Scania-Vabis ELa 1

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Scania-Vabis ELa 1

Inläggav Anders Ason » 06 feb 2010, 22:29

Måste bara hålla i gång verksamheten med den "gamle" även om det inte blir någon handpåläggning p g a all snö. Har nu skaffat ett baklyse som jag inte tror SBP gillar (har en lite speciell lösning färdig för SBP och de prylarna har jag redan).

Lampan är tillverkad av det amerikanska företaget ADLAKE i Indiana (http://www.adlake.com) som startade redan 1857 och som finns kvar än i dag. Så här ser en liknande lampa ut som du kan köpa i dag (just denna ser ut att kunna visa minst rött och grönt ljus då den ser ut att vara vridbar):

            adlakeny.gif
            adlakeny.gif (10.08 KiB) Visad 19277 gånger

Den lampa jag nu köpt ropades in av förre ägaren på en auktion 1975. Den är komplett och i gott skick och har förm. sin väg genom tiden via någon järnväg.


    adlake5.jpg
    adlake5.jpg (48.5 KiB) Visad 19277 gånger


    adlake4.jpg
    adlake4.jpg (34.13 KiB) Visad 19277 gånger


    adlake3.jpg
    adlake3.jpg (42.65 KiB) Visad 19277 gånger


    adlake2.jpg
    adlake2.jpg (41.12 KiB) Visad 19277 gånger


    adlake1.jpg
    adlake1.jpg (42.79 KiB) Visad 19277 gånger

Kan det vara så här: när behovet av belysning på väg kom så började det med stearinljuslyktor på hästvagnar medan behovet av ljus på järnväg fanns så snart det började bli flera tåg på samma spår. På loket var det ju relativt enkelt att ordna lyse på de ena eller andra sättet (gas eller el). På sista vagnen fick det bli något brännbart ljus.

När motorfordonen kom var det hästvagnslampor som gällde, men varefter bilarna blev fler och fler ställdes det större krav på belysning och det som inledningsvis gick att få tag på var väl järnvägarnas belysningar. Fanns väl knappast någon fordonsmarknad från början och järnvägen var ju långt före motorfordon.

Har plöjt igenom de böcker jag har och även rotat runt på nätet och kommer fram till att de tidiga lastfordonen försågs med järnvägslampor bak (de hade ett rött glas bakåt och ett vitt åt höger sida). Kan även notera att den enda lampan baktill på dessa lastbilar i regel satt i mitten eller oftast på höger sida (vänstertrafik).

Här en samtida personbilsmotor som jag fick napp på via en annons. Blev inget köp då den har mindre slagvolym och effekt än originalet.

        pmotor2.jpg
        pmotor2.jpg (78.68 KiB) Visad 19277 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Scania-Vabis ELa 1

Inläggav Anders » 06 feb 2010, 22:41

Väldigt intressant läsning om belysningen!

Kanske kan få kapa tråden och fråga om tändstiften på motorn?
Har ett sådant tändstift hemma, och har funderat lite över vad behållaren på toppen är till för? Kan det vara för att "snapsa" inför starten?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Scania-Vabis ELa 1

Inläggav Anders Ason » 06 feb 2010, 23:07

Rent allmänt. "Koppen" kan nog användas på två sätt, dels för att snapsa då vissa konstruktioner av "bensinpump" faktiskt krävde att motorn redan gick för att fungera! Det andra är att det gav möjlighet att sänka kompressionen i en eller flera cylindrar, om man exempelvis behövde hjälp av mormor att få igång den!

Manuell choke var nog annars regel men fyllde nog största funktionen att sedan hålla igång motorn tills den blev lite varm.

Motorn på bilden har ju helt klart en startvev men jag är inte helt säker på att det som ser ut som en startkrans på bilden verkligen är en sådan för en startmotor (eller att det var ett tillbehör). Batteri behövdes ju inte då motorerna var försedda med magnet och ljuset fixades ev. med typ stadsgas.

Kanske någon annan vet bättre?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Scania-Vabis ELa 1

Inläggav swedishbrasscar » 09 feb 2010, 18:13

Du får nog ta och gå med i "nätverket" Mässing- & Nickelgruppen http://www.ahk-massing-nickel.se/ inom AHK. Det är kostnadsfritt att vara med i gruppen och medlemskrav i AHK är inte ett måste.
Jag har nyligen blivit "utsedd" som webmaster för gruppen och en ny utvecklad hemsida ska snart släppas.
Kontaktperson är Gunnar Geijer brass@ahk.se (det är han som jobbar med säljes/köpes annonser i Classic Motor)

PS. Om jag förstått saken rätt planerar gruppen ett besök på Scania museet, och själv hoppas jag få se det där "Hemliga rummet"...
Användarvisningsbild
swedishbrasscar
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 22 dec 2009, 21:48
Ort: norr Västerås

Re: Scania-Vabis ELa 1

Inläggav Anders Ason » 10 feb 2010, 09:59

Tack, hart tittat in ser intressant ut.

Här är lite mera om billjusets barndom:

http://home.swipnet.se/~w-88616/ljus.htm
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Scania-Vabis ELa 1

Inläggav Anders » 28 nov 2011, 18:21

Bumpar den här tråden och undrar hur det har gått med gamlingen? :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Scania-Vabis ELa 1

Inläggav Anders Ason » 28 nov 2011, 21:23

Tackar som frågar, kul att du är tillbaka.

Jo, den vilar sig under ett tak utomhus just nu och väntar på att få komma in så småningom. Det betyder dock inte att jag vilar mig, även om tempot kunde vara högre. Arbete pågår hela tiden på olika sätt för att luska fram bilens identitet, vilket visade sig svårare än jag anat. Trots att den är försedd med en hitintills unik detalj vad avser fastsättningen av däcken på framhjulen. Besök görs även hos de som har en likadan, dels en byggd som en brandbil och dels en med flak som nog snarast liknar min i ursprunget. Båda ägs av museer.

Plockar på mig en massa bilder bl a på denna som hade "besökstid" och modernare däck:

P1010918 (Custom).JPG
Klicka på bilderna för full storlek.
P1010918 (Custom).JPG (58.62 KiB) Visad 18767 gånger
P1010917 (Custom).JPG
P1010917 (Custom).JPG (52.27 KiB) Visad 18767 gånger
P1010916 (Custom).JPG
P1010916 (Custom).JPG (61.84 KiB) Visad 18767 gånger
P1010915 (Custom).JPG
P1010915 (Custom).JPG (59.8 KiB) Visad 18767 gånger
P1010914 (Custom).JPG
P1010914 (Custom).JPG (54.38 KiB) Visad 18767 gånger
P1010913 (Custom).JPG
P1010913 (Custom).JPG (60.45 KiB) Visad 18767 gånger
P1010911 (Custom).JPG
P1010911 (Custom).JPG (54.71 KiB) Visad 18767 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Scania-Vabis ELa 1

Inläggav Anders » 28 nov 2011, 23:17

Roligt att vara tillbaka! :D

Spännande bilder!
Det här är ju verkligen bilar "från en annan tid"!
Hur går det att få tag på delar egentligen? Det finns väl inte så mycket bevarat?
Är kopplingen modell läderkona på de här bilarna?
När jag inte var speciellt gammal så stötte vi på en karl som jag uppfattade som enormt gammal (kanske 85) och han nämnde att på riktigt gamla Scanior så fick man ha sirap eller liknande att smeta på kopplingen när den började slira :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Scania-Vabis ELa 1

Inläggav Anders Ason » 29 nov 2011, 19:20

Anders skrev:...
Spännande bilder!
Det här är ju verkligen bilar "från en annan tid"!
Hur går det att få tag på delar egentligen? Det finns väl inte så mycket bevarat?
Är kopplingen modell läderkona på de här bilarna?
När jag inte var speciellt gammal så stötte vi på en karl som jag uppfattade som enormt gammal (kanske 85) och han nämnde att på riktigt gamla Scanior så fick man ha sirap eller liknande att smeta på kopplingen när den började slira :mrgreen:

Anders


    Enligt Scaniaboken ska det ha tillverkats 93 stycken totalt, men flera övriga modeller var så lika så det var nog flera som hade många delar gemensamt. Det finns faktiskt en del delar att få tag i, har skrivit tidigare att jag fick helt oanvända drivkedjor till bilen. Fick även tag i en oanvänd/ny gaslåda till belysningen. Det finns även många vitala delar liggande utomhus hos en samlare, men denne vill inte sälja något. I somras gick det många Scaniadelar från den här tiden på en auktion i Dalarna, men dessvärre kunde jag inte vara där. Har dock en liten koll på vart de tog vägen.

    Stämmer, bilarna hade sk konkoppling och kulissväxellåda - en låda som var separat monterad (den syns på bilderna) och växelspaken fördes fram och tillbaka i en linje. Får väl köpa på mig lite sirap när det blir dags, men inte nu för då torkar den ihop.

    På bilden <http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/download/file.php?id=5954> syns en annan intressant detalj, nämligen bromsen på utgående kardanaxel. Man kan ju tro att den användes vid parkering, men så var det inte utan det är den fotmanövrerande färdbromsen. Handbromsen var kopplad till de bakre bromstrummorna för parkering. De är även en nödbroms om en av kedjorna skulle gå av (för då blir det åka av!). Högsta tillåtna hastighet för denna bil var annars 15 km/tim.

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Scania-Vabis ELa 1

Inläggav Anders » 29 nov 2011, 21:45

Anders Ason skrev:På bilden <http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/download/file.php?id=5954> syns en annan intressant detalj, nämligen bromsen på utgående kardanaxel. Man kan ju tro att den användes vid parkering, men så var det inte utan det är den fotmanövrerande färdbromsen. Handbromsen var kopplad till de bakre bromstrummorna för parkering. De är även en nödbroms om en av kedjorna skulle gå av (för då blir det åka av!). Högsta tillåtna hastighet för denna bil var annars 15 km/tim.
[/color][/list]


Undrar hur länge Scania höll fast vid den här bromskonstruktionen? Har för mig att jag sett bilder på en bil från 30-talet (324 eller 325-serien) som hade fotbromsen på en trumma på kardan.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Scania-Vabis ELa 1

Inläggav Anders Ason » 29 nov 2011, 21:58

...
Undrar hur länge Scania höll fast vid den här bromskonstruktionen? Har för mig att jag sett bilder på en bil från 30-talet (324 eller 325-serien) som hade fotbromsen på en trumma på kardan.

Anders


    ... ganska snart så lade man om systemen så att bilarna både fick broms både på framhjulen och en fotbroms som verkade på bakhjulen. Den yttre eller inre trumbromsen på utgående axel på växellådan hängde sedan kvar ända in i 60-70 talet, men f o m 30 talet som parkeringsbroms.

    Lite kuriosa är att de allra äldsta bilarna med det gamla systemet hade två stöttor/motsträvor som föraren kunde fälla ner för att förhindra bakåtrullning i backar om ex. vis en kedja skulle gå av.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Scania-Vabis ELa 1

Inläggav Anders » 29 nov 2011, 22:29

Anders Ason skrev:Lite kuriosa är att de allra äldsta bilarna med det gamla systemet hade två stöttor/motsträvor som föraren kunde fälla ner för att förhindra bakåtrullning i backar om ex. vis en kedja skulle gå av. [/color][/list]


Har sett det på rätt stora tippbilar i USA från 30-talet. Det verkar ha varit mer eller mindre regel att förse de kedjedrivna bilarna med backstöttor(Mack tex. byggde ju kedjedrivna lastbilar långt in på andra hälften av 30-talet).

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund


Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst