Sida 1 av 1

Gängor

InläggPostat: 09 apr 2010, 09:48
av Kjell T
Våra fordon är till stora dela uppbyggda med hjälp av skruvförband. I bland får man höra påståenden om att det inte mera används tumsgängor eller andra felaktiga påståenden.
För knappa tio år sedan sade en Scania mekaniker med flera decenniers erfarenhet attt det inte finns några tums gängor på en Scania. Jag sade till honom att åtminstone säkerhetsbältet är fast med UNF 7/16, vilket han kunde tänka sig var fallet.
En kort tid efteråt upptäckte jag tums gänga på motorn som bara vara några år gammal. Det var centrifugalrenaren för oljan som är tillverkad av engelska Glacier som har UNC 7/16 gänga i nedre ändan.
På tex Scania-Vabis L51 är är det inte många skruvar som har annat än metriska gängor, men bromscylindrarna är fastsatta med skruvar med BSF gänga.
Våra fordon är ihopbyggda av delar från olika komponenttillverkare belägna i länder med olika standarder och därför stöter man på överraskningar då och då.

För några dagar sedan hitta jag en intressant sida om gängor där man kan se att det finns 18 olika "standardgängor" och ca 100 specialgängor.
Sidan finns med tysk och engelsk text och ger svar på många gängfrågor som dyker upp när mam håller på med fordon av varierande slag: www.gewinde-normen.de

Re: Gängor

InläggPostat: 10 apr 2010, 10:01
av S-V L44
Intressant ämne. Tack för länken.
Det är inte bara inom fordonsindustrin som olika gängstandarder kan vålla åtskilliga problem. Jag sysslar själv med andra maskinkonstruktioner som härrör sig från mitten av 1950-talet. Vi har använt Whitworth, UNC och Metrisk gängstandard på maskinkonstruktioner som ytligt sett ser likadana ut, och "tvingas" fortfarande att tillverka en hel del nya reservdelar med "udda" gängstandard även om man kan bygga om till metriska komponenter till en viss del.
Men då för det med sig att man också måste ändra i dokumentationen annars kan det skapa nya problem när man skall beställa nya reservdelar om ytterligare några år med ett "gammalt" artikelnummer och inte inser att delen är bytt till en annan nyare gängstandard.
Jag fortsätter att tjata om chassinummer och/eller tillverkningsnummer, produktionsår, etc., men det är viktigt att försöka hålla reda på vad man har och vad man söker eller köper som reservdel (nytt eller begagnat). Det kan mycket väl hända att grejorna ser likadana ut men att de sedan inte passar eftersom det skiljer i en sådan "banal" sak som olika gängstandard.
Det är oftast enklare att ställa ett par extra frågor eller göra en extra koll/mätning innan man spenderar pengar på mer eller mindre dyra reservdelar som sedan visar sig inte passa.

Det är bra att veta att Scania oftast hållit sig till metriska gängor, men att det faktiskt förekommer andra gängstandarder också.
Jag såg nyligen i en annan länk att hjulbultarna var vänster- resp. högergängade på de olika sidorna av fordonet förr i tiden. Detta hade jag förträngt, men det är ju mycket bra att känna till när man skall byta hjul. Jag har fortfarande ett långt spett kvar som min far en gång ägde. Han hade använt spettet som en extra hävarm när han för första gången skulle byta hjul på sin Scania-Vabis L44:a men inte insett att det var "felgängade" hjulbultar på ena sidan. Följden blev att spettet faktiskt böjdes ganska rejält när han i själva verket spände hjulmuttern istället för att lossa den.

// S-V L44

Re: Gängor

InläggPostat: 07 mar 2023, 09:43
av Per Thomson
Bra tråd den här.
Vid renovering av min 76:a råkade en del hjulbultar och muttrar bli förstörda av stålblästring. Blästringen avlägsnade den gummitejp som skulle ha skyddat gängorna för några av bultarna. Jag tog för givet att det var metrisk gäng och inhandlade en 19 mm gängtapp som löpte fint in i en mutter till en början men så fastnade den. Inte konstigt, det var ju en brittisk BSF gänga. Dyr lärdom, tappen kostade nära 400 kr och ingen behöver en så udda dimension, i skrotlådan bara. :(

Re: Gängor

InläggPostat: 07 mar 2023, 11:31
av Kjell T
Mitt intresse för "gängmysterier" ökade rejält när jag under yrkesskoltiden, jag studerade till bilmekaniker och hade inhandlat en AJS 18S som var i behov av renovering. En lång pinnskruv med diam 7/16 hade skadade gängor och jag kunde inte lista ut vad det var för gänga. Det blev att fråga lärare, äldre yrkesmän mm utan att någon kunde svara på mina frågor. Detta lämnade i minnet och långt efter att jag sålt mcn kom jag på att det inte alls var så svårt. Det var Brittisk Cykelgänga!
En intressant sak är bla gängorna i gewinde-normen.de är anpassade till tysk standard och Brittis Cykelgänga kallas "Fg" (Fahrradgewinde) och alla brittiska dimensioner finns inte med.
Detta bara som exempel på hur det kan vara inom fordonsvärlden.

Re: Gängor

InläggPostat: 07 mar 2023, 18:30
av kurre86
Det finns många skoj gängor där ute i världen... På cyklar hittar man många olika standarder genom åren, gärna blandat på samma cykel... En av de roligare jag stött på är 10mm x 26tpi - undrar om det var någon som hade en massa utrustning med tumsgängad ledskruv men ville använda metriska dimensioner?

Re: Gängor

InläggPostat: 07 mar 2023, 21:08
av Anders Ason
Den engelska motorcykelindustrin hade under många år en helt egen gängstandard. Har skruvat de flesta engelska märkena under den värsta slyngelåldern som sträckte sig ganska högt. Den sista var den bästa, en Norton Dominator. Sedan blev det riskokare varav det finns en kvar med 24 ventiler!.

Re: Gängor

InläggPostat: 07 mar 2023, 22:43
av Noxcania
Sista båten vi hade fick ångan utbytt -58 till en MaK & de e ju en tysk motor & tyskarna e ju "som alla vet metriska fanatiker" men denna motor som va den dyraste, & sas vara den mest kvalitativa just då, hade Witworth! Jag tycker så'nt e najs...
(& den motorn (& båten) e fortfarande i drift utan problem!)

Re: BWG

InläggPostat: 09 mar 2023, 12:36
av Bengt Dahlberg
Hört talas om BWG? BWG British Wire Gauge.
Det fanns mycket udda saker i England.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... PSF%29.png