott 20 år i Eriksbo,modern bpr kvar där,skulle va kul å lyssna på IH,n nån go sommardag.. :D
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Re: IH Loadstar återlivning

Inläggav gunnilse » 08 maj 2010, 19:20

Japp granne med Angereds krossen slutet på rakan där bor vi :wink:
gunnilse
 

Re: IH Loadstar återlivning

Inläggav Böll » 08 maj 2010, 20:59

Stod en gammal Landsverk lin-maskin där förr,e de kanske på eran gård????ps polaren har 2 Loadstrar som troligen ska skrotas,så behöver du nåt så säg till,båda bensinare..
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Re: IH Loadstar återlivning

Inläggav gunnilse » 08 maj 2010, 21:17

Mitt emot landsverken såg den från köksfönstret gult hus..Men maskinen e borta å det var en episod. En söndag morgon vakna jag av ljud men kunde inte lokalisera vart ifrån..
Hämta morgon blaskan å sörpla lite kaffe vid köksbordet under läsningen så hmm ja nej..
I ögonvrån tyckte jag maskin rörde sig men ja..
Men tusan den gör det..
Sakta sakta börjar hon flytta sig..
Paniken liksom den skall väl inte skrotas på med kläder å ut..
Undertiden kommer GLC med lämplig maskintrailer å maskin kommer larvandes på vägen..
Lastas å försvinner men för renovering sas det..
Ett rostigt minne numera ett minne med sin episod..
De Lodisarna hade han på blocket jag skulle ring men ibland så blir det aldrig av fundera på de igår vart de blev av..
Klart intressant om han vill sälja saker så kan jag kika på de Pm..
gunnilse
 

Nästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster