Lampan är tillverkad av det amerikanska företaget ADLAKE i Indiana (http://www.adlake.com) som startade redan 1857 och som finns kvar än i dag. Så här ser en liknande lampa ut som du kan köpa i dag (just denna ser ut att kunna visa minst rött och grönt ljus då den ser ut att vara vridbar):
Den lampa jag nu köpt ropades in av förre ägaren på en auktion 1975. Den är komplett och i gott skick och har förm. sin väg genom tiden via någon järnväg.
Kan det vara så här: när behovet av belysning på väg kom så började det med stearinljuslyktor på hästvagnar medan behovet av ljus på järnväg fanns så snart det började bli flera tåg på samma spår. På loket var det ju relativt enkelt att ordna lyse på de ena eller andra sättet (gas eller el). På sista vagnen fick det bli något brännbart ljus.
När motorfordonen kom var det hästvagnslampor som gällde, men varefter bilarna blev fler och fler ställdes det större krav på belysning och det som inledningsvis gick att få tag på var väl järnvägarnas belysningar. Fanns väl knappast någon fordonsmarknad från början och järnvägen var ju långt före motorfordon.
Har plöjt igenom de böcker jag har och även rotat runt på nätet och kommer fram till att de tidiga lastfordonen försågs med järnvägslampor bak (de hade ett rött glas bakåt och ett vitt åt höger sida). Kan även notera att den enda lampan baktill på dessa lastbilar i regel satt i mitten eller oftast på höger sida (vänstertrafik).
Här en samtida personbilsmotor som jag fick napp på via en annons. Blev inget köp då den har mindre slagvolym och effekt än originalet.